Naisista 72 prosenttia ja miehistä 47 prosenttia kertoo kokeilevansa aikakauslehden mainoksessa olevia vinkkejä tai ohjeita, kertoo tuore Kansallinen Mediatutkimus (KMT 2022). Ja miksipäs ei – erityisesti itselle uusia tuotteita on helppo ottaa käyttöön, kun saa siihen hauskan tai hyödyllisen ohjeen.
Reseptien toimivuudesta kertoo myös Aikakauslehtimainonnan tietopankki. Sen mukaan reseptin sisältävän kokosivun mainoksen huomaa 70 prosenttia lukijoista, kun keskiarvo kaikista kokosivun mainoksista on 66 prosenttia.
Yli 70 prosenttia naisista kokeilee mainosten vinkkejä tai ohjeita.
Mainosten vinkit ja ohjeet aktivoivat kaiken ikäisiä, mutta aktiivisimmin niitä kokeilevat 35–44-vuotiaat. Kaikista yli 15-vuotiaista suomalaisista peräti 60 prosenttia on ottanut aikakauslehtimainoksen ohjeita testiin.
Aikakauslehtien mainoksissa olevien vinkkien ja ohjeiden (kuten reseptien) kokeilu, % yli 15-vuotiaista suomalaisista
35–44-vuotiaista suomalaisista 67 prosenttia kertoo kokeilevansa aikakauslehtimainoksen vinkkejä tai ohjeita. Lähde: KMT 2022
Olisi helppoa kuvitella, että ohjeita ja vinkkejä kokeilevat vain ruokalehtien lukijat tai että vain ruokamainostajat voivat hyödyntää ohjeiden viehätysvoimaa. Tutkimus kuitenkin kertoo muuta: vinkit ovat kuumaa kamaa myös naistenlehtien, hyvinvoinnin lehtien, käsityölehtien ja sisustuslehtien lukijoiden keskuudessa!
TOP-lehdet: Aikakauslehtien mainoksissa olevien vinkkien ja ohjeiden (kuten reseptien) kokeilu
|
% lukijoista |
Trendi |
77 |
Fit |
77 |
Gloria |
75 |
HS Meidän perhe |
75 |
Suuri Käsityö |
73 |
Sport |
73 |
Koti ja keittiö |
72 |
Kotiliesi Käsityö |
71 |
Kauneus & Terveys |
71 |
Lähde: KMT 2022
Kiinnostavasta sisällöstä otetaan kuva
Mitä tapahtuu, kun lukija kohtaa lehdessä kiinnostavan sisällön, jonka haluaa ottaa talteen? Suurin osa lukijoista ottaa talteen koko lehden, mutta erityisesti 24–35-vuotiaiden keskuudessa kuvan ottaminen kiinnostavasta jutusta tai mainoksesta on tyypillistä. Tästä ikäryhmästä joka toinen kuvaa itseään kiinnostavaa sisältöä puhelimellaan, naiset useammin kuin miehet.
24–35-vuotiaista joka toinen kuvaa itseään kiinnostavaa aikakauslehden sisältöä puhelimellaan.
Kuvaamisen lisäksi lukijat myös irrottavat yksittäisiä lehden sivuja tai googlaavat itseään kiinnostavan asian, jotta se jäisi muistiin.
Miten otat talteen sinua kiinnostavan sisällön? (esim. kokonaisen jutun, kuvan tai mainoksessa tiedot tuotteesta)
Lähde: Aikakauslehtihetki, Taloustutkimus, 2021 (N=1166)