04.04.2019

Editkilpailun voittajat on julkistettu: Talouselämä on Vuoden 2018 yleisömedia

Aikakausmedian Editkilpailussa Vuoden 2018 yleisömediaksi valittiin Talouselämä. Tuomariston mukaan lehti on edelläkävijä aikakauslehtibrändien joukossa ja erinomaisesti pintansa pitävä klassikko uudistustenkin kautta. Talouselämä on pystynyt näyttämään, että laatujournalismi digissä on mahdollista – ja jopa hyvää liiketoimintaa.

Toinen palkinto Talouselämälle tuli uudessa Vuoden myyvin aikakauslehtikansi -sarjassa. Palkintokannen 13/2018 selkeässä symbolisessa kuvituksessa yhdistyivät ajankohtaiset aiheet Kiinan vaikutusvallan kasvusta ja Suomeen tulossa olevista pandoista.

Talouselämä 13/2018

Editkilpailussa menestyi erittäin hyvin myös Veikkauksen asiakaslehti X, joka ilmestyy vain verkossa. X-lehti on paitsi Vuoden 2018 asiakaslehti niin ykkössija tuli myös Vuoden asiakaslehtijuttu -sarjassa artikkelilla ”Vaahtokylpy”. Lisäksi X:ään kuvanneet Aapo Huhta ja Touko Hujanen olivat sarjojen Vuoden henkilökuva sekä Vuoden lifestyle-kuvasarjan voittajat.

Yleisö äänesti Demin Vuoden aikakauslehtikanneksi

Editkilpailun sarjoista Vuoden aikakauslehtikansi -sarjan voittajan äänestää suuri yleisö. Kilpailuun ilmoitetuista kansista tuomaristo valitsi 20 kantta yleisöäänestykseen helmikuun ajaksi. Lehdet edustavat hyvin Aikakausmedian jäsenkustantajien ja -julkaisijoiden eri lehtiryhmiä; yleisölehtiä, ammatti- ja järjestölehtiä sekä asiakaslehtiä.

Vuoden 2018 kansista eniten ääniä sai A-lehtien Demi 7/2018.  Yhteensä 6 830 äänestä kansi sai 1191 ääntä. Lehden kannessa äänestäjiä miellytti erityisesti se, että kansikuvan oli piirretty ja että kansi viesti kohderyhmälleen tärkeää asiaa kehopositiivisuudesta. Seuraavaksi eniten ääniä saivat Museoliiton Museo-lehti 3/2018 ja Keskon Pirkka 11/2018.

Demi 7/2018

Aikakausmedian Editkilpailun voittajat julkistettiin Editgaalassa 4.4.2019. Vuosittaisessa Editkilpailussa jaettiin voitot yhteensä 15 eri toimituksellisessa sarjassa ja kahdessa mainonnallisessa sarjassa. Toimituksellisissa sarjoissa tuomaristojen arvioitavana oli kaikkiaan lähes 370 ehdotusta palkittavista lehdistä ja alan ammattilaisista.

Editkilpailun tavoitteena on löytää ja palkita sekä sisällöllisiä että visuaalisia alan huippuja. Aikakausmedian jäsenkustantajien lehdet ja myös näihin lehtiin työskentelevät freelancerit ovat kilpailussa mukana. Päätöksiä voittajista toimituksellisissa sarjoissa teki yhteensä 12 eri tuomaristoa.

EDITKILPAILUN 2018 VOITTAJAT TOIMITUKSELLISISSA SARJOISSA

Vuoden myyvin aikakauslehtikansi 2018, ammattilaisten valinta

Talouselämä 13/2018
Alma Talent

Vuoden 2018 kansi, yleisöäänestys

Demi 7/2018
A-lehdet

Vuoden 2018 yleisöjuttu, feature

Läpikulkijat, Maailman Kuvalehti
Toimittaja Taina Tervonen, valokuvaaja Laurent Hazgui

Vuoden 2018 yleisöjuttu, lifestyle

Tuusannuuskana, Ylioppilaslehti
Teksti & kuvat: Eveliina Lempiäinen
Editointi Susanne Salmi, Art direction Viivi Prokofjev

Vuoden 2018 asiakaslehtijuttu

Vaahtobileet, X-lehti
Valokuvaajan assistentti Susanna Alatalo, toimittaja Janne Flinkkilä, valokuvaaja, Evelin Kask, editoija Laura Lehmuskoski, meikki Timo Karvinen, kuvausten tuottaja Nina Luostarinen, vastaava päätoimittaja Tero Salonen, tyyli Janna Virtanen, AD Jesper Vuori

Vuoden 2018 ammatti- ja järjestölehtijuttu

#Scoutstoo?, Partio-lehti
Toimittaja Noora Kankare, kuvittaja Mimma Tuomisalo, päätoimittaja Sonja Parkkinen

Vuoden 2018 henkilökuva aikakauslehdessä

Vuoden 2018 yleisömedia

Talouselämä, Alma Talent Oy

» Kaikki Editkilpailun sarjavoittajat ja tuomaristot

Lisätietoja: toimituksellisten sarjojen tuomaristojen puheenjohtaja, viestintäpäällikkö Heli Häivälä, Aikakausmedia: heli.haivala@aikakausmedia.fi, p. 050 5294499

Aikakausmedia on aikakauslehtikustantajien ja -julkaisijoiden yhteistyöfoorumi. Kustantaja- tai julkaisijajäseniä on lähes 260, ja ne julkaisevat yhteensä noin 490:ää painettua tai /ja digitaalista aikakauslehteä Suomessa.