28.04.2020

Aikakauslehtiviikko ylitti odotukset

Valtakunnallisen Lukuviikon yhteydessä toteutettu Aikakauslehtiviikko 20. – 26.4. yllätti suosiollaan. Sivulla, jota kautta pääsi lukemaan vapaasti 70 digilehteä ja hakemaan tehtäviä etäopiskeluun, vierailtiin peräti 118 000 kertaa.

Aikakauslehtiviikko 2020 -logo

Aikakausmedian tuottaman Aikakauslehtiviikon tarkoitus on kannustaa lapsia ja nuoria etsimään itseä kiinnostavaa sisältöä aikakauslehdistä, lukemaan ja tuottamaan omia juttuja. Aikakauslehtiviikon teema tänä vuonna oli ”Lue, löydä, kerro sun juttu!”

Aikakauslehtien hyödyntäminen kasvatustilanteissa innostaa erilaiset oppijat monenlaisten aiheiden käsittelyyn. Aikakauslehdet opettavat median sisältöjen kriittistä ja tiedostavaa tarkastelua, tiedonhallintataitoja sekä itseilmaisua.

Mukana viikossa olivat digilehtineen Aikakausmedian suurimmat jäsenkustantajat sekä myös useita ammatti- ja järjestölehtien kustantajia. Luettavana oli hyvin monentyyppisiä lehtiä eri ikäisille elämäntilanteeseen, harrastuksiin, työhön ja viihteeseen liittyen.

Digilehtien lukemisen lisäksi Aikakauslehtiviikolla tarjottiin myös etätehtäviä, joita voi vapaasti hyödyntää opetuksessa edelleenkin. Aikakausmedian sivustolla oli esimerkiksi mahdollisuus antaa aikakauslehtien toimittajille juttuvinkkejä aiheista, jotka lapsia ja nuoria kiinnostavat. Vinkkejä tuli monista eri aiheista, ja vinkkaajia mietitytti esimerkiksi ilmastonmuutokseen vaikuttaminen ja hävikkiruuan vähentäminen, roskaaminen, peliaiheet sekä tietysti koronaviruksen vaikutukset jokapäiväiseen elämään.

Aikuisia digilehtien lukijoita ja myös kokonaisia koululuokkia innosti tehtävistä erityisesti Otsikkoruno-haaste. Lehden otsikoista saattoi luoda omaa lyriikkaa, runoja, haikuja ja aforismeja. Luovia ratkaisuja voi lukea Instagramissa tunnuksella #aikakauslehtiviikko.

Aikakausmedia rakentaa Aikakauslehtiviikosta tunnetun vuosittaisen mediakasvatuksen ja lukemisen teemaviikon kaikille lapsista aikuisiin. Aikakauslehtiviikkoa vietetään seuraavan kerran Lukuviikolla 19. - 25.4.2021.

Aikakauslehtiviikon tuottaa Aikakausmedia, jonka jäseninä ovat kaikki merkittävät aikakauslehtikustantajat ja -julkaisijat Suomessa. Aikakausmedian tehtäviä ovat toimialan edunvalvonta, alan tutkimus, markkinointi ja viestintä, lasten ja nuorten lukutaidon edistäminen sekä koulutus ja kansainvälinen toiminta.

» Aikakauslehtiviikon oppimateriaalit

Lisätietoja: markkinointi- ja tutkimuspäällikkö Outi Itävuo, Aikakausmedia, outi.itavuo@aikakausmedia.fi, p. 040 540 1820

Postiosoite: PL 185, 00131 Helsinki

Tiedot ja monipuoliset hakumahdollisuudet noin 200 aikakauslehdestä.