Haku

Miten rakastetuimmat aikakauslehdet tehdään? Tunne tekijät -sarjassa kurkistetaan kulisseihin

Sähkömoottorien tuleminen markkinoille on suurin muutos, mitä liikenteessä on tapahtunut sen jälkeen, kun auto keksittiin. Ajoneuvoista, matkailusta ja liikenteestä kertova Moottori-lehti elää vahvasti mukana muutoksessa. 

Alalla käynnissä oleva murros haastaa Moottorin toimitusta: valtaosa lehden lukijoista ajaa polttomoottoriautoilla, ja vasta pienempi osa on voinut siirtyä sähköautoon. Sähköautot herättävät monissa lukijoissa närää, koska ne maksavat halvimmillaankin vielä noin 30 000 euroa. Suomalaiset ajavat tyypillisesti noin 3000–4000 euroa maksavilla autoilla.  

– Katsomme eteenpäin innokkaasti, mutta emme halua kääntää selkäämme lukijoille, Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen sanoo.

Lehti koeajaa kaikki Suomen markkinoille myytäväksi tulevat autot ja jotta se palvelisi lukijoitaan, siinä kerrotaan myös käytetyistä autoista. 

Videolla Moottori-lehden päätoimittaja Eila Parviainen kertoo, mikä lukijoita kiinnostaa lehden Youtube-kanavalla.

Lue juttu: Moottori-lehden Eila Parviainen: "Koeajamme jokaisen Suomen markkinoille tulevan auton"

Hevoshullun Terhi Kemppinen: "Tämä on lehden suosion salaisuus"

Hevoshullu on ollut heppahöperöiden ykköslehti jo puoli vuosisataa. Lehdessä julkaistaan hevosaiheisia novelleja, sarjakuvia, lukijoiden piirrustuksia ja julisteita. Se on ainoa lapsille ja nuorille suunnattu hevoslehti Suomessa.

– Yksi syy lehden suosioon ovat varmasti novellien ja sarjakuvien hahmot, joihin on helppo samastua, toimittaja Terhi Kemppinen sanoo.

Lena Furbergin piirtämä mukavuudenhaluinen ja ruuan perään oleva pyöreä Polle-poni on kautta aikain ollut ja on yhä Hevoshullun suosituinta sisältöä. Sarjakuva on ajaton, ja Pollen omistaja Emma monelle laiskan ponin kanssa touhuavalle tallitytölle samastuttava hahmo. 

Hevoshullun sarjakuvat, novellit, artikkelit, testit ja tehtävät ovat lehden ruotsalaisen sisarlehden Min Hästin sisältöjä. Min Häst saapuu pdf-tiedostona Kemppisen sähköpostiin 26 kertaa vuodessa.

Lue juttu: Hevoshullu-lehden Terhi Kemppinen: ”Polle-sarjakuva on lukijoiden ikisuosikki”

X-lehden Tero Salonen: "Juttu on hyvä niin kauan kuin se kantaa"

X-lehti on Veikkauksen palkittu asiakasmedia, joka julkaisee pitkiä reportaaseja ja henkilöjuttuja vain verkossa. Lehti tekee urheilujournalismia omalla tavallaan ja tähtää jutuillaan suoraan tunteisiin.

– Rehellisyys on meille tärkeää. Me olemme rahapelilehti ja kerromme sen avoimesti, mutta emme ihannoi jutuissa pelaamista ylenpalttisesti. Kirjoitamme aiheesta myös kriittisesti, päätoimittaja Tero Salonen sanoo.

X-lehti on tunnettu siitä, että sen jutut ovat pitkiä. Lehden keräämän tiedon mukaan pituudella ei ole merkitystä siihen, kuinka paljon juttua luetaan. Pituutta tärkeämpää on laatu.

– Juttu on hyvä niin kauan kuin se kantaa.

Arvasiko Tero Salonen, kuka voitti Valioliigan 2022-2023? (Video on julkaistu 13.2.2023)

X-lehden jutut eivät olisi pitkiä, jos lukijoilta saatu palaute ei tukisi niiden suosiota. Lukijapalautetta tulee paljon ja niissä kiitellään esimerkiksi sitä, että lehti ei tee klikkijournalismia. Editointikulttuuri on viety pitkälle, ja jokainen juttu käydään tarkoin läpi. Juttuja julkaistaan noin kerran viikossa, joten niihin on aikaa panostaa. X-lehteä tekee päätoimittajan lisäksi reilun parinkymmenen freelancerin porukka. 

Lue juttu: X-lehden Tero Salonen: ”Emme tee klikkijournalismia”

Teksti: Tiina Katriina Tikkanen ja Anniina Nissinen | kuvat ja videot: Antti Raatikainen | kuvankäsittely: Outi Itävuo

Tunne tekijät -sarja kertoo aikakausmedia-alan osaajista, medioista ja niiden ajankohtaisista ilmiöistä. Sarjaa on julkaistu vuodesta 2019.

page shape 1 page shape 3
×

Haku: