Sivuston navigaatio
- AJANKOHTAISTA If((subMenuItems) != null){ }
-
MEDIA & MAINONTA
If((subMenuItems) != null){
- Tunne tekijät
- Vuoden aikkarimainokset
- Kuukauden aikkarimainos
- VINK! Tutkimus natiivimainonnasta
- Blogi
- HELP! Tutkimus aikakauslehtimainonnasta
- TRIP! Tutkimus matkailumainonnasta
- LOOK! Tutkimus kosmetiikkamainonnasta
- WROOM! Tutkimus automainonnasta
- CHIC! Tutkimus muotimainonnasta
- WAU! Tutkimus sisustusmainonnasta
- JES! Tutkimus hyvinvointimainonnasta
- NAM! Tutkimus elintarvikemainonnasta
- Mediakortit
- Liiteopas Tools
- MEDIAKASVATUS If((subMenuItems) != null){ }
- TIETOA & TUTKIMUKSIA If((subMenuItems) != null){ }
-
JÄSENILLE
If((subMenuItems) != null){
- AIKAKAUSMEDIA If((subMenuItems) != null){ }
Tehtäviä etäopiskeluun
Aikakauslehtiviikon etäopiskeluun soveltuvia tehtäviä
MEDIALUKUTAITO:
Näin toimii valheiden verkko (lukio)
Tehtävässä tutkitaan valeuutisia Improbaturin jutun ja Paljasta valeuutiset -testin avulla.
Lue Improbatur-lehden juttu Mistä voit tietää, että tämä artikkeli on totta? ja vastaa
seuraaviin kysymyksiin:
- Lehden ingressissä kysytään, miksi osa ihmisistä ottaa todesta
sellaisiakin valeuutisia, jotka monille tuntuvat itsestään selviltä
huijauksilta. Löydätkö jutusta tai omista kokemuksistasi vastausta
kysymykseen? - Jutussa kerrotaan, kuinka makedonialaisen pikkukaupungin
Velesin lukiolaiset tehtailivat valeuutissivustoja USA:n 2016
presidentinvaalien aikaan. Etsi verkosta aiheeseen liittyviä uutisia.
Ketkä hyötyivät valeuutisten tehtailusta ja millä tavoin? - Mihin valeuutisilla jutun mukaan pyritään?
- Miten luotettavan tiedon voi erottaa valeuutisesta?
- Tee juttuun liittyvä testi: Paljasta valeuutiset. Testissä on otsikoita
jutuista, jotka ovat joko tosia tai valeuutisia. Testaa tutkivan
toimittajan ja salapoliisin taitosi: mitkä otsikot ovat totta ja mitkä
valhetta? Käytä apunasi internetiä. Listaa vastaukseesi otsikot,
jotka ovat totta ja lähteinä käyttämiesi verkkosivujen
linkit.
Lifestyle – mikä se on? (yläaste ja lukio)
Aikakauslehtien juttutyypeistä lifestyle-jutut voisi suomentaa muotoon elämäntyyli-juttu. Mediassa puhutaan lifestylestä silloin, kun juttujen sisältö liittyy arkeen,
elämään ja harrastuksiin: sisustuslehdet, laihdutusjutut tai koirankoulutusohjelmat
ovat kaikki lifestyleä. Lifestyle-juttujen sisällöt muuttuvat sitä mukaa kun uusia
ilmiöitä ja trendejä nousee pinnalle.
Etsi www.aikakauslehtiviikko.fi -sivulta lehti, jossa on lifestyle-juttu. Sisustuslehdistä,
naistenlehdistä ja harrastelehdistä löydät sellaisen varmasti:
parhaat vinkit juhlapöydän kattaukseen, hyvän olon neuvoja tai
vaikkapa puutarhanhoito-juttu. Vastaa seuraaviin kysymyksiin:
- Minkä jutun löysit?
- Millaisia arjen, elämän tai harrastusvinkkejä jutussa annettiin?
