29.10.2018

JSN: Vastuullisen journalismin merkkikampanja tulee jälleen

Journalistin ohjeisiin sitoutuneet mediat aloittavat maanantaina 29.10. Vastuullisen journalismin merkin muistutuskampanjan.

Kampanjan avulla muistutetaan yleisöä Vastuullisen journalismin merkistä, jonka Julkisen sanan neuvosto ja sen jäsenmediat lanseerasivat maaliskuussa.

”Jäsenmediamme lähtivät viime keväänä hienosti mukaan kampanjaan ja hyvin monet niistä ottivat merkin pysyvään käyttöön. Nyt muistutamme yleisölle uudestaan, siitä mitä merkki tarkoittaa. Se kertoo, että sitä käyttävä media on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita”, sanoo JSN:n puheenjohtaja Elina Grundström.

”Journalistin ohjeet ovat pohjimmiltaan yleisön oikeuksia. Ne takaavat, että juuri sinulla on oikeus muodostaa mielipiteesi luotettavan pohjalta.”

”Mistä sä voit tietää, ettei päivän ykkösuutinen oo ihan puhdasta fiktioo?”, kysyy Aku Hirviniemi.

Uudet kampanjamateriaalit on suunniteltu päätoimittajille tehdyn kyselyn perusteella. Kyselyssä toivottiin erityisesti verkossa toimivaa videomateriaalia, joka kiinnostaisi myös nuorta yleisöä. Videoilla Aku Hirviniemi, Janna, Peter Vesterbacka ja Esko Valtaoja kertovat merkin sisällöstä. Kampanjavideota esitetään myös tietoiskuna Yle TV1:llä.

JSN:n sääntelyn piiriin kuuluvat mediat käyttivät merkkiä näkyvästi maaliskuisen kampanjan aikana. Päätoimittajille tehdyn kyselyn mukaan, 58 prosenttia vastaajista kertoi ottavansa Vastuullisen journalismin merkin pysyvään käyttöön mediassaan.

Julkisen sanan neuvosto täyttää 50 vuotta 10.12.2018. Se on juhlavuonnaan tunnetumpi kuin koskaan. Syksyllä 2017 toteutetussa Taloustutkimuksen kyselyssä selvisi, että suomalaisista 87 prosenttia tuntee Julkisen sanan neuvoston vähintään nimeltä. Yli puolelle suomalaisista (55 %) Julkisen sanan neuvosto on hyvin tai jonkun verran tuttu. Ainoastaan joka kymmenes kyselyyn vastannut ei ollut kuullut siitä aiemmin.

Suomessa myös kansalaisten luottamus mediaan on vahva. Reuters-instituutin Digital News Report 2018 -kyselytutkimuksessa suomalaisten luottamus uutismediaan oli suurin tutkituista 37 maasta.

Lisää tietoa Vastuullisen journalismin merkistä: www.vastuullistajournalismia.fi

Lisätietoa:

Hankesihteeri, Inga-Maaret Aikioniemi, inga-maaret.aikioniemi@jsn.fi, 040 724 1991

Haastattelupyynnöt:

Puheenjohtaja, Elina Grundström, elina.grundstrom@jsn.fi, 050 541 0479