On yksi asia, jota aikakausmedioiden edustajat joka vuosi toivovat seuraavan vuoden Editkilpailulta.
– Aina haluttaisiin lisää kilpailusarjoja, joihin osallistua, kertoo Aikakausmedian markkinointi- ja tutkimuspäällikkö Outi Itävuo.
Hän on viime vuodet vastannut Editkilpailun järjestämisestä ja huolehtii, että kilpailu kehittyy alan mukana.
Tunnustuksen arvoisia tekijöitä on aikakauslehtialalla suuri määrä, ja juuri sitä varten Editkilpailu aikanaan käynnistettiinkin.
2000-luvun alku oli makoisaa aikaa aikakauslehdille ja lehtitalot lanseerasivat uusia julkaisuja rohkeasti. Samaan saumaan osui Aikakausmedian, silloisen Aikakauslehtien liiton, 60-vuotisjuhla. Sen kunniaksi liitto päätti järjestää jäsenilleen kilpailun, joka nimettiin Aikakauslehtikilpailuksi. Joukko alan huippuja palkittiin huhtikuussa 2006 ensimmäisessä Aikakauslehtigaalassa.
Kun toimittajat kokoontuvat yhteen, siinä käy helposti niin, että jopa esiintyjien on haastavaa saada äänensä kuuluviin.
Gaalan jälkeen palaute oli hurmioitunutta, muistelee Editkilpailua yli vuosikymmenen vetänyt Heli Häivälä. Samaa yhteisöllisyyden ja ammattiylpeyden iloa haluttiin ehdottomasti kokea lisää.
Aikkarialan parhaita palkitaan vuoden 2025 kilpailussa 20. kerran. Vuosien kuluessa aikakausmediat ovat kohdanneet mullistuksia, mutta Edit on säilynyt alan hengennostattajana. Etenkin muutosten edessä kilpailun menestyjät ja menestyksen nostattama keskustelu ovat antaneet alalle suuntaviivoja.
Editgaalaan osallistuu laaja kirjo toimittajia, graafikoita, kuvaajia ja markkinoinnin ammattilaisia. Voittojen juhlistamisen lisäksi antoisaa on ihan vain se, että saadaan porukalla päivitellä asioita. Usein vanhoja tuttuja on vähän joka pöydässä ja kuulumisia riittää.
– Kun toimittajat kokoontuvat yhteen, siinä käy helposti niin, että jopa esiintyjien on haastavaa saada äänensä kuuluviin, Häivälä sanoo.
Kisan kohokohdat ja jännittävimmät käänteet 2005–2025
2005
Aikakauslehtien liiton 60-vuotisgaalassa 2006 juhli yli 1000 vierasta, ja juhlakansaa viihdyttivät muun muassa Eva Dahlgren, Rajaton ja Kimmo Pohjonen.
– Tila oli täysi, Heli Häivälä muistelee onnistunutta iltaa.
Ensimmäisenä vuonna kilpailussa oli kuusi sarjaa, jotka heijastelivat silloisen lehtialan peruspilareita: palkinnon saivat vuoden kirjoittava toimittaja, pääkirjoituksen tekijä, aikakauslehtikuvaaja ja toimitustiimi sekä vuoden aikakauslehtimainos ja -mainostaja.

Ensimmäisessä gaalassa ravintola Studio 51:ssä esiintyi muun muassa Eva Dahlgren (vas.). Alan parhaita on juhlittu lukuisissa eri paikoissa: vuonna 2011 Munkkiniemen yhteiskoulun audiotoriossa ja 2009 Luonnontieteellisessä museossa.
2006
Kilpailun toisena vuonna mukaan tuli kaksi uutta sarjaa. Vuoden taittajana palkittiin Seppo Alanko, jonka työllä Linnut -lehti muokattiin “harmaasta asialehdestä vereväksi erikoislehdeksi”.
Vuoden mediamyyjän palkinnon sai Sanoma Magazinesin Leena Ihlberg. Valinnassa korostettiin Ihlbergin tarttuvaa intoa ja ylpeyttä edustamistaan lehdistä.