- Kuka voisi hyötyä jutun vinkeistä?
Tänä keväänä me kaikki elämme hyvin erilaista elämää kuin normaalisti.
Onko se tuonut mukanaan jotakin uutta elämääsi?
Oletko muuttanut tapojasi, oletko keksinyt uusia konsteja viettää aikaa tai tavata ystäviä?
Entä voisiko tästä tilapäisestä muutoksesta seurata jotakin hyvää ja pysyvämpää?
Mistä asioista aiot pitää kiinni vielä koronapandemian jälkeenkin?
- Tee oma lifestyle-juttu aiheesta miten korona on muuttanut arkeasi ja
mitä hyvää siitä löytyy. - Anna vinkkejä myös muille: nämä ohjeet kannattaa ottaa käyttöön!
- Kirjoita ja kuvaa!
- Muista myös, että kotona ja omalla pihalla kuvatessa sinun täytyy
pyytää kuvattavilta lupa kuvan julkaisua ja jakamista varten.
Kootkaa kaikki lifestyle-jutut omaan koululehteen. Koululehtikone on ilmainen verkkosivellus,
jolla voi helposti tehdä digilehtiä yhdessä. Opettaja luo lehden toimituksen ja kutsuu oppilaita sinne.
Katso myös Koululehtikoneen videotutoriaali!
YHTEISKUNTA JA MEDIA:
Juttuvinkki (ala-aste, yläaste ja lukio)
Juttuvinkki-tehtävä kannustaa pohtimaan itselle tärkeitä asioita, sanoittamaan niitä ja kokeilemaan journalistisen vaikuttamisen keinoja.
Toimittajat kirjoittavat lehtiin asioista, joiden he arvelevat olevan tärkeitä tai muuten kiinnostavan ihmisiä: esimerkiksi yhteiskunnan epäkohdista, maailman tapahtumista tai paikallisista ilmiöistä. Joskus toimittajat saavat myös yleisöltä vinkkejä juttuaiheista. Ne voivat tuoda esiin aiheita, joista toimittaja ja suuri yleisö ei ole vielä kuullutkaan. Parhaimmillaan lehtiartikkeli voi herättää keskustelua aiheesta eduskunnassa asti ja vaikuttaa jopa lainsäädäntöön.
Onko jokin lehdestä lukemasi juttu vaikuttanut omaan toimintaasi?
Vaikuttiko se mielipiteeseesi asiasta tai muutitko se tapaasi toimia jossakin tilanteessa?
Mitkä tänä päivänä mediassa esillä olevat aiheet herättävät keskustelua?
Mistä aiheesta keskustellaan liian vähän?
Vinkkejä juttuvinkin ideointiin:
- Mikä asia omassa elämässä tuntuu tärkeältä?
- Mikä tärkeä ja kiinnostava asia muidenkin kannattaisi tietää?
- Mikä asia ärsyttää erityisesti?
- Mikä asia taas tekee huikean iloiseksi?
- Mitä aikuiset eivät ymmärrä, vaikka pitäisi?
- Miksi asia on lehtijutun arvoinen?
- Voisiko juttu auttaa ihmisiä, herättää keskustelua tai saada aikaan toimintaa?
- Otsikoi juttuvinkki niin, että se kertoo asian ytimen.
- Hyvä vinkki vastaa kysymyksiin mitä, missä ja miksi!
Lähetä juttuvinkkisi meille, toimittajat löytävät ne Aikakauslehtiviikon juttuvinkkiarkistosta.
Vinkkisi saattaa päätyä lehtijutuksi!
Esimerkiksi:
Otsikko: Lisää kierrätysvinkkejä lehtiin!
Vinkki: Vaatejätettä syntyy ihan liikaa. Kunpa joku neuvoisi, mitä kaikkea vanhoista vaatteista voisi tehdä. Huolestuttaa, kun paita täytyy heittää pois jos se on käynyt liian pieneksi tai siinä on likatahra. Toivoisin lisää selkeitä ja käytännöllisiä ohjeita askarteluun tai muunlaiseen uusiokäyttöön!
