24.01.2019

Lasten lehtikone on uusi työkalu päiväkotien mediakasvatukseen

Aikakausmedian uusi oppimateriaali tutustuttaa lapset lehdentekoon. Hankkeessa yhdistyvät mediakasvatus ja musiikki.

Aikakausmedia julkaisi digitaalisen Lasten lehtikoneen, jolla lapset voivat tehdä päiväkodissa oman lehden. Ohjelman kaveriksi päiväkodit saavat painetun harjoituslehtisen. Oppimateriaalissa lehden tekemiseen tutustutaan kahden eläinhahmon, Lyyti Kynäsen ja Seppo Sanasen, kanssa.

- Vastaamme tällä päiväkotien tarpeeseen. Valtakunnallisessa varhaiskasvatussuunnitelmassa mediakasvatus on vahvasti mukana, mutta alle kouluikäisille ja etenkin pienimmille lapsille on vielä melko vähän mediakasvatusvälineitä tarjolla, Aikakausmedian mediakasvatusasiantuntija Piia Matikainen sanoo.

Ydinajatuksena on yhdistää digitaaliset mediataidot ja perinteinen media. Oppimateriaalin avulla voi tutkia mediaa ja ympäristöä, tuottaa sisältöä itse sekä harjoitella mielipiteen ilmaisua sekä tunne- ja vuorovaikutustaitoja.

Yksi tavoite on tasavertaisuuden edistäminen.
- Kaikilla lapsilla ei ole kokemusta kotiin kannetusta lehdestä, eikä joka kodissa ole digitaalista lukulaitettakaan.

Printtilehden tekeminen mahdollistaa lasten tekemän mediasisällön tarkastelemisen kotona laitteista riippumatta sekä edistää sellaista päiväkodin ja kodin välistä viestintää, jossa lapset ovat aktiivisessa roolissa.

Osana oppimateriaalia julkaistaan laulu, jonka avulla mediakasvatusta voi toteuttaa musiikin keinoin. Lyyti Kynäsen ja Seppo Sanasen lehtirallin laulaa Pikku Papun orkesterista tuttu Sanna Kaisa Sundström. Laulu kertoo reportterikaksikon lehtityöstä ja siitä, miten postiluukusta kolahtava lehti ilahduttaa.

- Musiikilla on tutkitusti myönteinen vaikutus oppimiseen ja kielenkehitykseen, ja kiinnostus lukemiseen lähtee varhaislapsuudesta,  Matikainen toteaa.

Oppimateriaali pohjautuu varhaiskasvatussuunnitelmaan ja sopii myös alle 3-vuotiaille. Lasten lehtikonetta on testattu päiväkodeissa ja kehitetty varhaiskasvattajien toiveiden mukaan. Toteutuksessa on huomioitu myös päiväkotien resurssit: vain yksi tabletti riittää.

Oppimateriaali julkaistiin 25.1. Educa-messuilla osastolla 6f71. Hanke saa jatkoa syksyllä 2019.

> Mediakasvatus varhaiskasvatuksessa

> Lasten lehtikone

Aikakausmedian Aikakauslehdet mediakasvattajina -toiminta
Piia Matikainen, mediakasvatusasiantuntija
p. 040 9209750
piia.matikainen@aikakausmedia.fi

Aikakausmedian Aikakauslehdet mediakasvattajina -toiminta tukee lasten ja nuorten medialukutaidon kehittymistä tuottamalla oppimateriaaleja päiväkodeille, kouluille, kirjastoille ja nuorisotyöhön.