2007
Myös presidentti, tuolloinen eduskunnan puhemies Sauli Niinistö osallistui gaalaan. Niinistö piti puheen, jossa hän alleviivasi aikakauslehtien merkitystä suomalaisten elämässä. Henkilökohtaisesti hän kertoi arvostavansa myös lehdistä lapsena opittua ristikontäytön taitoa:
– Ajatelkaapa nyt, ettäkuinka pitkäksi se tulisikaan puhemiehen aika siellä korokkeella ilman tällaisia taitoja.
Tärkeintä ei ole voitto, vaan iloiset kohtaamiset kollegoiden kanssa. Valokuvaaja Touko Hujasen kaappasi vuonna 2022 syliin toimittaja Johannes Roviomaa. Vuonna 2007 presidentti, tuolloinen eduskunnan puhemies Sauli Niinistö osallistui gaalaan.
2008
Aika ajoin osallistujat pohtivat, onko suuremmilla lehtitaloilla ja suurilla toimituksilla kilpailussa ylivoima. Aikakausmediassa kuitenkin ajatellaan, että laadukasta sisältöä tehdään kaikenkokoisissa toimituksissa, kaikenlaisilla kokoonpanoilla.
Tästä hyvä esimerkki on vuoden toimitustiimiksi valittu Fakta-lehden porukka. Perusteluissa tuomaristo kuvaili Faktaa pienillä resursseilla toimivaksi tiimiksi, jonka asiantuntijuus ja uudistustyö kantaa hedelmää ja lupaa hyvää myös tulevaisuudessa.
2009
Vuoden tuplavoittaja oli Katju Aro. Hänelle myönnettiin gaalassa vuoden taittajan palkinto, ja hänen tiiminsä palkittiin vuoden toimitustiiminä. Aron työ Toimi-lehden ulkoasu-uudistuksen parissa herätti tuomareissa ihailua: näinkin tyylikkäältä voi asiapitoinen lehti näyttää!
Tämän vuoden juhlassa myös lanseerattiin gaalan kuvausstudio, jossa vieraat pääsivät poseeraamaan yksin ja yhdessä. Tuttuja kasvoja löytynee arkistoista monelle edelleen.
2010
Vuoden toimitustiimiksi valittiin Vauva-lehden toimitus. Vaikka sosiaalinen media oli vielä lapsenkengissä, oli Vauvassa jo otettu internetin ulottuvuuksia rohkeasti haltuun. Tästä muistona on legendaarinen, yhä edelleen aktiivinen vauva.fi-keskustelupalsta. Tässä toimituksessa todella oltiin aikaansa edellä lukijoiden aktivoinnissa!
Välillä juhlaa haluttiin viedä rennompaan suuntaan ja gaalan sijaan ala kokoontui Aikkaribileisiin.
2011
Uudistusten ja digikehityksen vuosi! Kilpailu uudistui ja sai lukuisia uusia sarjoja. Ensimmäistä kertaa palkittiin muun muassa vuoden kansi, josta äänesti yleisö. Ääniä saatiin yli 10 000, ja voittajaksi 60 osallistujan joukosta nousi Glorian Antiikki.
Juhlassa puhui palkittu media-alan ammattilainen Pekka Seppänen. Hän pohti haastattelussa, ettei somella ole median kanssa mitään tekemistä: yhtä hyvin alalla voitaisiin huolestua ihmisten käymistä kapakkakeskusteluista.
2012
Kilpailun nimi muuttui Aikakauslehtikilpailu Editiksi. Vuoden digi-innovaatioksi valittiin Selkosanomat, joka toteutti jo tuolloin verkkosivujaan saavutettavuus edellä. Sivuilla pääsi myös kuuntelemaan juttuja lukemisen tueksi – ominaisuus, joka on vasta vuosia myöhemmin otettu käyttöön suuremmissa julkaisuissa.
2013
Aikakauslehdiltä vaadittiin koko ajan lisää innovaatioita, kun sosiaalisen median nousun, digialustojen kehityksen ja yleisöjen pirstaloitumisen vaikutuksia yritettiin ennustaa.
Kahden vuoden takainen runsas kilpailusarjojen lisääminen kertoi, että työssä vaadittiin yhä enemmän erilaista osaamista ja kekseliäisyyttä. Demin toimitus palkittiin verkossa järjestetyistä Demi Awards -juhlistaan, joihin toimitus otti lehden keskustelupalstan käyttäjät mukaan.
Metsälehti Makasiinin AD Anna Back (vas.) ikuisti tiiminsä kuvaan vuonna 2022. Samana iltana heidät palkittiin parhaasta jutusta ammatti- ja järjestölehdessä.
2014
Ulkopolitiikka-lehden juttu Vauraat ja valitut valittiin Vuoden juttu ammatti- ja järjestölehdessä -kategorian voittajaksi, ja tiimin tekemä uudistus poiki palkinnon parhaasta ulkoasusta. Toimitustiimi korosti yhteistyön merkitystä molemmissa voitoissaan.
Gaalassa tehty gallup osoittaa, että mobiili ja personoidut sisällöt olivat vahvassa kasvussa.
– Massamedian aika on mennyt, totesi Dekon AD Johanna Luoma-Tuominen.
2015
Vuoden aikakauslehtikuvaajana palkittu Juha Törmälä ilahtui voitostaan erityisesti siksi, että kiitos tuli alan sisältä. Freelance-kuvaajana hän edusti kilpailussa vaalittua osallistujaryhmää. Toisin kuin monissa muissa kilpailuissa, Editissä ei ole haluttu ottaa käyttöön osallistumismaksuja. Näin on varmistettu, ettei osallistuminen riipu kilpailijan resursseista.
2016
Vuoden aikakauslehtimainostaja Lumene oli mainio esimerkki aikakausmedioiden ainutlaatuisista markkinointimahdollisuuksista. Visuaalisen verkko- ja printtimainonnan lisäksi kosmetiikkabrändi pääsee suoraan lukijoiden iholle tuotenäytteillä. Sitä ulottuvuutta ei monissa muissa kanavissa saa!
Yhdessä juhlimisen riemu korostui koronavuosien jälkeisessä gaalassa Pikku-Finlandiassa vuonna 2022 (vas). Seuraavina vuosina juhlittiin Vanhalla Ylioppilastalolla, Valkoisessa Salissa ja Ravintola Töölössä.
2017
Kodin Kuvalehden toimittaja Anna Sillanpää oli monena vuonna mukana kilpailun finalistijoukoissa. Nyt hänet valittiin toistamiseen vuoden aikakauslehtitoimittajaksi. Sillanpään ilo voitosta tiivisti kilpailun ytimen:
– Julkinen kiitos lämmittää. Se on pieni varmuuden hetki, josta saa voimaa pitkäksi aikaa.
2018
Partio-lehti palkittiin vuoden ammatti- ja järjestölehtijutusta. Toimitus reagoi maailmalla ja Suomessa käytyyn #metoo-keskusteluun ja teki jutun oman harrastuspiirinsä näkökulmasta.
Vapaaehtoisvoimin pyörivä lehti ei ollut aiemmin voittanut alan kilpailuissa. Kilpailun voitto oli osoitus alan sisäisestä arvostuksesta ja lämmitti nuoren toimituskunnan mieltä.
2019
Kilpailua uudistettiin jälleen, ja samalla nimi vakiintui nykyiseen muotoon Editkilpailuksi. Vuoden 2019 erikoisuus oli lifestyletoimittaja-sarja, jossa palkittiin innovatiivisuudesta, vahvoista sisällöistä ja visuaalisuudesta kiitelty Kotilieden Sanna Mansikkamäki. Vuoden 2019 palkinnot jaettiin poikkeuksellisesti etänä koronapandemian takia.
Yhteishyvä (kesk.) on vuosien varrella palkittu paitsi vuoden asiakasmediana myös jutuistaan. Vuoden 2023 gaalassa yleisöä villiinnytti DJ Windows95man.
2020
Joskus menestys vaatii rohkeita ratkaisuja. K-Rauta palkittiin sekä vuoden aikakauslehtimainoksesta että aikakausmediakampanjasta. Kyseessä oli oivaltava tapa markkinoida tapetteja: mainos painetussa lehdessä kehotti konkreettisesti repäisemään uutuustapetit näkyviin. Tuomaristo arvosti kampanjan kohderyhmäymmärrystä ja lukijaa aktivoivaa luovaa ratkaisua.
2021
Samalla kun tehokkuutta halutaan lisätä kaikkialla työelämässä, valokuvaaja Touko Hujanen korosti joutamisen ja ajan epäoptimaalisen käytön merkitystä aikakauslehtijournalismissa. Hujanen palkittiin Ylioppilaslehdessä julkaistusta kuvareportaasista, joka käsitteli koronan vaikutuksia yhteiskunnassa asunnottomien kautta. Reportaasin tekemiseen kului kahdeksan kuukautta, mutta voitto osoittaa, että nopeus ei etenkään aikakauslehtimaailmassa ole läheskään aina kaikki kaikessa.
Vaaleanpunaisena vuonna 2024 Berner ja Miltton (kesk.) juhlistivat markkinoinnillisten sarjojen tuplavoittoa.
2022
Uudistajasarjassa palkittiin TAUKO Magazine, joka on raikas esimerkki toimialalle. Se liputtaa eettisyyden ja vastuullisuuden puolesta ja osoittaa, että monimuotoinen representaatio on paitsi arvovalinta myös hyvää liiketoimintaa.
Ensimmäistä kertaa jaetun Erikois-Editin sai Apu Juniori, joka reagoi ajankohtaiseen tilanteeseen julkaisemalla lehden ukrainaksi. Sotaa paenneille lapsille suunnattu lehti kertoi suomalaisesta yhteiskunnasta ja auttoi ukrainalaisia ja suomalaisia lapsia tutustumaan toisiinsa.
2023
Viime vuosina koko media-ala on ollut jälleen myllerryksessä. Audiosisällöt on otettu osaksi aikakauslehtityöskentelyä, ja näistä innovaatioista palkittiin Briif-audiolehtipalvelu.
Samalla tekoälyn kehitys sai ensimmäisiä voittojaan myös Editkilpailussa. ICT-alan julkaisu Tivi valjasti etukenossa tekoälyn tuottamaan suomenkielisistä jutuista käännöksiä muunkielisille yleisöille. Uudistusta kehuttiin tuomaristossa muun muassa yhteiskunnalliseksi teoksi.
Viime vuoden kisassa palkintoja pokkasivat muun muassa Ryhmä Creative ja Aku Ankka Juniori (vas.) sekä Eeva Ristikot (oik.).
2024
Aikkareiden ytimessä on aina ollut tarinoiden kertominen, mutta juttujen muodot elävät ajassa. Siksi Editkilpailuun tuotiin vuoden video tai audio -sarja. Viime vuoden kisassa sen voitti yhteiskunnallinen ja viihdyttävä Trendin videosarja Kauneuskompleksi.
Myös vanhat klassikot voivat pärjätä. Sen osoitti Eeva Ristikot -lehti, joka palkittiin vuoden uudistuksena. Uudistus toi perinteisen konseptin tähän päivään. Vaan mitähän presidentti Niinistö olisi tästä versiosta mieltä?
2025
Yhden sijaan kaksi kilpailua! Editkilpailussa palkitaan jälleen parhaat aikakausmediat ja niiden tekijät. Mainokset sen sijaan pistetään paremmuusjärjestykseen uudessa Vuoden printtimainos -kilpailussa.
Ilmoittautuminen molempiin kilpailuihin alkoi joulukuussa 2025. Onko sinun mediasi tai mainoksesi voittajien joukossa?
Juttu on julkaistu Ajankuvassa 1/2025. Lehden digiversion voi lukea täällä.
Ilmoittaudu Vuoden printtimainos -kisaan






