Haku

Lidl kertoi kuluttajille faktoja itsestään yhdeksän kuvan kampanjalla

Lidlin mainoskampanja näkyi helmikuussa yhdessä jos toisessa aikakauslehdessä. Jopa yhdeksästä erilaisesta mainoksesta koostuva sarja voitti Kuukauden aikkarimainos -kisan yksinkertaisella ja nerokkaalla konseptilla, jonka viestiä mediavalinnat onnistuneesti vahvistavat.

‒Insinöörimäisyyden yhdistäminen herkullisiin kuviin on veikeä ristiriita, joka toivottavasti pysäyttää ottamaan asiasta selvää, sanoo mainostoimisto Folk Finlandin Art Director Paula Orre.

‒Lisäksi yhdeksän aiheen selkeä sarja on vahvuus, jollaista harvoin nykyään näkee.

Orren mukaan Lidlin toiminnassa on useita eroavaisuuksia verrattuna kilpailijoihin. Lidl halusi kampanjan, jossa avattaisiin sen ainutlaatuista tapaa toimia.

‒Matemaattisista kaavioista ponnistava perusajatus sopi mielestämme hyvin tällaisten faktojen kertomiseen.

 Alun perin aiheita oli kolme, ja ne oli suunniteltu julisteiksi. Käytännössä aineistoihin lisättiin vain lyhyehkö asiaa avaava leipäteksti. Kun kampanjan sisältö tarkentui, kullekin kolmesta pääviestistä tehtiin omat kolmen aiheen sarjat, ja näin päädyttiin yhteensä yhdeksään aineistoon.

Kampanjan kohderyhmää ovat sekä ne, joille Lidl ei ole ensisijainen ostospaikka, että niille, jotka käyvät Lidlissä satunnaisesti.

‒ Lidlin tosifanit tietysti tuntevat Lidlin mekaniikat jo varsin hyvin, Orre huomauttaa.

Printtisarjan lisäksi samat kuva-aiheet toistuivat ulkomainonnassa, myymälässä ja somessa. Lisäksi mukana oli mittava televisio- ja radiokampanja.

Lidl tunnetaan näyttävistä liikkuvan kuvan toteutuksistaan, ja tunnistettavien brändivärien hyödyntäminen on ollut tietoinen valinta ilmeissä jo pidemmän aikaa. Näin laaja brändillinen printtikampanja on kuitenkin yritykselle harvinaisempi.

Koska aikakauslehteen tartutaan tietoisesti syventyen, jopa nautiskellen, myös mainonnan on Orren mukaan kunnioitettava sitä hetkeä oivaltavuudellaan ja laadukkuudellaan.

‒Varta vasten printtiin suunniteltuja toteutuksia on mahdollisuus tehdä harvoin. Parhaimmillaan printissä on mahdollisuus huomioida lehden aihepiiri ja lukijakunta hyvinkin sisäpiirimäisesti.

Orre näkee, että printtimainonta on kokenut melkoisen alasajon viimeisen reilun kymmenen vuoden aikana.

‒Kampanjan visuaalisuus sullotaan liian usein niin sanottuun key-kuvaan, yhteen toteutukseen, jonka tulisi toimia kärjistetysti bannerista printtiin ja jopa rekan kylkeen. Toivon, että useampi brändi päättäisi erottua nimenomaan laadukkailla kuvallisilla ideoilla, koska otettavaa on.

Helmikuun Kuukauden aikkarimainos -kisan tuomarina toimi markkinoinnin projektipäällikkö Pia Sievinen A-lehdistä. Kisassa toiseksi sijoittui JHL:n Kyllä joku hoitaa -kampanja ja kolmanneksi Vehon EQ Mallisto.

Yksinkertaisuudessaan nerokas konsepti kertoo brändin ytimessä olevan lupauksen. Mediavalinnat vahvistavat viestiä. Pitkään ja huolella luettavat aikakauslehdet ovat tie arjen päätöksentekijöiden sydämeen.
Markkinoinnin projektipäällikkö Pia Sievinen, A-lehdet

Pysyviä tuotteita ja vaihtuvia yllätyksiä

Mainostaja: Lidl
Christian Saukkola, Creative manager
Jenni Ahjokivi, markkinoinnin Projektipäällikkö
Ossi Liljeström, markkinointipäällikkö

Mainostoimisto: Folk
Paula Orre, AD
Sami Korjus, Copywriter
Pia Dahlman, asiakkuusjohtaha
Johanna Murtomäki, projektipäällikkö
Julia Suvisalmi, Miika Hyvärinen ja Mika Junna, graafinen suunnittelu
Johanna Valjus, graafikkoharjoittelija

Mediatoimisto: Virta UM
Katariina Häkkä ja Jade Teppo, Planning
Petri Soratie, Account lead

Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu: Anna, Apu, ET, Kodin Kuvalehti, Kotivinkki, Me Naiset, Seura

Oivaltava idea ja osuva kiteytys. Sanat ja kuvat puhuvat yhdessä. Toteutus viestii oleellisen: työllä on aina arvo, kaikki työ ansaitsee tulla nähdyksi.
Markkinoinnin projektipäällikkö Pia Sievinen, A-lehdet

Kyllä joku hoitaa

Mainostaja: JHL
Kristiina Ahonen, viestintäjohtaja
Heidi Hänninen, viestintäpäällikkö
Suvi Sillanpää, viestinnän asiantuntija, AD
sekä koko viestintäyksikkö

Mainostoimisto: Nord DDB Helsinki
 Laura Syväniemi, Jukka Hannula, Tero Ahonen ja Atte Maunul, Creatives
Kalle Wallin, Creative Diretor
Satu Taipola, Project Director

Mediatoimisto: OMD Finland
Sanna Elopuro-Höylä, Client Director
Pirjo Jäntti, Senior Specialist 

Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu: Demokraatti, Motiivi., Aromi, Lapsen maailma, Puhtausala, Työ Terveys Turvallisuus, Sosiaali & Terveysala Tänään, Turvallisuus & Riskienhallinta

Laadukas ja edelläkäyvä brändi sopii laadukkaaseen ja edelläkäyvään mediaympäristöön. Sama toisinpäin. Johtotähti ja Viinilehti ovat hyvä pari ja muistutus siitä, että sopiva nichemedia voi tavoittaa juuri sinun brändisi ystävät.
Markkinoinnin projektipäällikkö Pia Sievinen, A-lehdet

EQ Mallisto

Mainostaja: Veho
Janne Hällfors, markkinointijohtaja
Kasper Jansson, markkinointipäällikkö

Mainostoimisto: Lataamo
Elina Forsberg, Projektijohtaja
Tommi Turkulainen, Art Director
Mikko Huurre, Copywriter
Jukka Seppänen, Graphic Designer 
Saija Törmänen, Tuottaja

Mediatoimisto: Yeasmine Randen, Print and Outdoor Senior Specialist
Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu: Viinilehti

Kuukauden aikkarimainos -kilpailu nostaa esiin hyvää mainontaa

Kuukauden aikkarimainos -kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakauslehtimainontaa sekä inspiroida sen tekijöitä.

Vuosina 2016–2020 kilpailu järjestettiin yleisöäänestyksenä Markkinointi & Mainonnan sivuilla. Vuodesta 2021 alkaen kisan voittajat on valinnut kuukausittain vaihtuva tuomari, joka on valittu aina edelliskuukauden voittajan kampanjatiimistä. Ensimmäinen kisa käytiin tammikuussa 2008. 

Lisätietoa Kuukauden aikkarimainos -kilpailusta:  
Mediatuottaja Piia Matikainen

page shape 1 page shape 3

Lue myös

×

Haku: