Siirry hakuun ja työkalulinkkeihin
Siirry osion navigaatioon
Siirry päänavigaatioon

01.03.2019

KMT: 75 prosenttia suomalaisista lukee painettua aikakauslehteä tai sanomalehteä viikottain

Painettu lehti on edelleen suosituin tapa seurata aikakauslehtiä ja sanomalehtiä.

Suomalaisista 91 prosenttia lukee viikoittain aikakaus- tai sanomalehteä jollakin välineellä. Välineistä suosituin on ylivoimaisesti painettu lehti, jota lukee kolme neljästä. Digitaalisesti lehtensä lukevia on 65 prosenttia, ja joka toinen lukee sisältöä matkapuhelimella.

Sanoma- ja aikakauslehtien lukeminen viikoittain eri lukuvälineillä 2011 - 2018

Lukutapojen monipuolistuessa suomalaiset taloudet maksavat ja tilaavat edelleen uskollisesti lehtensä: 63 prosentilla suomalaisista (yli 12-vuotiaista) on painetun sanomalehden tai digitaalisen sisällön tai näiden yhdistelmän maksettu tilaus ja 57 prosentilla vastaava aikakauslehden maksettu tilaus.

KMT 2018 -raportoinnissa kokonaistavoittavuusluvut tuotetaan nyt ensimmäistä kertaa kalibroimalla digitaalisen lukemisen luvut Comscoren tuottamiin virallisista FIAM-kuukausiluvuista johdettuihin lehtien sivustojen ja sovellusten viikkokävijämääriin. Nyt julkaistavia KMT-kokonaistavoittavuuslukuja ei näin ollen voi verrata aiempien raportointien lukuihin.

KMT 2018 -luvut ovat viimeiset laatuaan. KMT:n tutkimusmenetelmä muuttui 2019 alusta kokonaan netissä toteutettavaksi ja seuraavia tuloksia saadaan keväällä 2020.

Liitteenä tuoreet sanomalehtien ja aikakauslehtien lukijamäärät sekä kokonaistavoittavuusluvut. Sanomalehtien kokonaistavoittavuudet on laskettu paitsi keskimääräisen painetun numeron (AIR) ja keskimääräisen digitaalisen viikkolukemisen nettolukijamäärille myös keskimääräisen viikon aikana painettua lehteä ja digitaalista lehteä lukeneiden nettolukijamäärille.

KMT 2018 -tutkimuksessa mitattiin yhteensä 97 aikakauslehden, 41 sanomalehden, 52 kaupunki- ja noutopistelehden, 16 lehtipaketin sekä 6 sanomalehden liitteen lukijamäärät.


Lisätietoja:

MediaAuditFinland Oy
Kaija Sinko puh. 0400 489 876
Miikka Merikoski puh. 050 523 1596                         

Kantar TNS Oy
Tuomas Waris puh. 040 560 3213 


KMT-tutkimuksen perustiedot

  • Tutkimuksen toteuttaja: Kantar TNS Oy
  • Tutkimuksen tilaaja: MediaAuditFinland Oy
  • KMT SL näytemäärä: 26 024
  • KMT AL + total näytemäärä: 9 773
  • Tutkimuksen kohderyhmä: 12-vuotta täyttäneet mannersuomalaiset, joiden äidinkieli suomi tai ruotsi
  • Kohderyhmän koko: 4 462 000
  • Tutkimuksen tiedonkeruujakso: 9.1.–30.6.2018 ja 2.7.-21.12.2018
  • Tutkimuksen toteutustapa: tietokoneavusteinen puhelinhaastattelu ja sitä seuraava nettikysely

« Takaisin listaan


Haku ja sivuston työkalut
Linkit / Ota yhteyttä /

Yhteystiedot

Aikakausmedia
Käyntiosoite: Eteläranta 10,
00131 Helsinki


Postiosoite: PL 185, 00131,Helsinki
Sähköposti:
Puhelin: (09) 2287 7280

Laskutusosoite

Facebook

Twitter
Instagram

Henkilöstön yhteystiedot
Anna palautetta

Palvelut

Aikakausmedia on aikakauslehtijulkaisijoiden yhteistyöfoorumi, jonka jäseninä ovat kaikki merkittävät aikakauslehtikustantajat Suomessa.

Mediakortit.fi
Tiedot ja monipuoliset hakumahdollisuudet yli 200 aikakauslehdestä.

Koulujen lehtitilaukset
Tilaa koulullesi aikakauslehtiä alennettuun hintaan.

Jäsenluettelo
Jäsenkustantajien ja lehtien yhteystiedot.

Jäsenextranet
Jäsenten oma palvelu sisältää muun muassa tietoa tapahtumista.

Aikakausmedia ADS Oy

Aikakauslehtien liiton omistama yritys, jonka palveluja käyttävät niin pienet kuin suuretkin aikakauslehtikustantajat.

Ilmoitusvarausjärjestelmä
Ilmoitusaineistojen välitys- ja tarkitusjärjestelmä
Mediatietojen jakelujärjestelmä

Siirry Aikakausmedia ADS Oy:n sivuille