Haku

Syyskuun koskettava aikkarimainos rakentuu tuhansista kuvista, ihmisistä ja tarinoista

Syyskuun aikkarimainos -kisan tuomaroinut Alkon markkinointipäällikkö Sari Karjalainen toteaa, että voittajamainos palvelee sekä silmäilijää että syventyjää, ja siitä tunnistaa nopeasti, mistä mainostajasta ja aiheesta on kyse.

– Kun kuvaa jää katselemaan pidempään, huomaa sen rakentuvan tuhansista pikkukuvista, ihmisistä ja tarinoista. Se herättää tunteita ja mainoksessa on tärkeä, ajankohtainen ja inhimillinen teema, auttaminen, hän sanoo.

Mainos myös aktivoi: se muistuttaa osallistumaan tai jos on jo ehtinyt osallistua, se herättää kiitollisuuden tunteen.

– Mainoksen mosaiikkikuva muodostuu lukemattomista valokuvista, jotka kuvastavat Punaisen Ristin auttamistyötä. Slogan "Toistemme tukena. Aina." tiiviistää Suomen Punaisen Ristin periaatteet, joita ovat puolueettomuus ja inhimillisyys. Kuvissa näytämme konkreettisesti vapaaehtoistemme tekemää työtä, Suomen Punaisen Ristin viestinnän palvelupäällikkö Merja Tummunki sanoo.

Mainos on osa laajaa, monikavavaista kampanjakokonaisuutta ja kuvaa on käytetty myös muissa printti- ja digimateriaaleissa. Voitokas mainos julkaistiin Avussa, Hanaa-lehdessä, Koti & Keittiössä, Kantrissa ja MRKTNG-lehdessä. Mainos julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 2021. 

– Haastavinta aikakauslehtimainoksen suunnittelussa on se, että siihen tulee tiivistää viesti helposti ymmärrettävään ja muistettavaan muotoon. Tämän kisan voitto oli iloinen yllätys ja uskon, että viestimme tuli ymmäretyksi, Tummunki sanoo.

Kuukauden aikkarimainokset syyskuu 2022

Syyskuun Kuukauden aikkarimainoskisan tuomarina toimi Alkon markkinointipäällikkö Sari Karjalainen. Kisassa toiseksi sijoittui Visman Iholla ja kolmanneksi Terveystalon Elämää kokeneille.

Voittaja: Nälkäpäiväkeräys

Tuomarin kommentti: 
– Mainos palvelee sekä silmäilijää että syventyjää. Mainoksesta tunnistaa nopeasti, mistä ilmoittajasta ja aiheesta on kyse. Kun kuvaa katsoo pidempään, huomaa sen rakentuvan tuhansista pikkukuvista, ihmisistä, tarinoista. Mainos herättää tunteita, mainoksessa on tärkeä, ajankohtainen ja inhimillinen teema, auttaminen. Lisäksi se aktivoi muistuttaa osallistumaan tai jos on jo ehtinyt osallistua, se herättää kiitollisuuden tunteen.

Nälkäpäiväkeräys.

Mainostaja: Suomen Punainen Risti
Nälkäpäiväkoordinaattori Hilkka Korte

Mainostoimisto: Punainen Risti, Viestinnän palvelut
Suvi Hämäläinen, AD
Henna Raatikainen, copywriter

Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Apu, Hanaa, Kantri, Koti- ja Keittiö ja MRKTNG-lehti.


Kunniamaininta: Iholla

Tuomarin kommentti:
– Kiinnitti huomion. Rakentui kiinnostavaan asetelmaan ääripäistä, ajatukseen ”kylmästä” teknologiasta ja ihmisen ihosta. Teknologiasta on apua, kun ihminen itse ei määräänsä enempään riitä. Toimii hyvin sarjan muiden mainosten kanssa.

Mainostaja: Visma
Sanna Burton, Maarit Kauppila, Eva Koivunto, Sofia Joutsia + brändityöryhmä

Mainostoimisto: Markkinointiosakeyhtiö i2
Ari Rauhala, asiakkuusjohtaja
Leena Mattila, projektipäällikkö
Timo Heikkilä, copywriter
Satu Hänninen, AD
Ari Rantala, AD
Jussi Koivunen, kuvaaja
Anna-Maria Eriksson, maskeeraaja

Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Talouselämä

Kunniamaininta: Elämää kokeneille

Tuomarin kommentti:
– Kiinnostava visuaalinen split-kuvatoteutus, joka viestii tarinoita. Meidän jokaisen menneisyydessä, nykyhetkessä ja tulevaisuudessa terveys on aina läsnä ja kirjoittaa tarinaamme.
Mainos saa tehoja myös toisesta ilmoitusversiosta sekä muiden kanavien mainonnan muistamisesta ja huomaamisesta.





Mainostaja: Terveystalo

Karla Martinez Majander, Brand Director
Annika Wiksten, Marketing Lead

Mainostoimisto: TBWA\Helsinki 
Milla Leisti, Account Director
Tuomas Perälä, Copywriter
Aino Soukko Art Director,
Aki Toivonen, Creative Strategist
Timo Klemola, Designer

Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
ET, Hyvä Terveys, Kodin Kuvalehti, Me Naiset ja Tiede


Näitkö vaikuttavan aikkarimainoksen? Kerro siitä meille!

Kuukauden aikkarimainos -kilpailu nostaa esiin hyvää mainontaa

Kuukauden aikkarimainos -kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakauslehtimainontaa sekä inspiroida sen tekijöitä.

Vuosina 2016–2020 kilpailu järjestettiin yleisöäänestyksenä Markkinointi & Mainonnan sivuilla. Vuodesta 2021 alkaen kisan voittajat on valinnut kuukausittain vaihtuva tuomari, joka on valittu aina edelliskuukauden voittajan kampanjatiimistä. Ensimmäinen kisa käytiin tammikuussa 2008.

Lisätietoa Kuukauden aikkarimainos -kisasta:
Viestinnän suunnittelija Anniina Nissinen

page shape 1 page shape 3
×

Haku: