Alla olevassa taulukossa digitaalinen mainonta on sisällytetty eri mediaryhmiin, eli esimerkiksi aikakauslehtimainonnan määrässä mukana on printtimainonta lehtiryhmittäin eriteltynä sekä digitaalinen mainonta kaikissa aikakauslehdissä yhteensä.
Aikakausmedioiden (painetuissa ja digitaalisissa kanavissa) mediamyynti vuonna 2021 oli 64,7 miljoonaa euroa.
Mediamainonnan kehitys (milj. euroa, käyvin hinnoin)
Mediamainonnan määrä Digitaalinen mainonta sisällytetty eri mediaryhmiin |
2021 milj.eur |
Muutos, % |
Osuus, % |
Sanoma- ja kaupunkilehdet yhteensä |
333,5 | +8,6 | 26,1 |
Sanomalehdet, painettu | 190,6 | +3,0 | 14,9 |
Kaupunkilehdet, painettu | 36,1 | +1,2 | 2,8 |
Sanoma- ja kaupunkilehdet digitaalinen | 106,8 | +23,7 | 8,4 |
Aikakauslehdet yhteensä | 64,7 | -0,4 | 5,1 |
Yleisölehdet, painettu | 15,7 | -5,9 | 1,2 |
Ammatti- ja järjestölehdet, painettu | 28,2 | +1,6 | 2,2 |
Asiakaslehdet, painettu | 7,7 | -11,5 | 0,6 |
Aikakauslehdet digitaalinen |
13,1 | +10,5 |
1,0 |
Televisio yhteensä | 260,1 | +9,7 | 20,4 |
Televisio |
227,5 | +9,1 |
17,8 |
Televisio, online |
32,6 | +13,8 |
2,6 |
Radiomainonta yhteensä |
67,7 | +18,4 | 5,3 |
Radio | 65,6 |
+17,8 |
5,1 |
Radio, online | 2,2 |
+37,9 |
0,2 |
Verkkomainonta | 482,6 | +20,5 | 37,8 |
Luokitellut verkkomediat | 67,3 | +12,0 | 5,3 |
Muu verkkomediat | 9,8 | +18,2 | 0,8 |
Sosiaalinen media | 194,6 | +29,6 | 15,3 |
Hakusanamainonta | 210,8 | +16,0 | 16,5 |
Elokuva | 2,6 | -4,8 | 0,2 |
Ulko- ja liikennemainonta |
64,5 | +15,5 | 5,1 |
MEDIAMAINONTA YHTEENSÄ | 1275,8 | +13,4 | 100,0 |
Luvut perustuvat Kantarin kuukausiseurantaan ja erillistutkimukseen yhteistyössä media-alan liittojen kanssa. Aikakausmedia on tuottanut täydennysseurantatutkimusta lähinnä ammatti- ja järjestölehtimainonnasta. Haku- ja somemainonnan määrän luvut ovat IAB Finlandin estimaatteja
Lähde: Kantar, IAB Finland, 2022
Alla olevassa taulukossa digitaalista mainontaa ei ole sisällytetty eri mediaryhmiin, vaan esimerkiksi aikakauslehtien digimainonnan luvut sisältyvät kohtaan "verkkomainonta", josta näkyy myös tarkempi erittely verkkomainontatyyppien välillä.
Painettujen aikakauslehtien mediamyynti (ilman digitaalisen mediamyynnin euroja) vuonna 2021 oli 51,6 miljoonaa euroa.
Mediamainonnan kehitys (milj. euroa, käyvin hinnoin)
Mediamainonnan määrä, Digitaalinen mainonta omana mediaryhmänään |
2021 milj. eur |
Muutos, % |
Osuus, % |
Mainonta painetussa mediassa |
278,3 |
+1,6 |
21,8 |
Sanoma- ja kaupunkilehdet yhteensä |
226,7 | +2,7 | 17,8 |
Sanomalehdet, painettu | 190,6 | +3,0 | 14,9 |
Kaupunki- ja noutolehdet, painettu | 36,1 | +1,2 | 2,8 |
Aikakauslehdet yhteensä | 51,6 | -2,9 | 4,0 |
Yleisölehdet, painettu | 15,7 | -5,9 | 1,2 |
Ammatti- ja järjestölehdet, painettu | 28,2 | +1,6 | 2,2 |
Asiakaslehdet, painettu | 7,7 | -11,5 | 0,6 |
Mainonta sähköisessä mediassa |
932,9 | +17,2 | 73,1 |
Televisio yhteensä | 227,5 | +9,1 | 17,8 |
Radiomainonta yhteensä |
65,6 | +17,8 | 5,1 |
Verkkomainonta | 637,3 | +20,5 | 50,0 |
Display | 145,5 | * | 11,4 |
Outstream video | 4,1 | * | 0,3 |
Instream video | 28,5 | +17,3 | 2,2 |
Luokiteltu ilmoittelu | 50,0 | +21,7 | 3,9 |
Muu mainosmuoto | 3,8 | +33,8 | 0,3 |
Some | 194,6 | +29,6 | 15,3 |
Hakusanamainonta | 210,8 | +16,0 | 16,5 |
Elokuva | 2,6 | -4,8 | 0,2 |
Ulko- ja liikennemainonta | 64,5 | +15,5 | 5,1 |
MEDIAMAINONTA YHTEENSÄ | 1275,8 | +13,4 | 100,0 |
Luvut perustuvat Kantarin kuukausiseurantaan ja erillistutkimukseen yhteistyössä media-alan liittojen kanssa. Aikakausmedia on tuottanut täydennysseurantatutkimusta lähinnä ammatti- ja järjestölehtimainonnasta. Haku ja somemainonnan määrän luvut ovat IAB Finlandin estimaatteja
*Outstrem eroteltu Displaysta tammikuusta 2021 alkaen, näiden osalta muutos-% eivät ole vertailukelpoisia.
Lähde: Kantar, IAB Finland, 2022