16.03.2018

Aikakauslehtikilpailu Editin voittajat: Vuoden toimittaja on Anna Sillanpää

Parhaat aikakauslehtien tekijät vuodelta 2017 palkittiin Aikakausmedian Editgaalassa 15.3.2018. Kilpailun toimituksellisiin sarjoihin lähetettiin yhteensä lähes 300 ehdotusta palkittavista lehdistä ja alan ammattilaisista.

Vuoden aikakauslehtitoimittaja -sarjassa palkitaan vuosittain toimittaja, joka muun muassa  pystyy journalistisilla taidoillaan kirjoittamaan lukijoita koskettavista, tärkeistä, ajankohtaisista tai uusista aiheista. Aikakausmedian jäsenkustantajien lehdet lähettävät kilpailuun kaksi erilaista juttua palkittavaksi ehdottamaltaan toimittajalta.

Vuoden 2017 aikakauslehtitoimittaja on Kodin Kuvalehden Anna Sillanpää. Perusteluissa todetaan, että hän kuljettaa ja koukuttaa lukijaa  läpi juttujen varmalla otteella: rehellisellä, hauskalla ja myös koskettavalla kirjoitustyylillä. Hän tuo aiheet lähelle lukijaa hyvin elävästi. Teksteissä heijastuu myös hyvä kontakti haastateltaviin. Jutut eivät noudata maneereita vaan palkitsevat lukijansa tuoreilla näkökulmilla, tunteiden rosolla ja huumorilla. Ne pysäyttävät ja jäävät mieleen pitkäksi aikaan.

Vuosittaisessa Editkilpailussa jaettiin voitot yhteensä 13 eri toimituksellisessa sarjassa. Edit on kilpailu, johon voivat osallistua paitsi Aikakausmedian jäsenkustantajien lehdet, niin myös näihin lehtiin työskentelevät freelancerit. Kahdessa pääsarjassa on huomioitu erikseen jäsenistön kolme suurinta lehtiryhmää; yleisölehdet, ammatti- ja järjestölehdet sekä asiakaslehdet.

Linnut lehden kansi sai suuren yleisön suosion

Editkilpailun Vuoden kansi -sarjan voittajan valitsee suuri yleisö. Sarjaan lähetettiin 80 ehdotusta palkittavasta kannesta. Sarjan esituomaristo valitsi näistä 20 kantta yleisöäänestykseen helmikuun ajaksi. Lehdet edustavat hyvin Aikakausmedian jäsenkustantajien ja -julkaisijoiden eri lehtiryhmiä.

Vuoden 2017:n ehdolla olleista kansista eniten ääniä sai BirdLife Suomen Linnut 3/2017. Yli 6 500 äänestä kansi sai  887 ääntä. Äänestäjien mukaan kansi on dramaattisen tyylikäs sekä tehokas ja pelkistetty katseenvangitsija. Seuraavaksi eniten ääniä saivat Kahdeksas päivä Oy:n asiakaslehti 3H+K ja A-lehtien Image 3/2017.

Editkilpailun tavoitteena on löytää ja palkita sekä sisällöllisiä että visuaalisia alan huippuja. Päätöksiä voittajista toimituksellisissa sarjoissa teki yhteensä 11 esituomaristoa ja varsinaista tuomaristoa.

Editkilpailun 2017 voittajat:

• Vuoden 2017 aikakauslehtikansi
Linnut 3/2017
BirdLife Suomi

• Feature-juttu yleisölehdessä
Isäntä, Suomen Kuvalehti
Toimittajat Elina Järvinen ja Aurora Rämö, AD Vesa Tuukkanen, editori Reijo Vahtokari

• Lifestyle-juttu yleisölehdessä
Luonto korjaa, Suomen Luonto
Toimittaja Johanna Mehtola, valokuvaajat Jari Hakala ja Jani Riekkinen, kuvittaja Anne Stolt, AD Nanna Särkkä, toimituspäällikkö Antti Halkka ja päätoimittaja Heikki Vasamies

• Vuoden ammatti- ja järjestölehtijuttu
Korpitie odottaa, Apteekkarilehti