Haku
Kuva: Jenni Saarenkylä

Ruoka on suosittu teema aikakauslehdissä, kuten muussakin mediassa. Pelkästään ruokaan keskittyvien lehtien lisäksi moni aikakausmedia jakaa reseptejä, julkaisee ruokaliitteitä ja tarkastelee ruokaa ja ruuantuotantoa eri näkökulmista. Merkittäväksi teemaksi nautinnon ja hyvinvoinnin rinnalle on noussut ekologisuus, ja ruuan ja pakkausten ympäristövaikutukset näkyvät myös mainonnassa.

Aikakausmedian uusi digitaalinen oppimateriaali Medialautanen keskittyy sekä ruokajournalismiin että -mainontaan, ja sen avulla lehtien ruokasisältöjä voi tutkia nautinnon, hyvinvoinnin ja ekologisuuden näkökulmista.

Medialautasen tavoitteena on paitsi tutustuttaa aikakausmedioiden monipuoliseen ruokasisältöön myös edistää terveen ruokasuhteen kehittymistä, kouluruokamyönteisyyttä sekä ruuan ympäristövaikutusten ymmärtämistä.

– Ruoka puhuttaa, ja samalla siitä liikkuu valtavasti ristiriitaista ja virheellistäkin tietoa. Somen lisäksi vinksahtanutta ruokapuhetta välittävät myös aikuiset, toteaa Aikakausmedian mediakasvatusasiantuntija Piia Matikainen.

– Medialautasen avulla voi tutkia väitteiden paikkansapitävyyttä, tarkastella omaa ruokasuhdetta, harjoitella oman kehon viestien kuuntelemista sekä oppia tunnistamaan, mihin tarpeeseen ruokamainokset pyrkivät vetoamaan.

Medialautanen sopii moneen oppiaineeseen

Media- ja ruokakasvatuksen yhdistävältä Medialautaselta voi poimia omat aineistot eskarista yläkouluun, mutta materiaalia voi hyödyntää myös pienempien lasten kanssa.

Sivusto sisältää perustietoa ruuasta, tutustuttaa lapset ja nuoret aikakauslehtien ruokasisältöihin sekä tarjoaa mediakasvatuksellisia tehtäviä teemoihin liittyen. Medialautanen on jaettu kolmeen osaan: maistuvaan mediaan, terveelliseen mediaan ja ekologiseen mediaan.

Sivuston opetusvideot on tehty yhteistyössä Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry:n kanssa, ja niissä ruokakasvatuksen asiantuntijat kertovat faktoja ruuasta, syömisestä ja ruuantuotannosta ikätasoisesti.

Materiaali julkaistiin 27. tammikuuta kasvatus- ja opetusalan Educa-messuilla, jossa se sai hyvin positiivisen ja innostuneen vastaanoton.

– Opettajien viesti oli, että tällaiselle on tarvetta ja että materiaali vaikuttaa helpolta ottaa käyttöön. Oli myös ilo huomata, että eri oppiaineiden opettajat kiinnostuivat materiaalista. Se oli tavoitekin. Emme halua kaataa mediakasvatusta vain äidinkielenopettajien harteille, Piia Matikainen kertoo.

Oppimateriaali sopii äidinkielen lisäksi terveystiedon, kotitalouden ja ympäristöopin tunneille. Materiaalikokonaisuus täydentyy ensi lukuvuonna uudella sisällöllä.

Tutustu uuteen oppimateriaaliin tästä

Aikakausmedian Aikakauslehdet mediakasvattajina -toiminta tukee erityisesti lasten ja nuorten medialukutaidon kehittymistä sekä myönteistä suhtautumista aikakauslehtiin.

Lisätietoja:

Piia Matikainen
mediakasvatusasiantuntija
040 920 9750
piia.matikainen@aikakausmedia.fi

Aikakausmedia ry valvoo aikakausmediakustantajien ja -julkaisijoiden etuja. Se kehittää ja tarjoaa työkaluja, joilla ala pystyy vastaamaan muuttuvan mediakentän kilpailuun. Kustantaja- ja julkaisijajäseniä on 230, ja ne julkaisevat yhteensä 440 painettua ja digitaalista aikakausmediaa Suomessa. Jäsenistössä ovat edustettuina yleisö-, ammatti- ja järjestömediat sekä asiakasmediat. 

×

Haku: