Siirry hakuun ja työkalulinkkeihin
Siirry osion navigaatioon
Siirry päänavigaatioon

14.02.2018

Lähes 90 prosenttia suomalaisista tuntee Julkisen sanan neuvoston

Suomalaisista 87 prosenttia tuntee Julkisen sanan neuvoston vähintään nimeltä, selviää Taloustutkimuksen kyselystä. Yli puolelle suomalaisista (55 %) Julkisen sanan neuvosto on hyvin tai jonkun verran tuttu. Ainoastaan joka kymmenes kyselyyn vastannut ei ollut kuullut siitä aiemmin. Lyhenteenä JSN on tunnetumpi kuin STM tai PRH ja lähes yhtä tunnettu kuin AKT.

Suomalaisista 68 prosenttia uskoo suomalaisen median noudattavan JSN:n tulkitsemia Journalistin ohjeita erittäin tai melko hyvin. Suurimmalla osalla heistä on vähintäänkin aavistus JSN:n toiminnan sisällöstä, mutta vain joka neljäs arvioi tuntevansa Journalistin ohjeiden sisällön hyvin.

"Näin hyvä tunnettuus oli meillekin yllätys. Se on maailman huippua. Kansalaiset näyttävät myös luottavan median itsesääntelyyn, mutta kaipaavan tarkempaa tietoa Journalistin ohjeiden sisällöstä ja siitä, mitkä mediat kuuluvat JSN:ään. Tänä vuonna kerromme suomalaisille näistä asioista yhdessä jäsenmedioidemme kanssa", puheenjohtaja Elina Grundström toteaa.

50 vuotta vastuullista journalismia

Julkisen sanan neuvosto on median itsesääntelyelin, joka puolustaa sananvapautta ja valvoo Journalistin ohjeiden noudattamista. Se täyttää tänä vuonna 50 vuotta. JSN on tuottanut juhlavuoden kunniaksi muun muassa mediakasvatusmateriaalia sekä Suomea kiertävän näyttelyn Skandaalista skandaaliin.

Journalistin ohjeet ovat pohjimmiltaan lukijan oikeuksia. Juuri avattu verkkosivusto www.vastuullistajournalismia.fi havainnollistaa, mitä Journalistin ohjeet merkitsevät tavalliselle median kuluttajalle.

Skandaalista skandaaliin -näyttely kertoo muun muassa Matti Vanhasen lautakasakohun, Juha Sipilän ja Ylen välisen yhteydenpidon sekä 1970-luvun Hymy-lehden skandaalijournalismin käsittelystä JSN:ssä. Mediaskandaalien lisäksi näyttely kertoo journalismin etiikasta. Yleisö johdatetaan pohtimaan, millaisia ratkaisuja he olisivat itse tehneet JSN:n kokouksessa. Näyttelyssä voi esimerkiksi testata, kuinka hyvin tunnistaa piilomainoksen.

Näyttely on parhaillaan esillä Kouvolan pääkirjastossa ja maaliskuussa Kuopion pääkirjastossa sekä Raision kirjastossa. Se kiertää vuoden aikana noin 20 paikkakunnalla. Näyttelyaikataulu löytyy osoitteesta www.jsn.fi.

Juhlavuoden näyttelyn on tuottanut Päivälehden Museo ja mediakasvatusmateriaaleja ovat tuottaneet Yle Oppiminen, Sanomalehtien Liitto ja Aikakausmedia. Hankkeita on rahoittanut Koneen Säätiö.

JSN:n tunnettuutta testanneeseen Taloustutkimuksen kyselyyn vastasi 258 henkilöä 2.-4.10.2017. Näyte on Manner-Suomen suomenkielistä väestöä edustava. Kyselyn virhemarginaali on 1,8 - 6,3 prosenttiyksikköä.

 

Lisätietoja:

JSN:n puheenjohtaja Elina Grundström, p. 050 5410 479

« Takaisin listaan


Haku ja sivuston työkalut
Linkit / Ota yhteyttä /

Yhteystiedot

Aikakausmedia
Käyntiosoite: Eteläranta 10,
00131 Helsinki


Postiosoite: PL 185, 00131,Helsinki
Sähköposti:
Puhelin: (09) 2287 7280

Laskutusosoite

Facebook

Twitter
Instagram

Henkilöstön yhteystiedot
Anna palautetta

Palvelut

Aikakausmedia on aikakauslehtijulkaisijoiden yhteistyöfoorumi, jonka jäseninä ovat kaikki merkittävät aikakauslehtikustantajat Suomessa.

Mediakortit.fi
Tiedot ja monipuoliset hakumahdollisuudet yli 200 aikakauslehdestä.

Koulujen lehtitilaukset
Tilaa koulullesi aikakauslehtiä alennettuun hintaan.

Jäsenluettelo
Jäsenkustantajien ja lehtien yhteystiedot.

Jäsenextranet
Jäsenten oma palvelu sisältää muun muassa tietoa tapahtumista.

Aikakausmedia ADS Oy

Aikakauslehtien liiton omistama yritys, jonka palveluja käyttävät niin pienet kuin suuretkin aikakauslehtikustantajat.

Ilmoitusvarausjärjestelmä
Ilmoitusaineistojen välitys- ja tarkitusjärjestelmä
Mediatietojen jakelujärjestelmä

Siirry Aikakausmedia ADS Oy:n sivuille