10.06.2019

Tutkimus: Lasten ja nuorten arki on jatkuvaa somevirtaa, mutta perinteiselle medialle otetaan erillisiä mediahetkiä

Aikakausmedia selvitti Lasten ja nuorten mediapäivä -tutkimuksessa 7–15-vuotiaiden mediankäyttötottumuksia ja heitä kiinnostavia sisältöjä. YouTube on kaikissa ikäryhmissä tärkein media ja viihtyminen tärkein syy käyttää mediaa.

Sarjakuvat ovat monelle lapselle ja nuorelle mieluisaa luettavaa.

Kuva: Marjo Koivumäki.

Lasten ja nuorten mediankäytössä tärkein väline on puhelin, jonka kautta käytetään erityisesti pikaviestinpalveluja, somea, YouTubea ja mobiilipelejä. Kuitenkin myös perinteisellä medialla on paikkansa: televisiota katsoo 86 prosenttia, kirjoja lukee 70 prosenttia ja aikakauslehtiä 52 prosenttia.

Aikakauslehtien lukemiseen lapsia ja nuoria motivoi rauhoittuminen käsissä pidettävän median äärellä ja kiinnostavat jutut. Erityisesti 7–9-vuotiaille tytöille on tärkeää lehden konkreettinen selailu sekä lehdistä löytyvät piirustustehtävät ja irrotettavat julisteet. Ensisijainen syy, miksi aikakauslehtien lukeminen ei kiinnosta, on vastaavasti se, että lehtiä ei koeta mielenkiintoisiksi. Osa saattaisi kuitenkin lukea, jos kotiin tulisi lehtiä: tämän syyn mainitsi 19 prosenttia vastaajista.

– Lasten ja nuorten syyt lukea aikakauslehtiä vaikuttavat olevan hyvin samanlaisia kuin aikuisilla vastaavissa tutkimuksissa: painetun lehden selaaminen, tauko digitaalisesta arjesta ja kokonaisuuden helpompi hahmottaminen paperilta viehättävät kaikenikäisiä, Aikakausmedian markkinointi- ja tutkimuspäällikkö Outi Itävuo

Kouluikäiset käyttävät Snapchatia, konsoli-, ja tietokonepelejä sekä lyhyiden videoiden jakamiseen perustuvaa TikTokia huomattavasti enemmän kuin vanhempansa. Suomalaisten medioiden nettisivut, sanomalehdet ja Facebook ovat puolestaan aikuisten juttu. Lapsista vain 16 prosenttia sanoo käyttävänsä Facebookia edes joskus, aikuisilla vastaava luku on 83 prosenttia. Aikakauslehtiä lapset ja nuoret lukevat yhtä paljon kuin vanhempansa.

Alakoululaisilla on vielä erillisiä mediahetkiä

Mediankäyttö muuttuu iän myötä merkittävästi. Alakoulun alempia luokkia käyvien päivässä voidaan tunnistaa selkeitä mediahetkiä, jolloin mediaa tyypillisesti käytetään. Yläkouluikäisilläkin näitä hetkiä on paikannettavissa, mutta mediankäyttö on pääasiassa lähes jatkuvaa virtaa, jonka keskeyttää hereilläoloaikana lähinnä koulupäivä ja harrastukset. Viikonloppuisin mediaa käytetään kaikissa ikäryhmissä enemmän kuin arkena.

Sosiaalinen media ja pikaviestimet, kuten WhatsApp, Snapchat, Instagram ja TikTok ovat tyypillisesti lasten ja nuorten jatkuvassa käytössä pitkin päivää. Suoratoistopalveluita, televisiota, konsoli- ja tietokonepelejä ja aikakauslehtiä taas käytetään illan aikana, ja juuri ennen nukkumaan menoa moni valitsee painetun käyttöliittymän: kirjan tai aikakauslehden.

Vanhempien valvonta määrittää lasten ja nuorten mediankäyttöä erityisesti nuoremmissa ikäryhmissä. 7–9-vuotiaiden vanhemmista lähes yhdeksän kymmenestä rajoittaa lapsensa ruutuaikaa, 13–15-vuotiaiden vanhemmista vain hieman alle puolet. Kirjojen ja lehtien lukemista rajoittaa vain 3 prosenttia vanhemmista.

– Yleisesti ottaen vanhemmat kokevat olevansa melko hyvin perillä lastensa käyttämistä sisällöistä. Huolestuneimpia lastensa mediankäytöstä ovat 10–12-vuotiaiden lasten vanhemmat, mutta heistäkin vain hieman alle puolet, Itävuo kertoo.

Pelaaminen yhdistää kaikenikäisiä poikia

Poikien suosituimmat kiinnostuksen kohteet toistuvat melko samanlaisina kaikissa ikäryhmissä. Kiinnostavimmat aiheet ovat pelaaminen, tubettajat ja musiikki. Pojille pelaaminen on tekemisen lisäksi myös tärkeä mediankäytön muoto, sillä 68 prosenttia kertoo pelaavansa mielellään ja katsovansa suoratoistopalveluista pelivideoita. Moni mainitsee yhteydenpidon ystäviin olevan tärkeä syy pelata. Pelien lisäksi livestriimauspalvelu Twitch, pelatessa käytettävä viestintäohjelma Discord ja sosiaalinen verkkosivusto Reddit ovat pojille huomattavasti tärkeämpiä kuin tytöille.

Tyttöjä kiinnostavat sisällöt vaihtelevat ikäryhmän mukaan: 7–9-vuotiaiden tärkeimpiä kiinnostuksen kohteita ovat eläimet ja tanssiminen, 10–12-vuotiailla eläimet ja tubettajat ja 13–15-vuotiailla musiikki ja muoti. Tytöt myös määrittelevät itsensä mediankäyttäjinä poikia monipuolisemmin, ja tytöistä löytyy YouTube-tehokäyttäjien lisäksi myös sarjojen ja elokuvien katselijoita ja painettujen lehtien lukijoita. Lisäksi tytöillä korostuu poikia enemmän blogien lukeminen, median käyttö ystävyyssuhteiden vahvistamiseksi sekä TikTokin käyttö.

Tarve viihtyä on keskeinen syy käyttää oikeastaan mitä tahansa mediaa, ja tärkein mediakanava on YouTube. Suomalaisista mediabrändeistä kiinnostavimmat sisällöt tarjoavat Yle Areena, Aku Ankka sekä Ruutu-palvelu.

» Lataa Lasten ja nuorten mediapäivä -tutkimus

Faktat tutkimuksesta:

• Tutkimus toteutettiin kahdessa osassa: kvalitatiiviset haastattelut maaliskuussa 2019 ja kvantitatiivinen kyselytutkimus huhti–toukokuussa 2019.
  • Kvalitatiivisessa osiossa oli käytössä parihaastattelumenetelmä, jota ennen lapset pitivät päiväkirjaa mediankäytöstään. Yhteensä haastateltiin 18:aa 7–15-vuotiasta lasta ja nuorta, minkä lisäksi vanhemmat vastasivat kysymyksiin kodin mediakasvatuksesta. Kvalitatiivisen tutkimuksen toteutti Inspirans Oy.
  • Kyselytutkimukseen vastasi 529 7–15-vuotiasta lasta ja 529 vanhempaa. Kvantitatiivisen tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy. Tiedot kerättiin Taloustutkimuksen nettipaneelissa.
  • Tutkimuksen tilaaja on Aikakausmedia.

Markkinointi- ja tutkimuspäällikkö Outi Itävuo, Aikakausmedia, outi.itavuo(a)aikakausmedia.fi, p. 040 540 1820

Toimitusjohtaja Pirjo Ekman, Inspirans Oy, pirjo.ekman(a)inspirans.fi, p. 050 5911 030

Tutkimuspäällikkö Anne Melander, Taloustutkimus Oy, anne.melander(a)taloustutkimus.fi, p.050 522 2369