Haku

Uusi uhka Googlelta: tekoälytiivistelmät nakertavat mediasivustojen liikennettä

Syövätkö Googlen tekoälytiivistelmät mediasivustojen hakukoneliikenteen jopa kokonaan? Tätä joudutaan nyt tutkimaan tarkkaan mediataloissa, sillä kokemukset ulkomailta viittaavat isoon muutokseen.

Google AI Overviews eli Googlen tekoälytiivistelmät tulivat Suomessa käyttöön toukokuussa. Generatiivisen tekoälyn laatimat tiivistelmät näkyvät monien hakutulosten kärjessä, ja ne muuttavat hakutulosten esitystapaa. Mediatalojen uhkana on niin sanottu nollan klikkauksen hakukokemus. Se tarkoittaa tilannetta, jossa käyttäjä saa tarvitsemansa tiedot suoraan hakukoneen tulossivulta ilman tarvetta klikata ulkopuoliselle verkkosivustolle.

Atlanticin toimitusjohtaja odottaa Googlen liikenteen laskevan lähes nollaan. Julkaisijat kertovat keskittyvänsä suoriin yhteyksiin lukijoihin liiketoimintansa vahvistamiseksi.

Yhdysvalloissa tiivistelmät tulivat käyttöön jo vuotta aiemmin. Esimerkiksi talouslehti Forbes, The Huffington Post, The Washington Post ja brittiläinen The Guardian ovat kertoneet menettäneensä kävijöitä tekoälytiivistelmien tulon jälkeen. Business Insider joutui liikenteen laskun vuoksi irtisanomaan viidenneksen henkilökunnastaan. Atlanticin toimitusjohtaja odottaa Googlen liikenteen laskevan lähes nollaan. Julkaisijat kertovat keskittyvänsä suoriin yhteyksiin lukijoihin liiketoimintansa vahvistamiseksi.

Ruotsiin tekoälytiivistelmät tulivat samoihin aikoihin keväällä kuin Suomessa. Vi Bilägare- ja Arbetsvärlden-lehdet kertovat menettäneensä heti viidenneksen hakukoneliikenteestään. Sveriges Tidskrifter -toimialajärjestön tekemän minikyselyn mukaan kolme seitsemästä sanoma- ja aikakauslehdestä sanoo kärsineensä laskusta kesän aikana, ja kolme muuta on havainnut vaihtelua sivuston liikenteessä kuluneen vuoden aikana.

Yli puolet uskoo tekoälytiivistelmien vaikuttavan liiketoimintaan kielteisesti

Aikakausmedian aikakauslehtien päätoimittajille ja toimituspäälliköille tekemän tuoreen kyselyn mukaan merkkejä muutoksesta on Suomessakin jo ilmassa. Vajaasta kolmestakymmenestä vastaajasta kolmannes on havainnut tekoälytiivistelmien vieneen jonkin verran tai paljon kävijöitä, mutta toisaalta samankokoisen joukon mukaan vaikutusta ei ole ollut. Loput vastaajat eivät osaa sanoa.

Yli puolet vastaajista uskoo kuitenkin tekoälytiivistelmien vaikuttavan liiketoimintaan kielteisesti.

Uskoisin, että tekoälytiivistelmien vaikutus aikakausbrändien tavoittavuuslukuihin riippuu paljon sisältötyypistä ja siitä, saako lukija todella hakemansa pelkästä tiivistelmästä.

– Lehtemme tarjoaa vastauksia lukijoiden asumisen ongelmatilanteisiin. Nyt kun tekoälyvastaus kertoo ”vastauksen” suoraan hakutulosten ylälaidassa, lukijan ei tarvitse laskeutua enää lehtemme asiantuntija-artikkeliin. Artikkelimme pärjäävät yhä hyvin hakutuloksissa, mutta suomenkielisen tekoälytiivistelmän tulo näkyy merkittävästi kesä–heinäkuun kävijämäärissämme. Toinen seikka, jonka arvioin vähentävän verkkosivujemme kävijämäärää, liittyy yleistyvään tapaan hakea tietoa Chatgpt:ltä. Oletan, että sen vastauksiin luotetaan sen sijaan, että mentäisiin alkuperäisen tiedon lähteille, kirjoittaa kyselyvastauksessaan yhden ammatti- ja järjestömedian päätoimittaja.

Sanoma Lifestylen aikakauslehdistä vastaava johtaja Matilda Akkola toteaa, että olemme kaikki hieman uuden edessä, kun tekoäly muuttaa sitä, miten tietoa haetaan ja miten Googlen kaltaiset toimijat tarjoilevat sitä kuluttajille.

