Haku

Aarikka, Berner, Fat Lizard ja Lohja – tässä ovat Editkilpailun 2023 markkinoillisten sarjojen voittajaehdokkaat!

Vuoden aikakauslehtimainos -sarja on ollut mukana kilpailussa vuodesta 2005 eli Editkilpailun alusta asti. Tämän jutun loppuun on listattu kaikki voittajat vuosien varrelta. Sarjassa palkitaan vaikuttavaa ja mieleenpainuvaa mainontaa printtiaikakauslehdessä, ja sarjaan voi osallistua yksittäisellä mainoksella tai mainossarjalla. Myös printtiä hyödyntävät erikoistoteutukset hyväksytään kisaan.

Tähän sarjaan ei saanut antaa lainkaan perusteluja, vaan tuomaristo tarkasteli mainoksia ilman taustatietoja – aivan kuten lukijakin aikakauslehteä lukiessa. Palkitsemisen perusteena on luova toteutus sekä sopiva mainokselle sopiva mediavalinta.

Tässä ovat Vuoden aikakauslehtimainos 2023 -ehdokkaat:

Aarikka: Me olemme pyöreitä, jotta sinussa voi olla särmää

Anna-lehdessä julkaistu mainos suunniteltiin Aarikan inhouse-tuotantona.

Berner: Vastuullisuuden jäljet

Bernerin mainokset suunnitteli Miltton, ja mediasuunnittelusta vastasi Dentsu. Mainokset julkaistiin Avussa, Avotakassa, Eevassa, Kauppalehti Optiossa, Kotiliedessä ja Tekniikan maailmassa. 

Fat Lizard Brewing: Lyömätön trio

Fat Lizardin mainostoteutus näkyi samassa lehdessä neljällä aukeamalla, joista kolme oli pienempiä mainoksia aukeaman alaosassa ja yksi kokosivun mainos. Mainokset julkaistiin metallimusiikkiin keskittyvässä Infernossa ja rocklehti Soundissa.

Kampanjasarjassa tuloksellisuus ratkaisee

Vuoden aikakausmediakampanja -sarjassa palkitaan kampanja, joka on todistetusti tuloksellinen ja joka puhuttelee kohderyhmää sille sopivalla tavalla ja sopivissa kanavissa. Tässä sarjassa arvioinnin keskiössä oli tulosten raportointi ja kokonaisvaltainen vaikuttavuus. 

Vuoden aikakausmediakampanja 2023 -ehdokkaat ovat:

Berner: M2 Beauté Eyelash Activating Serum

Kampanjassa hyödynnettiin Eeva.fin lukijoista rekrytoitua testiryhmää, joka kokeili Bernerin M2 Beauté Eylash Activating Serum -ripsiseerumia. Testiryhmän kokemusten ympärille rakennettiin kampanja, jossa hyödynnettiin digi- ja natiivimainontaa sekä printtiadvertoriaaleja ja uutiskirjenostoja. Medioina olivat Kauneus & Terveys, Trendi, Eeva ja Kotivinkki. Kampanjan toteutti A-lehtien Luovat ratkaisut -tiimi.

Berner: Vastuullisuuden jäljet

Milttonin suunnittelemat Vastuullisuuden jäljet -mainokset ylsivät mainossarjan lisäksi ehdolle myös kampanjoihin. Kampanjalla monialayhtiö Berner halusi kertoa vuosikymmeniä kestäneestä vastuullisuustyöstään tuotteidensa kautta. Aikakauslehtien printti- ja digikanavien lisäksi kampanjassa hyödynnettiin sosiaalista mediaa ja sanomalehtiä.

Lohjalle lompsis – Aku Ankan mainosliite

700 vuotta täyttänyt Lohjan kaupunki halusi juhlavuonnaan kertoa Lohjasta houkuttelevana matkailukohteena ja potentiaalisena asuinpaikkana. Lohjan Aku Ankka -mainosliite painettiin Aku Ankka -viikkolehden väliin, minkä lisäksi kaupunki hyödynsi sitä omissa tapahtumissaan ja palvelupisteissään. Osana Sanoma Median suunnittelemaa kampanjaa julkaistiin erillinen Lohja-visa

Tutustu mainosten ja kampanjoiden tarkempiin tekijätietohin Editkilpailun sivuilla

Vuoden aikakauslehtimainos - ja Vuoden aikakausmediakampanja -sarjojen tuomaristossa olivat mukana vapaa toimittaja ja ToinenPHD:n luova johtaja Jani Halme, yrittäjä Anssi Järvinen, Marketing Finlandin toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki ja Omnipressin toimitusjohtaja Sari Mikkonen-Mannila. Tuomaristoista voi lukea lisää jutustamme.

Vuoden aikakauslehtimainos - ja Vuoden aikakausmediakampanja -sarjan tuomaristo vasemmalta oikealle: Jani Halme, Anssi Järvinen, Riikka-Maria Lemminki ja Sari Mikkonen Mannila. Kuvat: Mikko Nikkinen, Matti Rajala, Niklas Meltio ja Tapio Auvinen Krash Oy.

Editkilpailun markkinoinnillisiin sarjoihin kuuluu lisäksi Vuoden aikakausmediamainostaja -sarja, jossa ei ole shortlistaa.

Vuoden 2023 Editkilpailussa oli yhteensä 16 sarjaa, joista 13 oli toimituksellisia ja kolme markkinoinnillisia. Voittajat palkitaan Editgaalassa Valkoisessa Salissa Helsingissä 16. toukokuuta. Ennakkohintaiset liput gaalaan ovat myynnissä 18.4. asti.

Tutustu kaikkiin shortlistoihin Editkilpailun sivustolla

Osta liput Editgaalaan

Teksti: Outi Itävuo | kuvat: mainostajat

Vuoden aikakauslehtimainokset

2005: Hartwall: UPCIDER – Voishan sitä mököttääkin
2006: Raha-automaattiyhdistys: Pidetään huolta. 
2007: Veikkaus Oy: Vedonlyönti - Musta liikkuu taas.
2008: Atelier Torbjörn Tillander: Sukupolvet
2008: ET-lehti / Sanoma Magazines Finland, Kumman tarina on kiinnostavampi?
2009: Mandatum Life: Rahat ja henki.
2010: Suomen Punainen Risti: Kaveripyyntö
2011: Eurokangas: Eero Aarnio -mainossarja
2012: HelsinkiMissio: Isona minusta tulee sekakäyttäjä
2013: HJK Helsinki: Töölön ihme
2014: HJK Helsinki: Kadonnut
2015: Hartwall: Lapin Kulta
2016: Aalto EE: Muotokuvia johtajuudesta
2017: Plan International Suomi: 12-vuotiaan äitiysvaatteet
2018: Helsingin kaupunki: Korva
2019: Pidä Saaristo Siistinä ry: Suomen roskakalat
2020: K-Rauta: Repäise.
2021: HelsinkiMissio: Anna lahja, joka kannattelee.
2022: JHL: Kyllä joku hoitaa

Vuoden aikakausmediakampanjat

2019*: Nordea: Puhutaan rahasta
2020: K-Rauta: Repäise.
2021: Löfbergs: Vahva kahvi vahvalle kansalle
2022: JHL: Kyllä joku hoitaa

*) Sarjan nimi oli Markkinoinnillinen ratkaisu aikakausmediassa.

page shape 1 page shape 3
×

Haku: