Aikakausmedian järjestämässä uudessa kilpailussa etsitään vuoden 2025 parhaita aikakaus- ja sanomalehdissä julkaistuja mainoksia. Kisan tarkoituksena on juhlistaa mainonnan vaativaa klassikkolajia ja nostaa esiin sen parhaita osaajia. Ilmoittautuminen on käynnissä nyt!
Kaikkien aikojen ensimmäiset Vuoden printtimainokset valitsevat Bob the Robotin AD Hermanni Kanerva, Ivalo Creative Agencyn Creative Director Inke Ketonen, Folk Finlandin luova johtaja ja AD Paula Orre ja SEKin Senior Creative Laura Syväniemi.

Kysyimme heiltä, mitä he odottavat kilpailuun lähetettäviltä mainoksilta, mikä tekee hyvästä printtimainoksesta hyvän ja mikä sen tekemisessä on vaikeinta.
Mikä tekee hyvästä printtimainoksesta hyvän?
Hermanni Kanerva: Idea ja oivallus, joka saa aikaan katsojassa reaktion. Laadukkaasti viimeistely työnjälki.
Inke Ketonen: Hyvä printtimainos esittää asiansa mielenkiintoisesti mutta selkeästi. Se tarjoilee lukijalleen pienen pähkinän purtavaksi ja palkitsee sen ratkaisusta oivaltamisen tunteella – ja vahvemmalla muistijäljellä. Luottipa mainos sitten sanaan, kuvaan tai niiden liittoon, on jokaisen läsnäolo aidosti perusteltua ja korvaamatonta. Useaa upeinta printtimainosta yhdistääkin se, mitä kaikkea niistä on osattu ja uskallettu jättää pois.
Paula Orre: Mikä tahansa asia X, joka saa lukijan olemaan kääntämättä sivua. X voi olla esimerkiksi jumalainen kauneus, oivaltava vitsi tai ympäröivään mediatilaan regoiminen. Toisin kuin matikassa oikeita vastauksia on tosi monia.
Laura Syväniemi: Printtimainonta on hyvin tehtynä luovaa työtä puhtaimmillaan: se pakottaa kiteyttämään ison idean ja paljastaa armottomasti luovan konseptin heikkoudet sekä vahvuudet. Lopputuloksena syntyy parhaimmillaan ikoninen, aikaa kestävä työ. Printti on myös laadullisesti ainutlaatuinen media ympärillä vilisevien ruutujen keskellä.
Hyvässä printissä vahva idea, tunne ja luova oivallus löytyvät sekä riveiltä että niiden välistä. Jokainen elementti on osa itseään suurempaa, taidokkaasti kiteytettyä kokonaisuutta: ei mitään liikaa, eikä mitään liian vähän.
Mikä printtimainonnassa on vaikeinta?
Hermanni: Kiteyttää ja muotoilla toisinaan abstrakti tai monipolvinenkin kokonaisuus yhdeksi kuvaksi, jota katsoja jaksaa tutkia hetken.
Inke: Vaikeinta on karsiminen. Tilaa on vähän, mutta houkutus täyttää se kaikella mahdollisella on suuri. Printissä idea joutuu todelliseen testiin: kantaako se, kun kaikki ylimääräinen riisutaan pois?
Paula: Minimalismi. Se että liike ja ääni puuttuu. Ja jos niitä tarvitaan, ne on luotava lukijan päässä. Uskallus jättää asioita selittämättä ja joskus näyttämättä, usko vastaanottajaan.
Laura: Printtimainonta vaatii erityisesti ostavalta asiakkaalta rohkeutta luottaa vahvan idean voimaan: kiteyttää se joskus jopa äärimmilleen ja hillitä viime hetken houkutus lisätä mukaan vielä pari viestiä.
Mitä odotat kilpailuun lähetettäviltä töiltä?
Hermanni: Hyviä ideoita ja kärsivällisesti viimeisteltyjä lopputuloksia.
Inke: Odotan näkeväni liudan mielenkiintoisia, luovia ja tuloksellisia ratkaisuja, joita haastamalla haastan myös itseäni. Haluan oppia, yllättyä ja oivaltaa ja olen varma siitä, että kilpailuun lähetetyt työt eivät jätä tässäkään kohtaa ketään kylmäksi.
Paula: Pelkään pahinta, kuten luontooni kuuluu. Toivon, että voin yllättyä oivalluksista ja viimeistelyn laadusta kuin olisi vuosi 2010.
Laura: Odotan pääseväni oivaltamaan, kokemaan mainoskateutta ja ihailemaan huippuunsa hiottua craftia sekä tekstin että kuvan osalta.
Vuoden printtimainos -kilpailun 2025 tuomarit

Hermanni Kanerva on Bob the Robotin AD, jolla on lähes parinkymmenen vuoden kokemus alalta. Aiemmin hän on työskennellyt Art Directorina muun muassa Intohimotoimisto Cassiuksessa ja TBWA:lla. Hänen palkintokaapistaan löytyy useampi voitto Editkilpailun Vuoden aikakauslehtimainos -sarjasta. Vapaa-ajallaan Kanerva katselee televisiosta urheilua ja selailee fonttikirjoja.

Inke Ketonen on Ivalo Creative Agencyn luova johtaja, jolle on vuosien varrella kertynyt monipuolista kokemusta mainonnasta, viestinnästä ja modernin markkinoinnin keinoista. Hänen niin Suomessa kuin kansainvälisesti palkituissa töissään korostuu kyky kiteyttää osuvia havaintoja elämästä viesteiksi, jotka löytävät tiensä yleisöjen arkeen ja ajatuksiin.

Folk Finlandin luova johtaja ja AD Paula Orre on mainonnan yleisnainen, joka innostuu turkulaisen hillitysti niin luvuista, strategiasta kuin typografiasta. Hänellä on elettyä mainoselämää jo parikymmenta vuotta, mutta vain kahdessa toimistossa. Orre uskoo, että kirkkain luovuus lähtee aina turvallisuuden tunteesta. Hän suhtautuu mainoskisoihin todella kriittisesti, mutta nihkeydestä huolimatta on tainnut saada joka vuosi palkinnon tai vähintään shortlistauksen.

SEKillä Senior Creativena työskentelevä Laura Syväniemi on luova suunnittelija ja copywriter. Hänellä on monipuolinen, lähes 20 vuoden tausta brändinrakennuksen sekä markkinoinnin parissa, ja hänen töitään on palkittu useasti sekä maailmalla että Suomessa. Laura on tuomaroinut useita mainosalan tunnettuja, kansainvälisiä ja kotimaisia kilpailuja. Hän oli mukana tekemässä JHL:n Editkilpailussa tuplavoiton vuonna 2022 ottanutta Kyllä joku hoitaa -kampanjaa.
Vuoden printtimainos -kilpailun ilmoittautuminen on käynnissä 13. tammikuuta kello 16.00 saakka. Osallistuminen kisaan on maksutonta.
Lue lisää ja ilmoittaudu kisaan
Vuoden printtimainos -kilpailu
Kilpailussa palkitaan parhaita painetuissa lehdissä julkaistuja mainoksia yleisessä ja yhteiskunnallisessa sarjassa. Arviointikriteerinä on onnistunut luova toteutus. Kisan järjestää Aikakausmedia.
Marraskuu 2025 | Kilpailun säännöt ja sarjat julkaistaan.
Joulukuu 2025 | Ilmoittautuminen kilpailuun alkaa 1. joulukuuta
Tammikuu 2026 | Ilmoittautuminen päättyy tiistaina 13. tammikuuta.
Helmi–maaliskuu 2026 | Tuomaristot valitsevat voittajat.
Huhtikuu 2026 | Shortlistat julkistetaan ja gaalaliput tulevat myyntiin.
Toukokuu 2026 | Palkinnot jaetaan ja voittajat julkistetaan Editgaalassa torstaina 7.5.