– Uskoisin, että tekoälytiivistelmien vaikutus aikakausbrändien tavoittavuuslukuihin riippuu paljon sisältötyypistä ja siitä, saako lukija todella hakemansa pelkästä tiivistelmästä. Kehitystä varmasti seurataan ja koetetaan hahmottaa, mitä toimia muuttuneet käytännöt vaativat.

Tekoälytiivistelmien vaikutus alkaa näkyä toden teolla vasta syksyn aikana

FIAMin mittausten mukaan esimerkiksi viihdeaikakauslehti Seiskalla tavoittavuus on laskenut vuoden 2024 heinäkuusta vuodessa 36 prosenttia. Seiskan vastaava päätoimittaja Jyrki Huotari sanoo, ettei tekoälytiivistelmillä ole ollut havaittua vaikutusta verkkoliikenteeseen.

– Sen sijaan algoritmien muutokset vaikuttavat aina. Joskus muutokset nostavat liikennettä ja joskus toisinpäin. Google julkaisi kesä–heinäkuun taitteessa Core Updaten, joka vaikutti erityisesti Discover-näkyvyyteemme. Kiinnostavasti juuri ennen tätä päivitystä Discover-liikenteemme kasvoi merkittävästi. Facebookin algoritmimuutokset ovat vaikuttaneet liikenteeseemme jo pidemmän aikaa.

Huotarin mukaan Googlen Discover- ja Search-liikenne Seiskan sivuille on merkittävää, mutta myös suora liikenne on edelleen vahvalla tasolla. Hän myöntää, että globaalien teknojättien toiminta huolestuttaa.

– Niiden toimintaan on suhteellisen vaikea vaikuttaa. Ne eivät myöskään avaa medioille toimintatapojaan, koska haluavat pitää yleisön omilla alustoillaan mainostulojen vuoksi.

Kustantajat voivat vastata Googlen aiheuttamiin muutoksiin julkaisemalla ainutlaatuista sisältöä ja kehittämällä kuluttajien tarpeet huomioivia sisältöjen jakelualustoja- ja tapoja.

Huotari kertoo, että Seiskalla kävijämäärien laskuun vaikuttavat myös kausivaihtelu ja sisällölliset tekijät.

– Myös palvelun rakenteeseen ja tekniseen toteutukseen tehdyt muutokset vaikuttavat kävijämääriin.

Huotari näkee, että kustantajat voivat vastata Googlen aiheuttamiin muutoksiin julkaisemalla ainutlaatuista sisältöä ja kehittämällä kuluttajien tarpeet huomioivia sisältöjen jakelualustoja- ja tapoja.

Tekoälytiivistelmien vaikutus alkaa näkyä toden teolla vasta syksyn aikana, sillä kävijämäärät ovat usein kesän aikana pienempiä muutenkin. FIAMin mittausten perusteella kaikkien aikakauslehtien kävijämäärät ovat pienentyneet viime vuoden heinäkuusta tämän vuoden heinäkuuhun 12 prosenttia. Samaan aikaan viikoittaiset sivulataukset ovat vähentyneet 17 prosenttia.

Googlen johtajien mukaan ihmiset, jotka klikkaavat tekoälytiivistelmien linkkejä, viettävät yleensä enemmän aikaa kyseisillä sivustoilla. Hakukonejätti on myös kertonut nostavansa uutissivustojen linkkejä esiin, eikä välttämättä näytä tekoälyn tuottamia yhteenvetoja silloin, kun käyttäjät hakevat ajankohtaisia uutisia. Sen sijaan haut, jotka liittyvät vanhempiin artikkeleihin tai vapaa-ajan sisältöön, voivat tuottaa yhteenvedon.

Teksti: Pasi Kivioja | kuva: Anniina Nissinen

Googlen tekoälytiivistelmät

  • Googlen järjestelmät päättelevät käyttäjän haun perusteella, olisiko generatiivisesta tekoälystä hyötyä kyseisessä tilanteessa.
  • Tekoäly luo tiiviin yhteenvedon keskeisistä tiedoista useista eri lähteistä verkossa ja linkittää lähteisiin.
  • Googlen mukaan käyttäjä voi hahmottaa monimutkaisen aiheen tai kysymyksen olennaisen sisällön paljon nopeammin kuin selaamalla yksittäisiä hakutuloksia.
  • Tekoälyn avulla hakukoneelle voi esittää entistä monimutkaisempia kysymyksiä.
  • Tiivistelmät voivat sisältää virheellistä tai tekoälyn hallusinoimaa ”tietoa”.
page shape 1 page shape 3
×

Haku: