Siirry hakuun ja työkalulinkkeihin
Siirry osion navigaatioon
Siirry päänavigaatioon

Tehtäviä etäopiskeluun

Aikakauslehtiviikon etäopiskeluun soveltuvia tehtäviä

MEDIALUKUTAITO:

Näin toimii valheiden verkko (lukio) 

Tehtävässä tutkitaan valeuutisia Improbaturin jutun ja Paljasta valeuutiset -testin avulla.

Lue Improbatur-lehden juttu Mistä voit tietää, että tämä artikkeli on totta? ja vastaa 
seuraaviin kysymyksiin: 

  • Lehden ingressissä kysytäänmiksi osa ihmisistä ottaa todesta 
    sellaisiakin valeuutisiajotka monille tuntuvat itsestään selviltä 
    huijauksiltaLöydätkö jutusta tai omista kokemuksistasi vastausta 
    kysymykseen?
  • Jutussa kerrotaankuinka makedonialaisen pikkukaupungin 
    Velesin lukiolaiset tehtailivat valeuutissivustoja USA:n 2016 
    presidentinvaalien aikaanEtsi verkosta aiheeseen liittyviä uutisia
    Ketkä hyötyivät valeuutisten tehtailusta ja millä tavoin? 
  • Mihin valeuutisilla jutun mukaan pyritään? 
  • Miten luotettavan tiedon voi erottaa valeuutisesta? 
  • Tee juttuun liittyvä testi: Paljasta valeuutisetTestissä on otsikoita 
    jutuistajotka ovat joko tosia tai valeuutisiaTestaa tutkivan 
    toimit
    tajan ja salapoliisin taitosimitkä otsikot ovat totta ja mitkä 
    valhettaKäytä apunasi internetiäListaa vastaukseesi otsikot
    jotka ovat totta ja lähteinä käyttämiesi verkkosivujen 
    linkit. 

 

Lifestyle – mikä se on? (yläaste ja lukio) 

Aikakauslehtien juttutyypeistä lifestyle-jutut voisi suomentaa muotoon elämäntyyli-juttu. Mediassa puhutaan lifestylestä silloinkun juttujen sisältö liittyy arkeen
elämään ja harrastuksiinsisustuslehdetlaihdutusjutut tai koirankoulutusohjelmat 
ovat kaikki lifestyleä. Lifestyle-juttujen sisällöt muuttuvat sitä mukaa kun uusia 
ilmiöitä ja trendejä nousee pinnalle. 

Etsi www.aikakauslehtiviikko.fi -sivulta lehtijossa on lifestyle-juttuSisustuslehdistä
naistenlehdistä ja harrastelehdistä löydät sellaisen varmasti
parhaat vinkit juhlapöydän kattaukseenhyvän olon neuvoja tai 
vaikkapa puutarhanhoito-juttuVastaa seuraaviin kysymyksiin: 

  • Minkä jutun löysit 
  • Millaisia arjenelämän tai harrastusvinkkejä jutussa annettiin? 
  • Kuka voisi hyötyä jutun vinkeistä? 

Tänä keväänä me kaikki elämme hyvin erilaista elämää kuin normaalisti.
Onko se 
tuonut mukanaan jotakin uutta elämääsi?
Oletko 
muuttanut tapojasioletko keksinyt uusia konsteja viettää aikaa tai tavata ystäviä
Entä voisiko tästä tilapäisestä muutoksesta seurata jotakin hyvää ja pysyvämpää? 
Mistä asioista aiot pitää kiinni vielä koronapandemian jälkeenkin? 

  • Tee oma lifestyle-juttu aiheesta miten korona on muuttanut arkeasi ja 
    mitä hyvää siitä löytyy.
  • Anna vinkkejä myös muillenämä ohjeet kannattaa ottaa käyttöön!
  • Kirjoita ja kuvaa!
  • Muista myösettä kotona ja omalla pihalla kuvatessa sinun täytyy 
    pyytää kuvattavilta lupa kuvan julkaisua ja jakamista varten. 

