14.02.2019

Uusi lehtikustantajien oikeus parantaa journalismin tulevaisuutta

Medialiiton tiedote: Medialiitto on tyytyväinen Euroopan unionissa keskiviikkoiltana syntyneeseen poliittiseen sopuun uudesta tekijänoikeusdirektiivistä. Se antaa lehtikustantajille oikeuden sopia julkaisujensa käytöstä digitaalisessa maailmassa.

”On erinomaista, että lehtikustantajat saavat samanlaisen investointien suojan kuin monilla muilla mediatoimijoilla on ollut jo pitkään. Laatusisällöille löytyy aina jakajia, mutta jos kukaan ei kustanna niitä, ei ole mitä jakaa”, kommentoi Medialiiton toimitusjohtaja Jukka Holmberg.

Uuden oikeuden säätäminen varmistui käytännössä, kun Euroopan komissio, parlamentti ja neuvosto pääsivät kolmikantaneuvotteluissaan yhteisymmärrykseen tekijänoikeusdirektiivin uudistuksesta.

Direktiivi velvoittaa jäsenvaltiot säätämään lehtien kustantajille oikeuden sopia julkaisujensa ja niiden osien käytöstä uutiskooste-, haku- ja sosiaalisen median palveluissa ja muissa niin sanotuissa tietoyhteiskunnan palveluissa. Yksittäiset sanat ja hyvin lyhyet tekstiotteet eivät kuitenkaan kuulu suojan piiriin.

”Olemme tyytyväisiä, että EU:n päätöksentekijät ymmärtävät sisällöntuottajien tärkeyden. Tämä ratkaisu parantaa mahdollisuuksia journalismin kustantamiseen digitaalisessa ajassa, millä on suuri merkitys demokraattisille yhteiskunnille.”

Uuden oikeuden nojalla kustantajat voivat lisensioida julkaisujensa sisältöä esimerkiksi Facebookille ja Googlelle.

”Yli puolet digitaalisesta mainosmarkkinasta on jo siirtynyt kotimaiselta medialta näille amerikkalaisille jäteille. Ne eivät tuota journalistisia sisältöjä suomalaisille eivätkä kanna samalla tavalla sisältövastuuta tai maksa veroja Suomeen kuten mediayhtiöt.”

Euroopan parlamentin ja neuvoston on vielä hyväksyttävä nyt saavutettu poliittinen ratkaisu. Direktiivin edellyttämät muutokset kansallisiin lakeihin on tehtävä kahden vuoden kuluessa direktiivin voimaantulosta.

Toimitusjohtaja Jukka Holmberg, p. 040 735 1690, jukka.holmberg@medialiitto.fi