Sivuston navigaatio
- AJANKOHTAISTA If((subMenuItems) != null){ }
-
MEDIA & MAINONTA
If((subMenuItems) != null){
- Tunne tekijät
- Vuoden aikkarimainokset
- Kuukauden aikkarimainos
- VINK! Tutkimus natiivimainonnasta
- Blogi
- HELP! Tutkimus aikakauslehtimainonnasta
- TRIP! Tutkimus matkailumainonnasta
- LOOK! Tutkimus kosmetiikkamainonnasta
- WROOM! Tutkimus automainonnasta
- CHIC! Tutkimus muotimainonnasta
- WAU! Tutkimus sisustusmainonnasta
- JES! Tutkimus hyvinvointimainonnasta
- NAM! Tutkimus elintarvikemainonnasta
- Mediakortit
- Liiteopas Tools
- MEDIAKASVATUS If((subMenuItems) != null){ }
- TIETOA & TUTKIMUKSIA If((subMenuItems) != null){ }
-
JÄSENILLE
If((subMenuItems) != null){
- AIKAKAUSMEDIA If((subMenuItems) != null){ }
K-Raudan mainos oli helmikuun nerokkain: ”Kohderyhmää olivat kaikki maisemanvaihdosta haikailevat suomalaiset”
Mainostoimisto Miltton Creative halusi piristää ihmisiä yhdistämällä sisustamisen ja matkustusrajoituksista johtuvan kaukokaipuun.
”Tärkeintä on maali eikä määränpää”, julistaa K-Raudan mainos, josta on nähty kaksi versiota lukuisissa aikakauslehdissä ja sosiaalisessa mediassa.
Mainostoimisto Miltton Creativen copywriter Lauri Leiwo kertoo, että nerokas otsikko syntyi tiimityön tuloksena.
”Haravoimme läpi matka-aiheisia sanontoja ja sanoja, joilla on useita merkityksiä. Lopulta otsikoinnissa yhdistyi maali-sanan kaksoismerkitys vanhaan sanontaan ’tärkeintä on matka eikä määränpää’.”
Leivo ja hänen suunnittelijaparinsa AD Tuomas Tofferi halusivat yhdistää mainoksessa kodin ehostamisen trendin ja tämänhetkisistä matkustusrajoituksista johtuvan kaukokaipuun.
”Halusimme piristää ihmisiä ja viestiä, että kodin tai mökin pintoja päivittämällä tuttukin ympäristö saa uudenlaisen ilmeen ja ilmapiirin."
Leiwon mielestä aikakauslehtimainonnan haaste on, että koko viestin pitää tulla selväksi staattisella pinnalla toisin kuin liikkuvassa kuvassa.
Leiwo antaa kaksi vinkkiä hyvään aikakauslehtimainokseen: Iskevän otsikon lisäksi pienempään tekstiin voi jemmata hienovaraisempia lisäoivalluksia, ja korkealaatuinen ja miellyttävä kuva lisää mainoksen huomioarvoa.
Hän on huomannut, että mainonta on vakavoitunut ja kerronta muuttunut entistäkin iskevämmäksi ja nopeammaksi. ”Aikakauslehtimainonta eroaa positiivisella tavalla siitä, sillä sivun sisältö on staattista eikä se lyysaa linssiin kuten esimerkiksi mobiilisisältö.”
Leiwo toivoisi mainontaan lisää hyväntahtoisuutta ja nokkeluutta. ”Voisi ehkä hieman vähemmän olla sormen heristämistä ja ylhäältä opettamista.”
Helmikuun parhaat mainokset valitsi tammikuussa voittaneen Nanson AD Heidi Wenger. Kolmen parhaan joukkoon ylsivät myös Ikea ja Sara Hildénin taidemuseo.
"Hieno aukeaman toteutus ja oivaltavaa otsikointia. Mainos, jossa tuote on ovelan konkreettisesti läsnä. Helmikuun harmaudessa ja kaukokaipuussa herkullinen kokonaisuus."
K-Rauta – Tärkeintä on maali eikä määränpää
Mainostaja: K-Rauta
Creative Director: Tarja Viilola
Markkinoinnin ja viestinnän johtaja: Jonna Nummela
Mainostoimisto: Miltton Creative
AD: Tuomas Tofferi
Copywriter: Lauri Leiwo
Graafikko: Janne Kuisma
Projektipäällikkö: Tanja Ijäs
Mediatoimisto: ToinenPHD
Digital Client Manager: Kaisu Koivisto
Planner, Print: Mia Saraste
Julkaistu: Kodin Kuvalehti, Kotiliesi, Koti ja Keittiö, Kotivinkki, Meidän Talo, Meidän Mökki, MeNaiset, Mondo, Unelmien Talo & Koti
"Tässä on mielenkiintoisesti otettu liiteratkaisun muoto haltuun ja otsikon ajankohtaisuus ilahduttaa moniulotteisuudellaan. Nukkekotiefekti ja tekstit piristävät ilmoituksen äärelle pysähtynyttä."
Ikea – Kaikki järjestyy
Mainostaja: Ikea
Marketing Communications Manager, Johanna Vihonen
Integrated Media Leader Salme Saari
Mainostoimisto: Ryhmä Creative Agency
Mediatoimisto: ToinenPHD
Senior Media Planner: Paula Seppälä
Senior Client Manager: Laura Hedman
Marketing Architect: Leena Koskinen
Julkaistu: Kodin kuvalehti
"Pysähdyttävä ja karu. Koruttomana tehokas."
Sara Hildénin taidemuseo – Kari Vehosalo
Mainostaja: Sara Hildénin Taidemuseo
Mainostoimisto: Fancy Media
Project Director: Pasi Anttila
Graafinen suunnittelu: Ikono + Design / Jari Karppanen
Kuva: Studio Koivunen / Jussi Koivunen
Mainoksen toteutus: Sara Hildénin taidemuseo / Viestintäsuunnittelija Anne Kauramäki
Julkaistu: Image
Kuukauden aikkarimainos nostaa esiin hyvää mainontaa
Kuukauden aikkarimainos -kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakauslehtimainontaa sekä inspiroida sen tekijöitä.
Vuosina 2016–2020 kilpailu on järjestetty yleisöäänestyksenä Markkinointi & Mainonnan sivuilla. Vuodesta 2021 alkaen kisan voittajat valitsee markkinoinnin ja mainonnan ammattilaisista valittu kuukausittain vaihtuva tuomari.
Ensimmäinen kisa käytiin tammikuussa 2008.
Lisätietoa Kuukauden aikkarimainos -kilpailusta:
Mediakasvatusasiantuntija / Mediatuottaja
Piia Matikainen, etunimi.sukunimi@aikakausmedia.fi