Sivuston navigaatio
- AJANKOHTAISTA If((subMenuItems) != null){ }
-
MEDIA & MAINONTA
If((subMenuItems) != null){
- Tunne tekijät
- Vuoden aikkarimainokset
- Kuukauden aikkarimainos
- VINK! Tutkimus natiivimainonnasta
- Blogi
- HELP! Tutkimus aikakauslehtimainonnasta
- TRIP! Tutkimus matkailumainonnasta
- LOOK! Tutkimus kosmetiikkamainonnasta
- WROOM! Tutkimus automainonnasta
- CHIC! Tutkimus muotimainonnasta
- WAU! Tutkimus sisustusmainonnasta
- JES! Tutkimus hyvinvointimainonnasta
- NAM! Tutkimus elintarvikemainonnasta
- Mediakortit
- Liiteopas Tools
- MEDIAKASVATUS If((subMenuItems) != null){ }
- TIETOA & TUTKIMUKSIA If((subMenuItems) != null){ }
-
JÄSENILLE
If((subMenuItems) != null){
- AIKAKAUSMEDIA If((subMenuItems) != null){ }
Artikkelipankki 2/2019
VAIKUTTAMINEN
JUTTU 1: Kuulkaa meitä (Apu Juniori 7/2019)
Kohderyhmä: Alakoulu
Tehtävä 1. Keskustelkaa luokassa seuraavista kysymyksistä:
Mitä äänioikeus tarkoittaa?
Miksi äänestäminen on tärkeää?
Oletko ollut vanhempiesi mukana äänestämässä?
Mikä sinusta olisi sopiva äänestysikäraja?
Jos saisit itse äänestää, äänestäisitkö? Miten valitsisit sopivan ehdokkaan?
Mikä sinusta on tällä hetkellä sellainen asia, joka pitäisi muuttaa?
Miten voisit itse vaikuttaa siihen?
Milloin viimeksi koit voivasi vaikuttaa asioihin?
Tehtävä 2. Ota kaksi eriväristä paperia. Kirjoita toiseen, mikä asia on Suomessa hyvin ja mikä huonosti. Kootkaa kaikkien paperit kahteen julisteeseen, joiden otsikot ovat: "Nämä asiat ovat Suomessa hyvin" ja "Nämä asiat kaipaavat Suomessa muutosta". Ripustakaa julisteet näkyvälle paikalle.
JUTTU 2: SOS! (Demi 11/2018)
Kohderyhmä: Yläkoulu
Tehtävä 1. Vastaa jutussa esitettyihin kysymyksiin:
Miksi ympäristön tila huolettaa?
Jos saisit muuttaa minkä tahansa ympäristöön liittyvän asian, mitä muuttaisit?
Milloin onnistuit vaikuttamaan?
Mitä haluaisit kuuluttaa koko Suomelle?
Tehtävä 2.
Kootkaa kaikkien vastaukset samaan julisteeseen ja ripustakaa se näkyvälle paikalle.
JUTTU 3: Koulutielle lisää mittaa (Suomen Kuvalehti 13/2019)
Kohderyhmä: Yläkoulu
Tehtävä 1. Keskustelkaa luokassa, mitä tarkoittaa oppivelvollisuus. Oletko törmännyt mediassa aiheesta käytävään keskusteluun?
Tehtävä 2. Etsi jutusta vastaus seuraaviin kysymyksiin ja kirjaa ne ylös:
Mitkä puolueet kannattavat oppivelvollisuuden pidentämistä? Mitkä eivät? Pohdi, mitä mieltä itse olet.
Tehtävä 3: Väittely
Jakautukaa kahteen ryhmään ja ratkaiskaa arvalla, kumpi on puolesta ja kumpi vastaan. Väite kuuluu: Oppivelvollisuus pitäisi pidentää toisen asteen opintoihin. (Sinun ei tarvitse olla oikeasti samaa mieltä!)
Valmistautukaa väittelyyn pohtimalla omassa ryhmässänne seuraavia kysymyksiä:
Pitäisikö oppivelvollisuutta pidentää toisen asteen opintoihin? Miksi? Mitä hyötyä/haittaa siitä olisi? Yrittäkää puntaroida asiaa eri näkökulmista. Hydyntäkää Suomen Kuvalehden juttua näkökulmanne perustelussa.
Valitkaa voittaja äänestämällä. Sen sijaan, että automaattisesti kannattaisit omaa ryhmääsi tai omaa kantaasi, mieti, kumpi perustelee väitteensä paremmin.
JUTTU 4: Ilmastovaikuttajan 101 (Nuorten luonto 1/2019)
Kohderyhmä: Yläkoulu
Tehtävä 1. Kirjoita kantaaottava teksti, jossa pohdit seuraavia kysymyksiä:
Ilmastonmuutos oli tämän kevään eduskuntavaaleissa tärkeä teema. Miksi?
Mikä sinusta oli vaaliteemoista tärkein?
Mikä sinusta olisi sopiva äänestysikäraja?
Jos saisit itse äänestää, äänestäisitkö? Miten valitsisit sopivan ehdokkaan?
Tehtävä 2. Väittely
Jakautukaa kahteen ryhmään ja ratkaiskaa arvalla, kumpi on puolesta ja kumpi vastaan. Väite kuuluu: Yksilön valinnoilla on merkitystä. (Sinun ei tarvitse olla oikeasti samaa mieltä!)
Valmistautukaa väittelyyn pohtimalla omassa ryhmässänne seuraavia kysymyksiä:
Mitkä ovat kolme tärkeintä asiaa, joilla ilmastonmuutosta voisi Suomessa hillitä? Mitä voisitte itse tehdä asian eteen? Miksi yksilön valinnoilla on tai ei ole merkitystä? Valitkaa molemmista ryhmistä kaksi väittelijää. Aikaa väittelyyn on viisi minuuttia.
Valitkaa voittaja äänestämällä. Sen sijaan, että automaattisesti kannattaisit omaa ryhmääsi tai omaa kantaasi, mieti, kumpi perustelee väitteensä paremmin.