Haku

Loppuvuoden 2023 parhaissa mainoksissa sukellettiin jouluisiin tunnelmiin – "Se ei paljon selittelyjä kaipaa"

Loppuvuoden 2023 parhaaksi mainokseksi valittiin hauska ja jouluinen Motonetin Jouluihmisen tavaratalo. Se on oodi omin käsin tekemiselle, joka on olennainen osa Motonetin omaa identiteettiä.

– Sen kohderyhmää ovat kaikki aktiiviset ihmiset ja se peilaa Motonetin laajaa tuotevalikoimaa ja -kategorioita veneilystä kalastukseen ja autoilusta moottoripyöräilyyn. Visuaalinen ilme ja copy muistuttavat yleistä markkinoinnin ilmettämme, mutta kuitenkin jouluisen mielenkiintoisella, erottuvalla ja hauskalla tavalla, sanoo Motonetin mainospäällikkö Oskari Karppinen.

Sama visuaalinen ilme toistui monikanavaisesti lehti-ilmoituksissa, suorajakomainoksissa, TV-mainoksessa, digi- ja somemateriaaleissa, kotisivuilla sekä myymälämarkkinointimateriaaleissa. Ilmettä hyödynnettiin myös henkilöstön joulukalenterissa intranetissä.

Karppinen sanoo, että yleensä Motonet tekee tunnistettavaa mainontaa, mutta välillä tehdään normaalista poikkeavaa sesonkista markkinointiviestintää.

– Aikkarimainonnasta mieleen jää parhaiten erottuva, oivaltava ja mainostavan yrityksen identiteettiä tukeva mainonta. Erityisesti joukosta pomppaa koskettava ja tunteita herättävä mainonta, hän sanoo.

Kunniamaininnat Pelastusarmeijalle ja Partioaitalle

Kunniamaininnan marras–joulukuun Kuukauden aikkarimainos -kisassa saivat Pelastusarmeijan Joulupata – Tee joulusta odottamisen arvoinen kaikille ja Partioaitan joulupuu. Pelastusarmeijan voitokas mainos vetosi tunteisiin ja sen viesti välittyi vahvana.

– Jokainen tietää, miltä lapsena tuntui odottaa joulupukkia. Mutta mitä jos se pukki ei tulisikaan? Monilla vähävaraisilla lapsiperheillä ei ole varaa tarjota lapsilleen joulua. Kampanjassamme ratkaisun avaimet jätetään katsojalle: tee joulusta odottamisen arvoinen kaikille, Pelastusarmeijan markkinoinnin ja yritysyhteistyön vastaava Mira Vuorenpää sanoo.

Partioaitan joulupuu viestii yrityksen vahvasta luontosuhteesta ja vie katsojan joulutunnelmiin selkeällä viestillä. Monen jouluperinteisiin kuuluu edelleen joulukuusi, sen yhdessä koristelu sekä alle paketoitavat lahjat.

– Mainoksessa yhdistyvät nämä kaikki teemat. Tavoitteena oli korostaa pian 100-vuotiaan Partioaitan roolia laadukkaiden ja aikaa kestävien lahjojen aarreaittana, sanoo Partioaitan markkinointipäällikkö Maija Petterson.

Kuukaden aikkarimainos -kisan marras–joulukuun voittaja: Jouluihmisen tavaratalo

Perustelut: Mainos onnistuu yllättämään lukijan jouluisella tavalla. Punaisen joulupaidan muotoon kirjailtu viesti hymyilyttää ja saa aikaan ahaa-elämyksen: Motonet tarjoaa muutakin kuin autoon liittyviä asioita. Hauska mainos sopi valittuihin lehtiin ja houkutti varmasti uusia asiakkaita tarkistamaan valikoimaa pukinkontti mielessään. 

Mainostaja: Motonet
Mika Helemäki, markkinointisuunnittelija 
Oskari Karppinen, mainospäällikkö 
Kimmo Kiili, markkinointijohtaja 

Mainostoimisto: in-house

Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Aku Ankka, Apu, HS Kuukausiliite, Kodin Kuvalehti, Mobilisti Senior,  Suomen Kuvalehti

Kunniamaininta: Joulupata – Tee joulusta odottamisen arvoinen kaikille

Perustelut: Minimalistinen ja tunteisiin vetoava kuva ei selittelyä kaipaa. Simppeli mainos tummine väreineen korostaa yksinäisyyttä ja pienen pojan suurta huolta. Entä jos joulupukki ei tulekaan? Entä jos ei olekaan varaa viettää joulua? Lahjoittaminen on tehty helpoksi.

Mainostaja: Pelastusarmeija sr
Mira Vuorenpää, Markkinoinnin ja yritysyhteistyön vastaava

Mainostoimisto: Make it Simple Oy
Jarkko Tuuri, Creative Director
Jaakko Kastari, Creative Director
Pia Eiro, Account Director 

Mediatoimisto: Dentsu Finland
Eveliina Ahola, Media Specialist
Kaisa Rissanen, Client Manager

Muut tekijät:
Anton Sucksdorff, valokuvaaja
Mila Gonzalez Kastari, stylisti
FLC, kuvankäsittely
Kirsi Pärni, tuottaja
Jade Models, mallit

Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu: 
Anna, Kotiliesi, Seiska, Seura, Suomen Kuvalehti, Viva

Kunniamaininta: Partioaitan joulupuu

Perustelut: Modernin retkeilijän joulupuussa retkeilyvarusteet ja metsänvihreä väri saavat aikaan kaipuun ulkoilmaan. Ilahduttava brändiviesti muistuttaa valikoimasta tyylikkäällä ja ajankohtaan sopivalla tavalla. Lehtivalinta on täysosuma. Tätä on ilo katsoa!

Mainostaja: Partioaitta Oy
Maija Pettersson, markkinointipäällikkö
Anna Santavuori, visual merchandiser

Mainostoimisto: In-house

Muut tekijät: Studio Skaala Oy
Jukka Kaitala, valokuvaaja
Pasi Savoranta, kuvankäsittelijä

Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Retki

Teksti: Anniina Nissinen | Kuvat: mainostajat

Kuukauden aikkarimainos -kilpailu nostaa esiin hyvää mainontaa

Kuukauden aikkarimainos -kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakauslehtimainontaa sekä inspiroida sen tekijöitä. Aikakausmedia valitsee joka kuukausi kolme parasta, oivaltavinta ja puhuttelevinta aikakauslehtimainosta, jotka ovat onnistuneet hyödyntämään aikakauslehtiympäristöä toimivalla tavalla. 

Vuosina 2021–2022 voittajat valitsi kuukausittain vaihtuva tuomari, joka valittiin aina edelliskuukauden voittajan kampanjatiimistä. Vuosina 2016–2020 kilpailu järjestettiin yleisöäänestyksenä Markkinointi & Mainonnan sivuilla. Ensimmäinen kisa on käyty tammikuussa 2008. 

Lisätiedot Kuukauden aikkarimainos -kilpailusta: 
Viestinnän suunnittelija Anniina Nissinen

page shape 1 page shape 3
×

Haku: