Aikakausmedia kysyi elo–syyskuun taitteessa aikakauslehtien päätoimittajilta ja toimituspäälliköiltä heidän näkemyksiään Googlen tekoälytiivistelmien vaikutuksista. Vastauksia saatiin 29, joten tuloksiin ei kannata suhtautua koko alaa kuvaavana totuutena. Yksi asia kuitenkin on varmaa: asia mietityttää monia.
Yksikään vastaajista ei uskonut tekoälytiivistelmien tuoneen kävijöitä lehden sivustolle. Suuria ja keskisuuria yleisömediakustantajia edustaneista seitsemästä vastaajasta kaikki osasivat kertoa, onko vaikutuksia ollut: kuusi kertoi tiivistelmien vieneen kävijöitä ja yhden mukaan vaikutuksia kävijämäärin ei ollut.
Missä määrin arvioisit Googlen tekoälytiivistelmien vaikuttaneen lehtenne kävijämääriin verkossa?
Lähde: Aikakausmedian kysely jäsenistölle 9/2025, N = 29
Osa vastaajista kertoi kävijämäärien laskeneen, mutta eivät osanneet sanoa, onko muutoksella yhteyttä tekoälytiivistelmiin. Muitakin syitä löydettiin, kuten Facebookin algoritmien muutokset sekä muutokset kuluttajien evästeiden hyväksymisessä. Osalla kuitenkin syyttävä sormi osoitti Googlen suuntaan.
– Meillä on paljon hyötysisältöä, joka on helposti tiivistettävissä, yleisömedian päätoimittaja toteaa.
Seuraavaksi etsitään ratkaisuja
Yli puolet vastaajista uskoo, että AI-tiivistelmät voivat jatkossa vaikuttaa aikakausmedioiden liiketoimintaan kielteisesti. Huomionarvoista on, että suurista ja keskisuurista yleisömediakustantajista kukaan ei usko myönteisiin vaikutuksiin.
Miten suhtaudut Googlen tekoälytiivistelmiin aikakausmedialiiketoiminnan näkökulmasta?
Lähde: Aikakausmedian kysely jäsenistölle 9/2025, N = 29
Ennen pessimismiin vajoamista on kuitenkin syytä muistaa, että varsinkaan näin pienen otannan luvut eivät kerro koko totuutta, eivätkä tiivistelmät ja hakukoneista tuleva liikenne ole suinkaan ainoita medialiiketoiminnan tukijalkoja. Osa vastaajista myös koki, että tekoälytiivistelmät eivät vaikuta medialiiketoimintaan lainkaan tai että ne vaikuttavat myönteisesti. Uudet teknologiat pakottavat medioita pohtimaan uusia ratkaisuja.
– Toimituksessa mietitään nyt entistäkin ponnekkaammin, miten juuri me voimme palvella yleisöä ja mitä sellaista me voimme tarjota, mitä tekoäly ei tarjoa. Eli mihin asioihin kannattaa panostaa ja mitä ei enää kannata tehdä. Sisältöjen kehityksen lisäksi mietitään, mistä rakentaa uusia liikenteenlähteitä ja mitä olemassa olevia lähteitä on syytä vahvistaa, kun Googlesta tuleva virta laskee ja esimerkiksi somealgoritmit heittelevät, tiivistää yleisömedian toimituspäällikkö.
Lue laajempi juttu: Uusi uhka Googlelta: tekoälytiivistelmät nakertavat mediasivustojen liikennettä
Aikakausmedian kysely tekoälytiivistelmistä
- Verkkokysely oli auki 29.8.–1.9.2025
- Vastaajina 19 päätoimittajaa, 6 toimituspäällikköä ja 4 jollakin muulla nimikkeellä aikakausmediassa työskentelevää. Yhteensä vastaajia oli 29.
- Vastaajista 17 työskenteli ammatti- ja järjestömedioissa, 11 yleisömedioissa ja yksi asiakasmedioissa.