Matkailulehtien lukijamäärät ovat nousseet sekä digissä että printissä, kertovat tuoreet Kansallisen Mediatutkimuksen luvut (KMT 2025).
Matkailulehti Mondo on kasvattanut printtilukijamääräänsä 10 prosentilla, mikä on 6 300 lukijaa enemmän kuin edellisessä KMT-mittauksessa. Lehdellä on 68 900 lukijaa printissä. Mondon digisisältöjä ei mitata KMT:ssa.
– Kiinnostus matkailuun on noussut pandemian jälkeen. Koronan aikana rempattiin mökit ja kodit, joten nyt rahaa on jälleen enemmän käytössä matkailuun, sanoo Mondon päätoimittaja Iina Artima-Kyrki.
Mondon printtilehtiä tehdään siitä näkökulmasta, että ne tuovat lukijalleen inspiraatiota ja tarjoavat ajattomia matkailuvinkkejä. Jokaisessa lehdessä kerrotaan vinkkejä myös maata pitkin matkustamiseen. Printtilehtiin panostetaan erityisesti, sillä lukijat arvostavat visuaalisuutta.
Kiinnostus matkailuun on noussut pandemian jälkeen. Koronan aikana rempattiin mökit ja kodit, joten nyt rahaa on jälleen enemmän käytössä matkailuun.
Kasvavien lukijamäärien lisäksi suosio näkyy myös irtonumeromyynnissä.
– Olemme tehneet 124-sivuisia premium-erikoislehtiä Espanjasta ja Italiasta, ja ne ovat olleet tosi suosittuja. Saamme lukijoiltakin vinkkejä tulevien erikoislehtien kohdemaista, Artima-Kyrki sanoo.
Mondo
Lukijamäärä KMT 2025 | Uudet lukijat vrt. KMT 2024 | Muutos | |
Printti |
68 900 |
+ 6 300 |
+ 10,1 % |
Lähde: KMT 2025 ja KMT 2024
Suomalaisia kiinnostaa matkoista haaveilu
Matka-lehden kokonaistavoittavuus on noussut edellisestä KMT-mittauksesta 14,5 prosenttia eli se tavoittaa 118 900 lukijaa. Kokonaistavoittavuusluku kertoo painetun lehden keskimääräisen numeron lukijamäärän, johon on lisätty keskimääräisen viikon aikana lehden digitaalisia versioita käyttäneet käyttäjät. Luku on bruttoluku, eli yksi henkilö lasketaan mukaan vain kerran.
Printissä Matka on saanut 8 100 uutta lukijaa, mikä on 10,5 prosenttia kasvua edelliseen mittaukseen verrattuna. Digin viikkolukijamäärä on noussut peräti 29,6 prosenttia eli lehti on saanut 8 600 uutta lukijaa digissä.
Matka-lehden toimituspäällikkö Maria Niemi uskoo kasvun johtuvan siitä, että toimitus on tehnyt sinnikästä ajatustyötä, jotta koko vuoden sisältö ja jokainen yksittäinen numero vastaisivat lukijan tarpeisiin.
Suomalaisia näyttää juuri nyt kiinnostavan matkojen suunnittelu ja matkoista haaveilu.
– Lukijatutkimuksemme mukaan lukijamme rakastavat vinkkejä. Olemme lisänneet niitä lehteen, ja ne on nostettu jutuissa selvästi esille. Lisäksi panostamme kuvien kauneuteen ja informatiivisuuteen sekä haravoimme nettiä tarkasti, jotta lukija voisi saada käsiinsä hyvät suositukset printtilehdestä ilman monen tunnin kahlaamista netissä, hän sanoo.
Niemen mukaan suomalaisia näyttää juuri nyt kiinnostavan matkojen suunnittelu ja matkoista haaveilu, johon lehti tarjoaa ihanat eväät.
– Lehdessä panostetaan unelmien nojatuolimatkoihin. Matkailun harrastaja haluaa fiilistellä lukemalla jutun Chilen Atacamasta, joka on maailman parhaita paikkoja harrastaa nousevaa astroturismia, vaikkei hän aikoisi itse mennä paikalle autiomaahan, Niemi toteaa.
Matka
Lukijamäärä KMT 2025 | Uusia lukijoita | Muutos vrt. KMT 2024 | |
Kokonaistavoittavuus |
118 900 |
+ 15 100 | + 14,5 % |
Printti |
77 400 |
+ 8 100 |
+ 10,5 % |
Digin viikkolukijat | 37 700 | + 8 600 |
+ 29,6 % |
Lähde: KMT 2025 ja KMT 2024
Printti tarjoaa elämyksiä ja taustoja, digi ajankohtaisuutta
Matkailuautoilun- ja vaunuilun erikoislehti Caravan tavoittaa digissä ja printissä 160 800 lukijaa. Se on 6 900 lukijaa enemmän kuin aiemmassa KMT-mittauksessa. Printissä lehti on saanut 2 500 uutta lukijaa.
– Uskomme, että kasvu kertoo matkailun monipuolistumisesta ja vahvasta kiinnostuksesta kotimaan matkailua kohtaan. Matkailuajoneuvoilla liikkuminen tarjoaa vapautta ja joustavuutta, mikä puhuttelee suomalaisia etenkin epävarmoina aikoina, sanoo Caravan-lehden päätoimittaja Pauli Salokangas.
Painetun lehden lukijamäärät kasvoivat, vaikka lehti siirtyi vuonna 2024 toimitusmaksulliseksi. Salokankaan mukaan se kertoo siitä, että printti koetaan niin arvokkaaksi, että sen halutaan edelleen kulkevan mukana matkassa ja matkailuautossa.
Uskomme, että kasvu kertoo matkailun monipuolistumisesta ja vahvasta kiinnostuksesta kotimaan matkailua kohtaan.
Printtilehden sivumäärää on kasvatettu ja lehteen on lisätty sisältöjä, joissa on ”tee se itse” -henkeä: nikkarointia, rakentelua, lisävarusteasennuksia ja käytännön vinkkejä.
– Tämä palvelee harrastajien kiinnostusta konkreettisiin asioihin ja tuo lehteä lähemmäs lukijan arkea. Monikanavaisuus on meille keskeistä: printti tarjoaa elämyksiä ja taustoja, digi nopeutta ja ajankohtaisuutta, hän sanoo.
Mutta miksi matkailu kiinnostaa suomalaisia juuri nyt? Salokankaan mukaan se on monelle tapa irrottautua arjesta ja hakea hyvinvointia.
– Viime vuosina suomalaiset ovat löytäneet uudelleen kotimaan vahvuudet – luonnon, turvallisuuden ja mahdollisuuden liikkua vapaasti. Samalla matkailuajoneuvojen käyttö on monipuolistunut: ne sopivat niin lapsiperheille, aktiivisille aikuisille kuin senioreillekin.
Caravan-lehti
Lukijamäärä KMT 2025 | Uusia lukijoita | Muutos vrt. KMT 2024 | |
Kokonaistavoittavuus |
160 800 |
+ 6 900 |
+ 4,5 % |
Printti |
143 200 |
+ 2 500 |
+ 1,8 % |
Digin viikkolukijat |
23 500 |
+ 6 400 |
+ 27,2 % |
Lähde: KMT 2025 ja KMT 2024
Lue myös: Vuoden paras lifestylejuttu vie lukijan nojatuolimatkalle tarunhohtoiseen villiin länteen
Kansallinen Mediatutkimus
Kansallinen Mediatutkimus (KMT) on luetun media-alan tutkimuskokonaisuus, jossa selvitetään aikakaus- ja sanomalehtien lukijamääriä printissä ja digissä sekä lukijakunnan rakennetta ja lukutapoja. Vuosittain julkaistavaan tutkimukseen vastaa yli 23 000 15 vuotta täyttänyttä mannersuomalaista, joiden äidinkieli on suomi tai ruotsi. Tutkimuksen tilaaja on Media Metrics Finland Oy ja sen toteuttaa Kantar Media Finland Oy.