26.03.2019

EU:n tekijänoikeussäännökset uudistuvat – eurooppalaisille kustantajille suojaa tulevaisuuteen

Medialiitto: Euroopan parlamentti on hyväksynyt digitaalisten sisämarkkinoiden tekijänoikeusdirektiivin. Päätös tarkoittaa sitä, että eurooppalaisten lehtiyhtiöiden kustantamien julkaisujen suoja toteutuu

Direktiivi velvoittaa jäsenvaltiot säätämään sanoma- ja aikakauslehtien kustantajille ja uutistoimistoille oikeuden sopia julkaisujensa käytöstä verkkopalveluissa. Tällaisia ovat erilaiset uutiskooste- ja hakupalvelut sekä sosiaalisen median palvelut. Näin uudistus tuo tekijänoikeussäännöt digiaikaan.

”Kustantajat haluavat neuvotella palveluntarjoajien kanssa julkaisujensa kaupallisesta hyödyntämisestä. Sopiminen tulee nyt mahdolliseksi ja kustantajat saavat investoinneilleen suojaa”, toteaa Medialiiton toimitusjohtaja Jukka Holmberg.

Uudistuksen tavoitteena on edistää lehtien julkaisemisen edellytyksiä ja näin tukea luotettavan tiedon saatavuutta.
”Lehdistöllä on keskeinen rooli demokraattisessa päätöksenteossa ja sananvapauden toteutumisessa. On hienoa, että lehtien kustantamisen merkitys tunnustetaan nyt myös eurooppalaisessa tekijänoikeussääntelyssä”, sanoo Medialiiton elinkeinopolitiikan johtaja Satu Kangas.

Direktiivissä täsmennetään myös muun muassa opetustoimintaan liittyviä tekijänoikeussäännöksiä. ”Suomessa tekijänoikeuslakia ei ole tarpeen muuttaa opetuksen suhteen, vaan oikeuksista voidaan sopia kuten ennenkin. Oppimateriaalikustantajille tämä on hyvä uutinen”, toteaa Kangas.
Tekijänoikeusdirektiivin edellyttämät muutokset kansallisiin tekijänoikeuslakeihin on tehtävä kahden vuoden kuluessa direktiivin voimaantulosta.

Lisätiedot:
Satu Kangas
johtaja, elinkeinopolitiikka
050 433 7250
satu.kangas@medialiitto.fi

-------------------------

Medialiitto on media-alan ja graafisen teollisuuden yritysten edunvalvontajärjestö. Jäsenyrityksemme edistävät sananvapautta, kotimaista kulttuuria ja demokratiaa tuottamalla suomalaisille laadukkaita mediatuotteita ja -palveluja. Jäsenjärjestömme ovat Aikakausmedia, Graafinen Teollisuus, Sanomalehtien Liitto ja Suomen Kustannusyhdistys. Yhdessä edustamme lähes 650:tä yritystä, jotka työllistävät noin 20 000 henkilöä ja tuottavat 4,5 miljardin euron liikevaihdon.