Q&A – Kymmenen kysymystä aikuisille (ala-aste, yläaste ja lukio)
Lehtien Q&A-palstat, eli kysymyksiä ja vastauksia -jutut vastaavat lukijoiden lähettämiin kysymyksiin tai muihin ajankohtaisiin aiheisiin. Q&A-palsta siis tarjoaa tietoa lehden lukijoita askarruttaviin ongelmiin. Joihinkin asioihin voi tuntua vaikealta kysyä neuvoa aikuiselta henkilökohtaisesti, siksi esimerkiksi nuortenlehtien Q&A-jutut käsittelevät usein kiperiäkin kysymyksiä terveydestä, rakkaudesta, seurustelusta tai aikuiseksi kasvamisesta.
Ohessa on yhdeksän valmista kysymystä aikuisille. Keksi itse kymmenes ja etsi kysymyksiin vastaukset haastattelemalla lähipiirisi aikuisia. Kootkaa kysymyksistä ja niiden vastauksista yhteinen Q&A-juttu verkkoon, esimerkiksi jaettuun Google Docs -dokumenttiin: listatkaa jokaisen kysymyksen alle siihen saadut vastaukset.
- Mistä tietää, milloin on kasvanut aikuiseksi?
- Mikä aikuiseksi kasvamisessa on parasta?
- Mikä aikuiseksi kasvamisessa on ikävintä?
- Mitä asiaa lapsuudesta kaipaat?
- Mistä haaveilit, kun olit minun ikäiseni?
- Kaikki haaveet eivät ehkä toteudu, miten siihen pitäisi suhtautua.
- Milloin täytyy päättää, mitä haluaa aikuisena tehdä?
- Saako aikuisena tehdä kaikkea mitä haluaa?
- Mikä elämässä on tärkeintä?
Lue uudelleen yhteen kootut kysymykset ja niihin saadut vastaukset. Ovatko vastaukset erilaisia, vai löytyykö niistä jotakin yhteistä? Poimi vastauksista ne, jotka tuntuvat sinusta tärkeiltä asioilta muistaa ja tee niistä itsellesi oma lista: Kymmenen neuvoa aikuisuuden varalle.
TAIDOT JA AJATTELU:
DIY, eli Tee Se Itse (ala-aste, yläaste)
Tässä tehtävässä harjoitellaan toiminnan sanallistamista ja purkamista vaiheisiin lehtien neuvokki-palstojen tyyliin.
Etsi www.aikakauslehtiviikko.fi -sivulta digilehti, josta löydät juttutyypin nimeltä neuvokki, sellaisia ovat esimerkiksi ruokareseptit, meikkausvinkit, askarteluneuvot tai jumppaohjeet. Tutki neuvokkia: ovatko ohjeet selkeät ja neuvotaanko kuvin vai sanoin.
Mieti sitten, minkä taidon tai vinkin haluaisit opettaa muille.
Esimerkiksi:
- Paras ruokaresepti ikinä
- Näin kulutat tehokkaasti aikaa
- Kuinka tehdään marsulle peti?
- Viiden liikkeen tehotreeni pakaroille
- Keksi neuvokillesi otsikko.
- Kirjoita ensin lista tarvittavista välineistä tai materiaaleista: näitä tarvitset!
- Jaa toiminta vaiheisiin: mitä täytyy tehdä ensin, mitä tehdään sitten ja missä järjestyksessä, kunnes asia on valmis. Kirjoita vaiheet ylös.
- Testaa, onko ohjeesi selkeä: näytä kirjoittamasi ohjeet jollekin, esimerkiksi kotona perheenjäsenille. Osasivatko he toimia ohjeiden mukaan? Pitääkö ohjeita korjata tai selventää? Jos tuntuu siltä, tee se!
