Siirry hakuun ja työkalulinkkeihin
Siirry osion navigaatioon
Siirry päänavigaatioon

Artikkelipankki 2/2020

ARVIO ON MIELIPIDEKIRJOITUS

Tämä Artikkelipankki-kokonaisuus jatkaa edellisen 1/2020 Artikkelipankin teemaa mielipiteen ilmaisemisesta. Tehtävät on suunniteltu alakouluun, yläasteelle, lukioon ja ammattioppilaitosten opiskelijoille.

Oletko koskaan lukenut elokuva-arviota päättääksesi, mikä leffa kannattaa mennä katsomaan? Entä oletko tarttunut uuteen kirjaan tai peliin vain siksi, että satuit lukemaan siitä kirjoitetun loistavan arvion? Lehdissä ilmestyvät arviot ovat juttutyyppinä lyhyitä, ja juuri napakan pituutensa vuoksi tarjoavat kirjoittajalle haasteen: miten tiivistää kokonainen kirja, peli tai elokuva kiinnostavaksi tekstiksi, joka kertoo riitävästi mutta ei paljasta liikaa.

Mikä arvio on?
Arvio, arvostelu ja kritiikki tarkoittavat kaikki samaa asiaa. Arvio esittelee teoksen (kirjan, levyn, elokuvan, teatteriesityksen, konsertin, pelin tai jonkin tuotteen) niin, että lukija voi sen perusteella päättää, lukeeko kirjan, katsooko kyseisen elokuvan tai hankkiiko pelin itselleen.

Vaikka arvion kirjoittaja on usein arvostelemansa alan asiantuntija, täytyy muistaa että arvio on aina sen kirjoittajan henkilökohtainen mielipide, ja arvioijan ajatuksista voi olla myös eri mieltä. Aikakauslehdissä arviot ovat sisältöä, joka palvelee lukijaa. Valokuvauslehdissä julkaistaan kameramallien vertailevia arvoita ja nuortenlehdissä nuoria kiinnostavien kirjojen, musiikin tai pelien arvioita.

Miten arvio kirjoitetaan?
Arvion kielelliseen tyyliin vaikuttaa tietenkin se mitä arvioidaan ja kenelle arvio on suunnattu. Peliarvioissa pelimaailman kieli ja termit eivät aina avaudu pelaamista harrastamattomille, ja taidearvioissa käytetään taiteen sanastoa. Toimivan arvion kirjoittamiseen on olemassa muutamia sääntöjä ja ohjeita:

  • Arviossa on kuvaileva osa, jossa teos esitellään lyhyesti.
  • Teosta myös tulkitaan: mitä teemaa se käsittelee ja mistä se kertoo.
  • Varsinaisessa arviossa kerrotaan, mitkä teoksen ansiot tai heikkoudet ovat.

Kirjoittajan oma ääni saa kuulua arviossa. Kiinnostava arvion aloitus on esimerkiksi kirjoittajan oma kokemus teoksesta vaikkapa näin: “En koskaan uskonut että kirjan vuoksi voisi menettää yöunet, mutta niin tämän kirjan kanssa vain kävi!”

Varo myös väsyttämästä lukijaa jos arviossa kerrot teoksesta kaiken. Hyvä arvio kertoo olennaisen, herättää lukijan mielenkiinnon, mutta ei kuitenkaan paljasta kaikkea – varsinkaan loppuratkaisua!

TEHTÄVIÄ

1. Arvio on myös hyötyjuttu  (alakoulu, yläaste)
Tutustu aikakauslehdissä julkaistuihin arvioihin. Mitä kaikkea jutuissa arvostellaan? Mieti myös, mitä hyötyä lukijalle on arvioista? 

Apu Juniori (alakoulu)
Demi (yläaste)
Pelit (yläaste ja lukio)
Anna (lukio)
Suomen Kuvalehti (lukio)

2. Arviossa annetaan plussia ja miinuksia (alakoulu, yläaste)
Arviossa kirjoittaja esittelee oman mielipiteensä ja kertoo teoksen hyvistä ja huonoista ominaisuuksista. Tässä tehtävässä pääset harjoittelemaan arvion laatimisen perusteita. Valitse listalta yksi arkinen asia ja kirjoita tai kerro siitä pieni arvio: mikä asiassa on mielestäsi hyvää ja toimivaa ja miten asiaa voisi kehittää vielä paremmaksi.

  • Aikainen aamu
  • Myöhäinen ilta
  • Kaurapuuro
  • Koulureppu
  • Lyijykynä
  • Pyyhekumi

3. Alku on aina tärkeä (alakoulu)
Kun arvioidaan esimerkiksi peliä, kirjaa tai elokuvaa, täytyy kertoa myös hiukan juonesta paljastamatta kuitenkaan loppuratkaisua. Lue pieni arvio (Apu Junior 21/2020) Kristina Ohlssonin kirjasta Ihmissuden salaisuus. Kirja-arvion on kirjoittanut 12-vuotias Oiva.

Huomaatko, miten kekseliäästi Oiva on aloittanut arvion? Aivan oikein, jännittävällä kysymyksellä! Oiva on halunnut herätellä lukijan uteliaisuuden paljastamatta kirjan juonta. Kokeile itse samaa tekniikkaa.

Mieti, mitä kaikkea olet tänään tehnyt, ja keksi omasta päivästäsi kolme jännittävältä kuulostavaa asiaa, jotka saavat lukijan haluamaan kuulla päivästäsi lisää. Esimerkiksi: Mikä kaaos syntyy kun kaulaliina katoaa mystisesti? Kenen päivä kuulostaa jännittävimmältä?

4. Kirjoita oma arvio! (alakoulu, yläaste)
Kirjoita oma arvio kirjasta, lehdestä, pelistä, elokuvasta tai levystä. Apua saat tästä listasta:

  • Kuka sen on tehnyt ja mikä sen nimi on?
  • Keksi arviollesi kuvaileva otsikko. Tutki malliksi arvioiden otsikoita.
    Apu Juniori (alakoulu)
    Demi (yläaste)
    Pelit (yläaste)
  • Kokeile aloittaa arviosi vetävällä kysymyksellä samaan tapaan kuin tehtävässä 4 harjoittelit.
  • Kerro juoni lyhyesti ja loppuratkaisua paljastamatta.
  • Mitä aihetta se mielestäsi käsittelee – kertooko se esimerkiksi ystävyydestä, kiusaamisesta tai isoksi kasvamisesta?
  • Millainen sen tunnelma on?
  • Kenelle suosittelisit sitä?
  • Millainen oma kokemuksesi siitä oli?
  • Voit myös ehdottaa jotakin parannettavaa.

5. Parasta atm (yläaste)
Demin Parasta atm -palstalla lukijat arvioivat ja suosittelevat toisilleen sitä, mikä heidän mielestään on parasta juuri nyt. Demiin voi myös lähettää oman vinkin perusteluineen nimimerkillä osoitteessa demi.fi/parasta.

Mitä suosittelisit muille? Mikä sinun mielestäsi on parasta juuri nyt ja miksi?

6. Arviossa näkyy kirjoittajan tyyli (lukio)
Matti Rämön elokuva-arviossa (Anna 48/2020) arvostellaan Max Barbakowin elokuva Palm Springs. Lue arvio ja etsi tekstistä vastaukset kysymyksiin:

  • Miksi Rämö on otsikoinut juttunsa Hääluupissa?
  • Lue jutun kaksi ensimmäistä lausetta uudelleen. Mieti, onko aloitus koukuttava, ja mitä kysymyksiä tai ennakko-odotuksia ne synnyttävät? Kolmas lause kuuluu näin: "Max Barbakowin esikoisohjaus on paraatiesimerkki irrottelun voimasta." Kirjoita lause uudelleen selkokielellä niin, että lauseen viesti säilyy samana. Kumpi lause on lukijan näkökulmasta kiinnostavampi? Osaatko kertoa miksi?
  • Rämö liittää Palm Springsin osaksi elokuvakulttuuria lauseella "Palm Springs kierrättää Päiväni murmelina -klassikon asetelmaa, mutta tekee siitä omansa." Lukijalta vaaditaan siis elokuvan tuntemusta. Selvitä, mitä Rämö tarkoittaa!
  • Miten Rämö kuvailee päähenkilöiden, Nylesin ja Sarahin, persoonaa?
  • Rämön kieli on värikästä. Etsi arviosta esimerkkejä siitä. Löydätkö sanoja, joiden merkitystä et tunne?
  • Rämö tiivistää elokuvan sanoman taitavasti yhteen lauseeseen. Miten kääntäisit lauseen selkokielelle?
  • Miten arvioisit Matti Rämön tekstin lukukokemuksena?

7. Otsikko tiivistää olennaisen (lukio)
Suomen Kuvalehden Arviot-palstalla on kolme arviota: Huojuva kansantaiteilija, Citizen Kanen kulisseissa ja Tarkasti nähty, todeksi sanottu. Lue jutut.

Löydätkö tekstistä selityksen otsikoille? Miksi esimerkiksi Matti Komulainen on otsikoinut arvionsa Kari Tapion elämäkerrasta Huojuva kansantaiteilija?

Keksi arvioille uudet otsikot. Löydätkö toisen kiinnostavan näkökulman, joka tiivistää oleellisen arvioitavasta teoksesta?

8. Arvioi arvio (yläaste, lukio)
Valitse Pelit-lehden kahdesta arviosta toinen, Rakkaus rikkonainen tai Lohikäärmeen varjo. Tässä tehtävässä analysoit arviota kirjoittamalla siitä oman arviosi. Käytä apuna vinkkilistaa:

  • Pelaatko itse? Kuinka paljon se vaikuttaa siihen miten luet arviota tai kiinnostut arvion aiheesta?
  • Mitä omakohtaisia kokemuksia kirjoittaja liittää arvioonsa?
  • Mitä osa-alueita pelistä tai pelaamisesta kirjoittaja tuo jutussa esille?
  • kuinka asiantunteva arvio mielestäsi on?
  • Miten juoni on kuvailtu – millaisen käsityksen saat pelistä/sarjasta arvion perusteella?
  • Millä tyylillä teksti on kirjoitettu, näkyykö siinä vahvasti kirjoittajan persoona tai peli-slangi?
  • Jättääkö kirjoittaja mielestäsi kertomatta jotakin oleellista?
  • Oliko arvio kirjoitettu johdonmukaisesti?
  • Millainen lukukokemus syntyi arviota lukiessa?
  • Mitä ajattelit pelistä/sarjasta arvion luettuasi?
  • Keksi arviollesi kiinnostava otsikko, joka kiteyttää ajatuksesi arviosta.
  • Liitä arvioon tieto siitä mitä arvioit: jutun kirjoittaja, jutun otsikko ja lehti joka jutun on julkaissut.


Haku ja sivuston työkalut
Linkit / Ota yhteyttä /

Yhteystiedot

Aikakausmedia
Käyntiosoite: Eteläranta 10,
00131 Helsinki


Postiosoite: PL 185, 00131 Helsinki
Sähköposti:
Puhelin: (09) 2287 7280

Laskutusosoite

Facebook

Twitter
Instagram

Henkilöstön yhteystiedot
Anna palautetta

Palvelut

Aikakausmedia on aikakauslehtijulkaisijoiden yhteistyöfoorumi, jonka jäseninä ovat kaikki merkittävät aikakauslehtikustantajat Suomessa.

Mediakortit.fi
Tiedot ja monipuoliset hakumahdollisuudet noin 200 aikakauslehdestä.

Koulujen lehtitilaukset
Tilaa koulullesi aikakauslehtiä alennettuun hintaan.

Jäsenluettelo
Jäsenkustantajien ja lehtien yhteystiedot.

Jäsenextranet
Jäsenten oma palvelu sisältää muun muassa tietoa tapahtumista.

Aikakausmedia ADS Oy

Aikakausmedia ry:n omistama yritys, jonka palveluja käyttävät niin pienet kuin suuretkin aikakauslehtikustantajat.

Ilmoitusvarausjärjestelmä
Ilmoitusaineistojen välitys- ja tarkitusjärjestelmä
Mediatietojen jakelujärjestelmä

Siirry Aikakausmedia ADS Oy:n sivuille