Kansallinen Mediatutkimus
Aikakausmedioiden kokonaistavoittavuus, lukijamäärät, lukuajat, mainontatietoa, tietoa lukijoiden kiinnostuksen kohteista sekä ja medioiden käytöstä hankintapäätöksissä.
![Kokonaistavoittavuus, lukijamäärät ja digitaalinen tavoittavuus](/media/3u5hwakt/cliff_lukee_suvilahdessa_kuva_anniina_nissinen_1600_px.jpg?width=400)
Kokonaistavoittavuus, lukijamäärät ja digitaalinen tavoittavuus
Printtimedian virallinen valuutta on lukijaestimaatti, joka kertoo lehden keskimääräisen numeron lukijoiden määrän. Kokonaistavoittavuusluvuissa on otettu huomioon myös lehden digitaaliset kanavat.
![Aikakauslehtien lukuajat ja lukemiskerrat](/media/ga5aj3sk/marleenajarico1600_2.jpg?width=400)
Aikakauslehtien lukuajat ja lukemiskerrat
Lukuminuuteilla tarkoitetaan aikaa, jonka lukija käyttää yhden lehden numeron lukemiseen tai selailemiseen.
![Mainonnan ja lukemisen väittämiä](/media/0dwpvplm/aikakausmedia-kuvaaja-jarkko-mikkonen-30_1600px.jpg?width=400)
Mainonnan ja lukemisen väittämiä
81 % suomalaisista saa tietoa harrastuksistaan ja mielenkiinnon kohteistaan alan erikoislehdestä. 44 % on ostanut tuotteita aikakauslehdessä näkemänsä mainoksen perusteella.
![Medioiden käyttö hankintapäätöksissä](/media/butfbqkc/aikakausmedia-kuvaaja-jarkko-mikkonen-15_1600px.jpg?width=400)
Medioiden käyttö hankintapäätöksissä
KMT:ssa pyydettiin vastaajia kertomaan, mistä kanavista saavat ideoita ja vinkkejä erilaisten tuotteiden ja palveluiden hankintaan. Raportissa kerrotaan myös top-lehdet sen mukaan, minkä lehden lukijoilla on eniten ostoaikeita kustakin tuoteryhmästä.
![Lukijoiden kiinnostuksen kohteet ja profiloivimmat lehdet](/media/n40eijri/aikakausmedia-kuvaaja-jarkko-mikkonen-08_1600px.jpg?width=400)
Lukijoiden kiinnostuksen kohteet ja profiloivimmat lehdet
Aikakauslehtien avulla on helppo tavoittaa erilaisista aiheista kiinnostuneita kuluttajia kustannustehokkaasti. Tähän osioon on kerätty tietoa kiinnostuksen kohteen mukaan profiloivimmista lehdistä.
![Peiton kertymä aikakauslehdissä](/media/0xzdfida/palikat_shutterstock_1593273106_1600_px.jpg?width=400)
Peiton kertymä aikakauslehdissä
Tavoitettujen lukijoiden määrä kasvaa, kun mainos julkaistaan useammassa kuin yhdessä numerossa. Esitykseen on koottu aikakauslehtien keskimääräiset peiton kertymät eri toistomäärillä sekä lehtikohtaiset kertymät KMT-lehdiltä.
![Blogien säännöllinen seuraaminen](/media/u4xhdwtq/puistonpenkilla_lappari_sylissa_kuvaaja_anniina_nissinen_1600_px.jpg?width=400)
Blogien säännöllinen seuraaminen
Yli 15-vuotiaista suomalaisista 1 903 000 eli 44 % seuraa jonkin aihealueen blogia säännöllisesti. Useimmiten seurataan politiikkaa ja yhteiskuntaa, hyvinvointia ja terveyttä sekä liikuntaa ja urheilua käsitteleviä blogeja. Blogien seuraajien keski-ikä on 50 vuotta.