- Kirjoita nyt neuvokkisi valmiiksi: otsikko, lyhyt kuvaus siitä mitä ollaan tekemässä, tarvittavat välineet ja materiaalit ja sen jälkeen kaikki työvaiheet oikeassa järjestyksessä. Voit myös ottaa kuvan asiasta, jonka tekemiseen opastit.
- Voitte jakaa neuvokit yhteiseen, sovittuun paikkaan verkossa.
- Voitte myös yhdessä jatkaa tehtävää: kokeile jonkun toisen neuvokkia! Onnistuitko tekemään asian ohjeiden mukaan?
Mitä oikeasti haluan sanoa? (yläaste, lukio)
Brittiläinen valokuvataiteilija Gillian Wearing kuvasi 1980-luvulla kuvasarjaa, jolla on pitkä nimi: Kyltit, jotka sanovat mitä minä haluan sanoa, eivätkö kyltit, jotka sanovat mitä joku muu haluaa minun sanovan. Sarjan kuvia löydät netistä kuvahaulla “Gillian Wearing”. Mitä luulet, mikä kuvasarjan idea on. Mitä kyltteihin kirjoitetut tekstit kertovat kuvassa poseeraavista ihmisistä? Millaisen kyltin kirjoittaisit itsellesi – mitä sinä haluat sanoa? Toteuttakaa yhdessä oma kuvasarja Wearingin alkuperäisen idean pohjalta. Kirjoita oma tekstisi tussilla tai värikynällä A4-paperille, etsi kuvaukseen sopiva paikka ja pyydä perheenjäsentä ottamaan kuva itsestäsi ja kyltistä. Jakakaa kuvat esimerkiksi luokan Whatsapp-ryhmään.
LUOVUUS:
Otsikkorunous (yläaste, lukio)
Otsikkorunous-tehtävässä tutustutaan uusiin lehtiin ja luodaan otsikoista ready made -tekstiä
Lehdessä jutun otsikon tehtävänä on houkutella lukemaan. Otsikko kertoo jutun näkökulmasta ja tunnelmasta. Millainen otsikko saa sinut kiinnostumaan? Pohtikaa yhdessä, millainen olisi maailman koukuttavin otsikko tai millaisen otsikon toivoisit joskus lukevasi.
Valitse lehti, jota et ole koskaan lukenut. Lehtiä voit Aikakauslehtiviikolla lukea ilmaiseksi osoitteessa www.aikakauslehtiviikko.fi. Selaile valitsemasi lehti läpi, silmäile sen otsikot. Mikä otsikko pysäytti? Kirjoita se muistiin. Kokoa lehden otsikoista lyriikkaa, runo, aforismi tai pieni haiku. Kirjoita se kirjepaperille tai tyhjään korttiin ja jätä jonkun muun luettavaksi.
Aikakauslehtiviikolla otsikkorunoja voi myös julkaista Instagramissa tunnuksella #aikakauslehtiviikko. Osallistujien kesken arvotaan kaksi vapaavalintaista lehden vuosikertaa.
Riitojen mestarit.
Kadotetut.
Yli hilseen ja ali riman,
idyllejä ihmismielen museoissa.
Suomen Kuvalehti 48/2019
Hurrikaani taas voimissaan.
Pukukoppien pelimannit,
kärkipaikka kiikarissa.
Jääkiekko 1/2020
90% on joskus valvonut koko yön.
60% näkee painajaisia.
Mielenrauhaa:
äänitän pierujani ja
kuuntelen niitä,
kun haluan nauraa.
Demi 1/2020
Jatkakaa tehtävää yhdessä:
Järjestäkää runopiiri etäyhteydellä.
Jokainen saa lukea otsikkorunonsa muille.
Kerro, miltä runon kirjoittaminen tuntui.
Kerro, miltä runo tuntui kuulijana.
Miten runoa voisi tulkita?
Mitä runosi kertoo lehden sisällöstä?