Siirry hakuun ja työkalulinkkeihin
Siirry osion navigaatioon
Siirry päänavigaatioon

13.09.2018

Painettu lehti edelleen digitaalista suositumpi erityisesti aikakauslehtien lukemistapana

92 prosenttia suomalaisista lukee viikoittain aikakaus- tai sanomalehtiä. Painettuna lehteään lukee viikoittain 75 prosenttia ja digitaalisena 65 prosenttia vastaajista.

Painettu lehti on lukutavoista suosituin. Digitaalisen lukemisen välineistä matkapuhelin ja tietokone ovat käytössä viikoittain lähes puolella ja neljänneksellä lukuväline on tabletti. Kansallinen Mediatutkimus seuraa jatkuvasti vuonna 2011 aloitettua trendiä suomalaisten lukemistavoista ja -välineistä.

 

Klikkaa kuvaa katsellaksesi sitä suurempana.

Tarkasteltaessa sanomalehtien lukemistapojen muutosta painetun ja digitaalisen lukutavan yhdistelmä on vahvin. Sanomalehtensä luki keväällä 2011 viikoittain painettuna ja digitaalisena 54 prosenttia suomalaisista ja keväällä 2018 edelleen lähes sama määrä 49 prosenttia toki pelkästään digitaalisena sanomalehtensä lukevien osuus on kasvanut samaan aikaan 4 prosentista 22 prosenttiin. Voimakkaimmin muutos pelkkään digitaaliseen lukemiseen näkyy iltapäivälehtien lukemisessa. Ja yllättävää ei liene sekään, että pelkkää digitaalista lukemista suosivat alle 35-vuotiaat, joista 48 prosenttia lukee sanomalehteä painettuna ja digitaalisena sekä 34 prosenttia pelkästään digitaalisena.

Aikakauslehtien lukemistavoissa painetun lehden suosio on ollut muuttumaton. Keväällä 2011 53 prosenttia luki aikakauslehtensä kuukausittain pelkästään painettuna ja keväällä 2018 täsmälleen sama osuus 53 prosenttia. Ainoastaan digitaalista aikakauslehteä luki keväällä 2011 prosentti ja 2018 keväällä kahdeksan prosenttia suomalaisista. Alle 35-vuotiaista lukijoista 17 prosenttia luki ainoastaan digitaalista aikakauslehteä ja ainoastaan painettua prosenttia.

Lukutapojen monipuolistuessa suomalaiset taloudet tilaavat edelleen uskollisesti lehtensä: 64 prosentilla suomalaisista (yli 12-vuotiaista) on painetun sanomalehden tai digitaalisen sisällön tai näiden yhdistelmän maksettu tilaus ja 59 prosentilla vastaava aikakauslehden maksettu tilaus.

» Liitteenä tuoreet sanomalehtien ja aikakauslehtien lukijamäärät sekä kokonaistavoittavuusluvut. Sanomalehtien kokonaistavoittavuudet on laskettu paitsi keskimääräisen painetun numeron (AIR) ja keskimääräisen digitaalisen viikkolukemisen nettolukijamäärille myös keskimääräisen viikon aikana painettua lehteä ja digitaalista lehteä lukeneiden nettolukijamäärille.

KMT syksy2017/kevät2018 -tutkimuksessa mitattiin yhteensä 96 aikakauslehden, 41 sanomalehden, 39 kaupunki- ja noutopistelehden, 14 lehtipaketin sekä 6 sanomalehden liitteen lukijamäärät. 

 

KMT-tutkimuksen perustiedot:
Tutkimuksen toteuttaja: Kantar TNS
Tutkimuksen tilaaja: MediaAuditFinland Oy
KMT SL näytemäärä: 26 022
KMT AL + total näytemäärä: 9 802
Tutkimuksen kohderyhmä: 12-vuotta täyttäneet mannersuomalaiset, joiden äidinkieli suomi tai ruotsi
Kohderyhmän koko: 4 462 000
Tutkimuksen tiedonkeruujakso: 1.7. - .21.12.2017 ja 9.1. - 30.6.2018
Tutkimuksen toteutustapa: tietokoneavusteinen puhelinhaastattelu ja sitä seuraava nettikysely

--------------

Lisätietoja:

MediaAuditFinland Oy
Kaija Sinko, puh. 0400 489 876
Miikka Merikoski, puh. 050 523 1596

Kantar TNS
Tuomas Waris, puh. 040 560 3213


 

 

 

« Takaisin listaan


Haku ja sivuston työkalut
Linkit / Ota yhteyttä /

Yhteystiedot

Aikakausmedia
Käyntiosoite: Eteläranta 10,
00131 Helsinki


Postiosoite: PL 185, 00131,Helsinki
Sähköposti:
Puhelin: (09) 2287 7280

Laskutusosoite

Facebook

Twitter
Instagram

Henkilöstön yhteystiedot
Anna palautetta

Palvelut

Aikakausmedia on aikakauslehtijulkaisijoiden yhteistyöfoorumi, jonka jäseninä ovat kaikki merkittävät aikakauslehtikustantajat Suomessa.

Mediakortit.fi
Tiedot ja monipuoliset hakumahdollisuudet yli 200 aikakauslehdestä.

Koulujen lehtitilaukset
Tilaa koulullesi aikakauslehtiä alennettuun hintaan.

Jäsenluettelo
Jäsenkustantajien ja lehtien yhteystiedot.

Jäsenextranet
Jäsenten oma palvelu sisältää muun muassa tietoa tapahtumista.

Aikakausmedia ADS Oy

Aikakauslehtien liiton omistama yritys, jonka palveluja käyttävät niin pienet kuin suuretkin aikakauslehtikustantajat.

Ilmoitusvarausjärjestelmä
Ilmoitusaineistojen välitys- ja tarkitusjärjestelmä
Mediatietojen jakelujärjestelmä

Siirry Aikakausmedia ADS Oy:n sivuille