Kootkaa kaikki lifestyle-jutut omaan koululehteen. Koululehtikone on ilmainen verkkosivellus
jolla voi helposti tehdä digilehtiä yhdessä. Opettaja luo lehden toimituksen ja kutsuu oppilaita sinne.
Katso myös Koululehtikoneen videotutoriaali!
 

 

YHTEISKUNTA JA MEDIA:

Juttuvinkki (ala-aste, yläaste ja lukio) 

Juttuvinkki-tehtävä kannustaa pohtimaan itselle tärkeitä asioita, sanoittamaan niitä ja kokeilemaan journalistisen vaikuttamisen keinoja. 

Toimittajat kirjoittavat lehtiin asioista, joiden he arvelevat olevan tärkeitä tai muuten kiinnostavan ihmisiä: esimerkiksi yhteiskunnan epäkohdista, maailman tapahtumista tai paikallisista ilmiöistä. Joskus toimittajat saavat myös yleisöltä vinkkejä juttuaiheista. Ne voivat tuoda esiin aiheita, joista toimittaja ja suuri yleisö ei ole vielä kuullutkaan. Parhaimmillaan lehtiartikkeli voi herättää keskustelua aiheesta eduskunnassa asti ja vaikuttaa jopa lainsäädäntöön.  

Onko jokin lehdestä lukemasi juttu vaikuttanut omaan toimintaasi?
Vaikuttiko se mielipiteeseesi asiasta tai muutitko se tapaasi toimia jossakin tilanteessa?
Mitkä tänä päivänä mediassa esillä olevat aiheet herättävät keskustelua?
Mistä aiheesta keskustellaan liian vähän?
 

Vinkkejä juttuvinkin ideointiin: 

  • Mikä asia omassa elämässä tuntuu tärkeältä?  
  • Mikä tärkeä ja kiinnostava asia muidenkin kannattaisi tietää? 
  • Mikä asia ärsyttää erityisesti? 
  • Mikä asia taas tekee huikean iloiseksi? 
  • Mitä aikuiset eivät ymmärrä, vaikka pitäisi? 
  • Miksi asia on lehtijutun arvoinen? 
  • Voisiko juttu auttaa ihmisiä, herättää keskustelua tai saada aikaan toimintaa? 
  • Otsikoi juttuvinkki niin, että se kertoo asian ytimen. 
  • Hyvä vinkki vastaa kysymyksiin mitä, missä ja miksi! 

Lähetä juttuvinkkisi meille, toimittajat löytävät ne Aikakauslehtiviikon juttuvinkkiarkistosta.
Vinkkisi saattaa päätyä lehtijutuksi! 

Esimerkiksi: 
Otsikko: Lisää kierrätysvinkkejä lehtiin!
Vinkki: Vaatejätettä syntyy ihan liikaa. Kunpa joku neuvoisi, mitä kaikkea vanhoista vaatteista voisi tehdä. Huolestuttaa, kun paita täytyy heittää pois jos se on käynyt liian pieneksi tai siinä on likatahra. Toivoisin lisää selkeitä ja käytännöllisiä ohjeita askarteluun tai muunlaiseen uusiokäyttöön!


Q&A – Kymmenen kysymystä aikuisille (ala-aste, yläaste ja lukio)
 

Lehtien Q&A-palstat, eli kysymyksiä ja vastauksia -jutut vastaavat lukijoiden lähettämiin kysymyksiin tai muihin ajankohtaisiin aiheisiin. Q&A-palsta siis tarjoaa tietoa lehden lukijoita askarruttaviin ongelmiin. Joihinkin asioihin voi tuntua vaikealta kysyä neuvoa aikuiselta henkilökohtaisesti, siksi esimerkiksi nuortenlehtien Q&A-jutut käsittelevät usein kiperiäkin kysymyksiä terveydestä, rakkaudesta, seurustelusta tai aikuiseksi kasvamisesta 

Ohessa on yhdeksän valmista kysymystä aikuisille. Keksi itse kymmenes ja etsi kysymyksiin vastaukset haastattelemalla lähipiirisi aikuisia. Kootkaa kysymyksistä ja niiden vastauksista yhteinen Q&A-juttu verkkoon, esimerkiksi jaettuun Google Docs -dokumenttiin: listatkaa jokaisen kysymyksen alle siihen saadut vastaukset.  

  • Mistä tietää, milloin on kasvanut aikuiseksi? 
  • Mikä aikuiseksi kasvamisessa on parasta? 
  • Mikä aikuiseksi kasvamisessa on ikävintä? 
  • Mitä asiaa lapsuudesta kaipaat? 
  • Mistä haaveilit, kun olit minun ikäiseni? 
  • Kaikki haaveet eivät ehkä toteudu, miten siihen pitäisi suhtautua. 
  • Milloin täytyy päättää, mitä haluaa aikuisena tehdä? 
  • Saako aikuisena tehdä kaikkea mitä haluaa? 
  • Mikä elämässä on tärkeintä? 

Lue uudelleen yhteen kootut kysymykset ja niihin saadut vastaukset. Ovatko vastaukset erilaisia, vai löytyykö niistä jotakin yhteistä? Poimi vastauksista ne, jotka tuntuvat sinusta tärkeiltä asioilta muistaa ja tee niistä itsellesi oma lista: Kymmenen neuvoa aikuisuuden varalle.  

 

TAIDOT JA AJATTELU:

DIY, eli Tee Se Itse (ala-aste, yläaste) 

Tässä tehtävässä harjoitellaan toiminnan sanallistamista ja purkamista vaiheisiin lehtien neuvokki-palstojen tyyliin. 

Etsi www.aikakauslehtiviikko.fi -sivulta digilehti, josta löydät juttutyypin nimeltä neuvokki, sellaisia ovat esimerkiksi ruokareseptit, meikkausvinkit, askarteluneuvot tai jumppaohjeet. Tutki neuvokkia: ovatko ohjeet selkeät ja neuvotaanko kuvin vai sanoin. 

Mieti sitten, minkä taidon tai vinkin haluaisit opettaa muille.  

Esimerkiksi: 
- Paras ruokaresepti ikinä 
- Näin kulutat tehokkaasti aikaa 
Kuinka tehdään marsulle peti? 
- Viiden liikkeen tehotreeni pakaroille 

  • Keksi neuvokillesi otsikko. 
  • Kirjoita ensin lista tarvittavista välineistä tai materiaaleista: näitä tarvitset! 
  • Jaa toiminta vaiheisiin: mitä täytyy tehdä ensin, mitä tehdään sitten ja missä järjestyksessä, kunnes asia on valmisKirjoita vaiheet ylös. 
  • Testaa, onko ohjeesi selkeä: näytä kirjoittamasi ohjeet jollekin, esimerkiksi kotona perheenjäsenille. Osasivatko he toimia ohjeiden mukaan? Pitääkö ohjeita korjata tai selventää? Jos tuntuu siltä, tee se! 
  • Kirjoita nyt neuvokkisi valmiiksi: otsikko, lyhyt kuvaus siitä mitä ollaan tekemässä, tarvittavat välineet ja materiaalit ja sen jälkeen kaikki työvaiheet oikeassa järjestyksessä. Voit myös ottaa kuvan asiasta, jonka tekemiseen opastit. 
  • Voitte jakaa neuvokit yhteiseen, sovittuun paikkaan verkossa.  
  • Voitte myös yhdessä jatkaa tehtävää: kokeile jonkun toisen neuvokkia! Onnistuitko tekemään asian ohjeiden mukaan? 

Mitä oikeasti haluan sanoa? (yläaste, lukio) 

Brittiläinen valokuvataiteilija Gillian Wearing kuvasi 1980-luvulla kuvasarjaa, jolla on pitkä nimi: Kyltit, jotka sanovat mitä minä haluan sanoa, eivätkö kyltit, jotka sanovat mitä joku muu haluaa minun sanovan. Sarjan kuvia löydät netistä kuvahaulla “Gillian Wearing”. Mitä luulet, mikä kuvasarjan idea on. Mitä kyltteihin kirjoitetut tekstit kertovat kuvassa poseeraavista ihmisistä? Millaisen kyltin kirjoittaisit itsellesi – mitä sinä haluat sanoa? Toteuttakaa yhdessä oma kuvasarja Wearingin alkuperäisen idean pohjalta. Kirjoita oma tekstisi tussilla tai värikynällä A4-paperille, etsi kuvaukseen sopiva paikka ja pyydä perheenjäsentä ottamaan kuva itsestäsi ja kyltistä. Jakakaa kuvat esimerkiksi luokan Whatsapp-ryhmään.  

LUOVUUS:

Otsikkorunous (yläaste, lukio) 

Otsikkorunous-tehtävässä tutustutaan uusiin lehtiin ja luodaan otsikoista ready made -tekstiä 

Lehdessä jutun otsikon tehtävänä on houkutella lukemaan. Otsikko kertoo jutun näkökulmasta ja tunnelmasta. Millainen otsikko saa sinut kiinnostumaan? Pohtikaa yhdessä, millainen olisi maailman koukuttavin otsikko tai millaisen otsikon toivoisit joskus lukevasi.  

Valitse lehti, jota et ole koskaan lukenut. Lehtiä voit Aikakauslehtiviikolla lukea ilmaiseksi osoitteessa www.aikakauslehtiviikko.fiSelaile valitsemasi lehti läpi, silmäile sen otsikot. Mikä otsikko pysäytti? Kirjoita se muistiin. Kokoa lehden otsikoista lyriikkaa, runo, aforismi tai pieni haiku. Kirjoita se kirjepaperille tai tyhjään korttiin ja jätä jonkun muun luettavaksi.  

Aikakauslehtiviikolla otsikkorunoja voi myös julkaista Instagramissa tunnuksella #aikakauslehtiviikko. Osallistujien kesken arvotaan kaksi vapaavalintaista lehden vuosikertaa. 

Riitojen mestarit. 
Kadotetut.  
Yli hilseen ja ali riman, 
idyllejä ihmismielen museoissa.
 
Suomen Kuvalehti 48/2019 

Hurrikaani taas voimissaan. 
Pukukoppien pelimannit, 
kärkipaikka kiikarissa.
 
Jääkiekko 1/2020 

90% on joskus valvonut koko yön. 
60% näkee painajaisia. 
Mielenrauhaa: 
äänitän pierujani ja  
kuuntelen niitä, 
kun haluan nauraa.
 
Demi 1/2020 

Jatkakaa tehtävää yhdessä:
Järjestäkää runopiiri etäyhteydellä. 
 
Jokainen saa lukea otsikkorunonsa muille.  
Kerro, miltä runon kirjoittaminen tuntui. 
Kerro, miltä runo tuntui kuulijana. 
Miten runoa voisi tulkita?  
Mitä runosi kertoo lehden sisällöstä? 


Haku ja sivuston työkalut
Linkit / Ota yhteyttä /

Yhteystiedot

Aikakausmedia
Käyntiosoite: Eteläranta 10,
00131 Helsinki


Postiosoite: PL 185, 00131 Helsinki
Sähköposti:
Puhelin: (09) 2287 7280

Laskutusosoite

Facebook

Twitter
Instagram

Henkilöstön yhteystiedot
Anna palautetta

Palvelut

Aikakausmedia on aikakauslehtijulkaisijoiden yhteistyöfoorumi, jonka jäseninä ovat kaikki merkittävät aikakauslehtikustantajat Suomessa.

Mediakortit.fi
Tiedot ja monipuoliset hakumahdollisuudet noin 200 aikakauslehdestä.

Koulujen lehtitilaukset
Tilaa koulullesi aikakauslehtiä alennettuun hintaan.

Jäsenluettelo
Jäsenkustantajien ja lehtien yhteystiedot.

Jäsenextranet
Jäsenten oma palvelu sisältää muun muassa tietoa tapahtumista.

Aikakausmedia ADS Oy

Aikakauslehtien liiton omistama yritys, jonka palveluja käyttävät niin pienet kuin suuretkin aikakauslehtikustantajat.

Ilmoitusvarausjärjestelmä
Ilmoitusaineistojen välitys- ja tarkitusjärjestelmä
Mediatietojen jakelujärjestelmä

Siirry Aikakausmedia ADS Oy:n sivuille