Siirry hakuun ja työkalulinkkeihin
Siirry osion navigaatioon
Siirry päänavigaatioon

K-Raudan mainos oli helmikuun nerokkain: ”Kohderyhmää olivat kaikki maisemanvaihdosta haikailevat suomalaiset”

Mainostoimisto Miltton Creative halusi piristää ihmisiä yhdistämällä sisustamisen ja matkustusrajoituksista johtuvan kaukokaipuun.

”Tärkeintä on maali eikä määränpää”, julistaa K-Raudan mainos, josta on nähty kaksi versiota lukuisissa aikakauslehdissä ja sosiaalisessa mediassa.

Mainostoimisto Miltton Creativen copywriter Lauri Leiwo kertoo, että nerokas otsikko syntyi tiimityön tuloksena.

”Haravoimme läpi matka-aiheisia sanontoja ja sanoja, joilla on useita merkityksiä. Lopulta otsikoinnissa yhdistyi maali-sanan kaksoismerkitys vanhaan sanontaan  ’tärkeintä on matka eikä määränpää’.”

Leivo ja hänen suunnittelijaparinsa AD Tuomas Tofferi halusivat yhdistää mainoksessa kodin ehostamisen trendin ja tämänhetkisistä matkustusrajoituksista johtuvan kaukokaipuun.

”Halusimme piristää ihmisiä ja viestiä, että kodin tai mökin pintoja päivittämällä tuttukin ympäristö saa uudenlaisen ilmeen ja ilmapiirin."

Leiwon mielestä aikakauslehtimainonnan haaste on, että koko viestin pitää tulla selväksi staattisella pinnalla toisin kuin liikkuvassa kuvassa.

Leiwo antaa kaksi vinkkiä hyvään aikakauslehtimainokseen: Iskevän otsikon lisäksi pienempään tekstiin voi jemmata hienovaraisempia lisäoivalluksia, ja korkealaatuinen ja miellyttävä kuva lisää mainoksen huomioarvoa.

Hän on huomannut, että mainonta on vakavoitunut ja kerronta muuttunut entistäkin iskevämmäksi ja nopeammaksi.  ”Aikakauslehtimainonta eroaa positiivisella tavalla siitä, sillä sivun sisältö on staattista eikä se lyysaa linssiin kuten esimerkiksi mobiilisisältö.”

Leiwo toivoisi mainontaan lisää hyväntahtoisuutta ja nokkeluutta. ”Voisi ehkä hieman vähemmän olla sormen heristämistä ja ylhäältä opettamista.”

Helmikuun parhaat mainokset valitsi tammikuussa voittaneen Nanson AD Heidi WengerKolmen parhaan joukkoon ylsivät myös Ikea ja Sara Hildénin taidemuseo.

"Hieno aukeaman toteutus ja oivaltavaa otsikointia. Mainos, jossa tuote on ovelan konkreettisesti läsnä. Helmikuun harmaudessa ja kaukokaipuussa herkullinen kokonaisuus."

K-Rauta – Tärkeintä on maali eikä määränpää

Mainostaja: K-Rauta 

Creative Director: Tarja Viilola

Markkinoinnin ja viestinnän johtaja: Jonna Nummela

Mainostoimisto: Miltton Creative

AD: Tuomas Tofferi

Copywriter: Lauri Leiwo

Graafikko: Janne Kuisma

Projektipäällikkö: Tanja Ijäs

Mediatoimisto: ToinenPHD

Digital Client Manager: Kaisu Koivisto

Planner, Print: Mia Saraste

Julkaistu: Kodin Kuvalehti, Kotiliesi, Koti ja Keittiö, Kotivinkki, Meidän Talo, Meidän Mökki, MeNaiset, Mondo, Unelmien Talo & Koti 

 

"Tässä on mielenkiintoisesti otettu liiteratkaisun muoto haltuun ja otsikon ajankohtaisuus ilahduttaa moniulotteisuudellaan. Nukkekotiefekti ja tekstit piristävät ilmoituksen äärelle pysähtynyttä."

Ikea – Kaikki järjestyy

Mainostaja: Ikea

Marketing Communications Manager, Johanna Vihonen

Integrated Media Leader Salme Saari

Mainostoimisto: Ryhmä Creative Agency

Mediatoimisto: ToinenPHD

Senior Media Planner: Paula Seppälä

Senior Client Manager: Laura Hedman

Marketing Architect: Leena Koskinen

Julkaistu: Kodin kuvalehti

"Pysähdyttävä ja karu. Koruttomana tehokas."

Sara Hildénin taidemuseo – Kari Vehosalo

Mainostaja: Sara Hildénin Taidemuseo 

Mainostoimisto: Fancy Media

Project Director: Pasi Anttila

Graafinen suunnittelu: Ikono + Design / Jari Karppanen

Kuva: Studio Koivunen / Jussi Koivunen

Mainoksen toteutus: Sara Hildénin taidemuseo / Viestintäsuunnittelija Anne Kauramäki

Julkaistu: Image

 

Kuukauden aikkarimainos nostaa esiin hyvää mainontaa 

Kuukauden aikkarimainos -kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakauslehtimainontaa sekä inspiroida sen tekijöitä. 

Vuosina 2016–2020 kilpailu on järjestetty yleisöäänestyksenä Markkinointi & Mainonnan sivuilla. Vuodesta 2021 alkaen kisan voittajat valitsee markkinoinnin ja mainonnan ammattilaisista valittu kuukausittain vaihtuva tuomari.

Ensimmäinen kisa käytiin tammikuussa 2008. 

Lisätietoa Kuukauden aikkarimainos -kilpailusta:  
Mediakasvatusasiantuntija / Mediatuottaja
Piia Matikainen, 
etunimi.sukunimi@aikakausmedia.fi 


Haku ja sivuston työkalut
Linkit / Ota yhteyttä /

Yhteystiedot

Aikakausmedia
Käyntiosoite: Eteläranta 10,
00131 Helsinki


Postiosoite: PL 185, 00131 Helsinki
Sähköposti:
Puhelin: (09) 2287 7280

Laskutusosoite

Facebook

Twitter
Instagram

Henkilöstön yhteystiedot
Anna palautetta

Palvelut

Aikakausmedia on aikakauslehtijulkaisijoiden yhteistyöfoorumi, jonka jäseninä ovat kaikki merkittävät aikakauslehtikustantajat Suomessa.

Mediakortit.fi
Tiedot ja monipuoliset hakumahdollisuudet noin 200 aikakauslehdestä.

Koulujen lehtitilaukset
Tilaa koulullesi aikakauslehtiä alennettuun hintaan.

Jäsenluettelo
Jäsenkustantajien ja lehtien yhteystiedot.

Jäsenextranet
Jäsenten oma palvelu sisältää muun muassa tietoa tapahtumista.

Aikakausmedia ADS Oy

Aikakausmedia ry:n omistama yritys, jonka palveluja käyttävät niin pienet kuin suuretkin aikakauslehtikustantajat.

Ilmoitusvarausjärjestelmä
Ilmoitusaineistojen välitys- ja tarkitusjärjestelmä
Mediatietojen jakelujärjestelmä

Siirry Aikakausmedia ADS Oy:n sivuille