Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT 2025) mukaan Tekniikka&Talous kasvatti kokonaistavoittavuuttaan aikakausmedioita eniten, peräti 131 000 lukijalla. Toiseksi eniten kokonaistavoittavuuttaan kasvatti Pirkka, joka sai 50 400 uutta lukijaa. Kolmanneksi eniten kasvoi asiakaslehti Avainapteekit, joka sai 44 700 uutta lukijaa.
Tekniikka&Talous tavoittaa joka viikko 677 900 suomalaista printissä ja digissä. Lehti on kasvattanut yleisöään pitkäjänteisesti jo kuutena vuonna peräkkäin, ja vuodesta 2020 lukijoiden määrä on lähes kuusinkertaistunut.
Päätoimittaja Mikko Virran mukaan lukijamäärän kasvuun vaikuttaa se, että toimitukseen on palkattu huipputekijöitä, vähennetty tylsien juttujen määrää ja panostettu kiinnostavaan sisältöön. Analytiikasta seurataan jatkuvasti, millaisia juttuja luetaan ja millaisia ei.
Lehti on kasvattanut yleisöään pitkäjänteisesti jo kuutena vuonna peräkkäin, ja vuodesta 2020 lukijoiden määrä on lähes kuusinkertaistunut.
– Emme enää nykyään edes yritä juosta päivän puheenaiheiden ja isojen uutistapahtumien perässä, vaan keskitymme sellaiseen sisältöön, jota lukijamme eivät löydä muualta. Jos sama aihe on jo tehty Iltalehteen, Hesariin ja Kauppalehteen, ei se meillä vedä juurikaan lukijoita, joten ei sellaisia kannata enää jälkijunassa tehdä, hän sanoo.
Analytiikan perusteella lehdestä luetaan eniten tekniikkaan keskittyviä artikkeleita. Yksittäisistä aiheista sotatekniikka on noussut helmikuusta 2022 lähtien luetuimpien joukkoon. Myös rakentamista, energiatekniikkaa ja ilmailua koskevia juttuja luetaan paljon.
Uutta yleisöä tulee Googlesta ja juttuvaihdosta
Suurin osa uusista lukijoista tulee sivustolle Google Discoverin kautta. Virta huomauttaa, että Google ei ole kuitenkaan mikään taikasauva, vaan siellä pitää olla tarjolla kiinnostavaa sisältöä. Discoverissa on kaikkien mediatalojen juttuja tarjolla monipuolisesti, joten samat kävijät olisivat tarjolla muillekin.
– Meillä on joka viikko tavoitteena tietty määrä sivulatauksia ja uusia digitilauksia. Tavoitteet ovat aina aluksi tuntuneet kovilta, mutta olemme vähän itsekin yllättyneet, kuinka kovasti lukijamäärä on kasvanut, hän sanoo.
Toimituksessa on panostettu paljon juttujen otsikointiin, koska verkossa hyvä otsikko ratkaisee pitkälti jutun kiinnostavuuden. Otsikkoja arvioidaan ja sparrataan jatkuvasti, ja otsikon viilaamisessa on Virran mukaan hyvä panos-tuotos-suhde.
– Tätä työtä on tehty nyt useamman vuoden ajan, ja tulokset paranevat koko ajan, hän toteaa.
Google ei ole kuitenkaan mikään taikasauva, vaan siellä pitää olla tarjolla kiinnostavaa sisältöä.
Tekniikka&Talous on Tekniikan akateemiset TEKin jäsenetulehti, jota voi myös tilata. Digin lukijamäärä on kasvanut uusien jäsenten myötä, mutta se on vain osasyy kasvulle. Tekin jäsenmäärä oli helmikuussa 2025 noin 81 500 jäsentä. Kasvua kymmenen vuoden aikana on ollut noin 10 000 henkeä. Se selittää siis vaan pienen osan digin kasvusta.
Osaltaan digiyleisön nousua selittää juttuvaihto Iltalehden kanssa. Virran mukaan Iltalehdestä tulee Tekniikka&Taloudelle merkittävä määrä lukijoita, mutta siinäkin tapauksessa juttujen pitää olla kiinnostavia.
Kokonaistavoittavuuttaan eniten kasvattaneet aikakausmediat 2025
Kokonaistavoittavuus (printti + digi) | Muutos vrt. KMT 2024 | Muutos% | ||
1. | Tekniikka&Talous | 677 900 | + 131 100 | 24 |
2. | Pirkka | 1 710 400 | + 50 400 | 3 |
3. | Avainapteekit | 678 800 | + 44 700 | 7 |
4. | Eeva | 453 000 | + 40 800 | 9,9 |
5. | Moottori | 334 700 | + 38 900 | 13,2 |
6. | Auto Bild Suomi | 144 900 | + 34 400 | 31,1 |
7. | Golflehti | 183 400 | + 23 800 | 14,9 |
8. | Seura | 431 700 | + 23 600 | 5,8 |
9. | Talouselämä | 645 800 | + 20 300 | 3,2 |
10. | Glorian ruoka&viini | 236 900 | + 18 900 | 8,7 |
11. | Koneviesti | 186 100 | + 16 400 | 9,7 |
12. | Suomen Luonto | 236 800 | + 16 400 | 7,4 |
13. | Matka | 118 900 | + 15 100 | 14,5 |
Ruotuväki | 123 200 | + 14 800 | 13,7 | |
15. | Apu | 492 900 | + 13 900 | 2,9 |
Lähde: KMT 2025
Kokonaistavoittavuudeltaan suurimmalla medialla yli 2 miljoonaa lukijaa
Kokonaistavoittavuudeltaan suurimmat aikakausmediat 2025
Kokonaistavoittavuus (printti + digi) | ||
1. | Yhteishyvä | 2 039 800 |
2. | Pirkka | 1 710 400 |
3. | Seiska | 1 011 200 |
4. | Me Naiset | 991 900 |
5. | Terveydeksi! | 866 900 |
6. | Kotiliesi | 724 900 |
7. | Avainapteekit | 678 800 |
8. | Tekniikka&Talous | 677 900 |
9. | Talouselämä | 645 800 |
10. | Taloustaito | 513 000 |
11. | Anna | 509 000 |
12. | Avotakka | 497 200 |
13. | Apu | 492 900 |
14. | Eeva | 453 000 |
15. | Seura | 431 700 |
Lähde: KMT 2025
Lue myös: Kansallinen Mediatutkimus 2025: Näitä tilattavia aikakauslehtiä luetaan eniten
Lue myös: Aikakausmedioiden digilukeminen nousussa – 77 prosenttia lehdistä kasvatti digiyleisöään