Sivuston navigaatio
- AJANKOHTAISTA If((subMenuItems) != null){ }
-
MEDIA & MAINONTA
If((subMenuItems) != null){
- Tunne tekijät
- Vuoden aikkarimainokset
- Kuukauden aikkarimainos
- VINK! Tutkimus natiivimainonnasta
- Blogi
- HELP! Tutkimus aikakauslehtimainonnasta
- TRIP! Tutkimus matkailumainonnasta
- LOOK! Tutkimus kosmetiikkamainonnasta
- WROOM! Tutkimus automainonnasta
- CHIC! Tutkimus muotimainonnasta
- WAU! Tutkimus sisustusmainonnasta
- JES! Tutkimus hyvinvointimainonnasta
- NAM! Tutkimus elintarvikemainonnasta
- Mediakortit
- Liiteopas Tools
- MEDIAKASVATUS If((subMenuItems) != null){ }
- TIETOA & TUTKIMUKSIA If((subMenuItems) != null){ }
-
JÄSENILLE
If((subMenuItems) != null){
- AIKAKAUSMEDIA If((subMenuItems) != null){ }
Artikkelipankki 1/2019
ILMASTO
JUTTU 1: Matkakuumetta (Apu Juniori 2/2019)
Kohderyhmä: alakoulu
Tehtävä 1: Juttuun on listattu matkustamisen hyötyjä ja haittoja. Mikä on sinun mielestäsi matkustamisen tärkein hyöty? Entä mikä on mielestäsi suurin haitta? Käykää vastaukset yhdessä läpi.
Tehtävä 2: Haastattele äitiäsi, isääsi tai isovanhempaasi. Kysy alla olevat kysymykset ja vastaa niihin myös itse. Kirjoita haastattelut ylös.
1. Minne haluaisit matkustaa tänä vuonna? Miksi?
2. Miten matkustaisit: lentäen, junalla, bussilla, laivalla, omalla autolla vai polkupöyrällä? Mikä näistä vaihtoehdoista olisi ympäristöystävällisin?
3. Paljonko matkaan menisi rahaa?
4. Mitä haluaisit matkalla oppia?
5. Jos valitsit kysymyksessä 1 ulkomaan kohteen, minne haluaisit Suomessa matkustaa?
6. Minne veisit turistin omalla kotipaikkakunnallasi? Miksi?
JUTTU 2: Vain yksi pallo, kiitos (Suomen Kuvalehti 36/2018)
Kohderyhmä: yläkoulu ja lukio
Tehtävä 1: Laske kulutuksesi alla olevilla laskureilla. Kysy tarvittaessa apua vanhemmiltasi.
https://elamantapatesti.sitra.fi/
http://niisku.lamk.fi/~matlaskuri
Vertailkaa tuloksianne luokassa. Mistä erot voisivat johtua? Kuinka voisit pienentää kulutustasi?
Tehtävä 2: Haastattele äitiäsi, isääsi tai isovanhempaasi. Kysy, mitä valintoja ja tekoja he ovat valmiit tekemään maapallon pelastamiseksi. Poimi haastatteluun esimerkkejä Suomen Kuvalehden jutusta. Vastaa kysymyksiin myös itse. Kirjoita haastattelut ylös ja vertaa, missä ajatuksenne eroavat toisistaan. Mistä erot johtuvat?
JUTTU 3: Kasvihuonekaasupäästöt maakunnittain (Ympäristö ja terveys 5/2018)
Kohderyhmä: yläkoulu ja lukio
Tehtävä 1. Jakautukaa ryhmiin. Selvittäkää jutun graafeista, miten oman maakuntanne kasvihuonekaasupäästöt jakautuvat.
Tehtävä 2. Onko oma maakuntanne joillain osa-alueilla muuta maata ympäristöystävällisempi? Jos, niin mitä nämä osa-alueet ovat? Missä asioissa olisi petrattavaa? Mistä maakuntien väliset erot voivat johtua?
OMAT RAJAT
JUTTU 1: Nyt loppui tytöttely (Demi 10/2018)
Kohderyhmä: yläkoulu ja lukio
Tehtävä 1: Oletko törmännyt omassa elämässäsi jutussa mainittuihin tai vastaavanlaisiin kommentteihin? Jos, niin kuka niin on sanonut? Miltä se on tuntunut ja miten olet reagoinut? Miltä jutussa annetut ohjeet kuulostavat? Keskustelkaa kokemuksistanne yhdessä.
Tehtävä 2: Jakautukaa ryhmiin ja tehkää juliste, jossa otatte kantaa sukupuolia määrittelevään kommentointiin. Toteutustapa on vapaa. Voitte käyttää aineistona esimerkiksi lehtiä ja omia kokemuksianne. Esitelkää julisteet lopuksi luokalle ja laittakaa ne esiin näkyvälle paikalle.
JUTTU 2: Kauhistutti, miten osaisin näytellä raskaana olevaa ihmistä (Improbatur 4/2018)
Kohderyhmä: yläkoulu ja lukio
Tehtävä 1: Kirjoita #metoo-kampanjasta noin 4000 merkin pituinen mielipidekirjoitus, jossa pohdit kampanjan syitä ja seurauksia. Miksi kampanja oli tarpeellinen? Millainen vaikutus sillä oli? Etsi tarvittaessa lisätietoa medioista.
Tehtävä 2: Jos et ole nähnyt Hölmö nuori sydän -elokuvaa, katso elokuvan traileri. https://www.youtube.com/watch?v=zVYfgWiUiHQ
Mitä Rosa Honkosen haastattelussa jäi mielestäsi kysymättä? Kirjaa ylös, mitä haluaisit kysyä näyttelijältä. Kootkaa luokassa kysymykset yhteen. Millaiset asiat kiinnostavat luokassanne eniten?
JUTTU 3: Jokainen meistä on kaunis (Pirkka 1-2/2018)
Kohderyhmä: yläkoulu ja lukio
Tehtävä 1: Oletko julkaissut itsestäsi kuvia sosiaalisessa mediassa? Jos, niin millaisia kommentteja olet saanut ja miltä ne ovat tuntuneet? Onko kommentointi vaikuttanut siihen, mitä julkaiset ja mitä jätät julkaisematta? Keskustelkaa kokemuksistanne yhdessä.
Tehtävä 2: Kirjoita nimettömänä noin 3500 merkin pituinen mielipidekirjoitus, jossa pohdit suhdettasi omaan kehoosi. Pohdi tekstissä seuraavia kysymyksiä: Mikä on vaikuttanut siihen, miten suhtaudut ulkonäköösi? Onko suhtautuminen muuttunut merkittävästi jossain vaiheessa? Jos, niin mistä se on johtunut? Miten media mielestäsi vaikuttaa kehonkuvaasi ja itsetuntoosi? Miten median pitäisi muuttua, että se ei vaikuttaisi negatiivisesti lasten ja nuorten itsetuntoon?