Haku

Hotelli Tammerista kertova juttu herätti hotellin loisteliaan historian henkiin ainutkertaisella tavalla

Onpa ihana keikka. Niin toimittaja Sami Sykkö ajatteli, kun Yhteishyvän toimitus pyysi häntä ja valokuvaaja Jaanis Kerkistä tekemään jutun Tampereen legendaarisesta Tammer-hotellista.

Juttu aloitti Yhteishyvän uuden juttusarjan S-ryhmän ja Radisson Blu -ketjun hotelleista, joilla on mielenkiintoinen historia.

– Art deco on suosikkityylisuuntani, ja sitä edustavia rakennuksia on Suomessa hirveän vähän. Tammer on sellainen, ja se on ehdottomasti yksi suosikkihotelleistani Suomessa, Sykkö sanoo.

Hän halusi tuoda Yhteishyvän jutussa esiin paljon yksityiskohtia, tapahtumia ja henkilöitä hotellin historiasta, koska Tammerin tarina on hänestä äärimmäisen kiinnostava.

Kun esittelemme kiinnostavia hotelleja, esittelemme myös historiaa, henkilöitä ja tapahtumia. Se antaa lukijalle paljon enemmän kuin se, että esittelisimme vain houkuttelevan viikonloppumatkakohteen.
– AD Leena Majaniemi

Hotelli on rakennettu 1920-luvulla hienoksi Grand-hotelliksi, ja se on nähnyt lähes satavuotisen historiansa aikana niin loiston päiviä kuin sota-aikaa. Hotellissa on käynyt paljon kuuluisia vieraita, ja Mannerheimin suosikkihuone on edelleen kysytyin.

– En tiennyt etukäteen, että Tammerin historiassa on ollut myös sellaisia merkkihenkilöitä kuten hovimestari Alexander Grobowsky. Hän oli vähän pelottava hahmo, joka oli tarkka asiakkaiden pukeutumisesta ja kohteli Tammeria niin kuin se olisi ollut hänen oma hotellinsa.

Sami Sykkö.

Sami Sykön (kuvassa) mukaan Tammerista kertova juttu menestyi myös Jaanis Kerkiksen kuvien ansiosta.

Kunniamaininta ilahduttaa tekijöitä ja asiakasta

Tuhannen tarinan Tammer -juttu sai vuonna 2020 kunniamaininnan Editkilpailun kategoriassa Vuoden juttu asiakasmediassa. Sykön ja Kerkiksen lisäksi tiimissä olivat mukana Yhteishyvän AD Leena Majaniemi, sisältöpäällikkö Leila Mehto ja vastaava tuottaja Iina Kansonen sekä S-ryhmän toimituspäällikkö Sanna Suokko.

Leena Majaniemi pitää Editkilpailun shortlistalle pääsyä hienona saavutuksena.

– Asiakkaan kannalta on tosi hienoa, että heillä on arvokas oma media, joka saa tunnustusta kilpailuissa. Tekijöistä on tietenkin ihan huippu juttu, että työtä arvostetaan.

Yhteishyvä on menestynyt Editkilpailussa aiemminkin. Lehti on palkittu kahdesti asiakasmediajuttujen sarjassa ja kerran Vuoden henkilökuva -sarjassa. Majaniemi uskoo, että se on hyvien juttujen ja huolellisen tekemisen ansiota.

– Teemme tätä lehteä äärimmäisen kunnianhimoisesti ja haluamme tarjota lukijalle parasta. Editkilpailussa menestyneet juttumme ovat kaikki nousseet itseään suuremmiksi. Ne ovat onnistuneet kertomaan aihettaan laajemmin maailmasta.

Leena Majaniemi.

Leena Majaniemen mukaan hyvän asiakasmediajutun tunnusmerkkejä ovat omaperäisyys ja tunnistettavuus –  näin lukija tietää, missä mediassa ollaan.

Sami Sykön mielestä Tammerista kertova juttu menestyi myös Jaanis Kerkiksen kuvien ansiosta. Kerkis on Sykölle tuttu työpari, joka on teknisesti äärimmäisen taitava, näkemyksellinen ja todella uuttera.  

– Kuvamäärä, josta juttuun voi valita parhaat, on ihan valtava, Sykkö sanoo.

Tarina ja kaupallisuus kohtaavat

Yhteishyvän jutussa on leipätekstin ja kuvien lisäksi faktalaatikko, aikajana sekä arkistokuvia hotellin historiasta. Sykkö pyrki välittämään tekstissä ennen kaikkea Tammerin poikkeuksellisen miljöön ja historian hienona Grand-hotellina.

– Tammer on Suomen mittakaavassa harvinainen helmi, vähän satumainenkin paikka. Kun kulkee hotellin pääportaikossa, mittakaava ja väritys on kiinnostava ja hienostunut. Vanhaa on paljon jäljellä.

Myös Majaniemi halusi, että jutun taitto toisi esiin hotellin arvokkaan tunnelman ja rikkaat yksityiskohdat. Hän esimerkiksi käytti aikajanassa hotellin portaikon muodosta inspiroituneita kuvioita.

Vanhojen arkistokuvien käyttäminen oli Majaniemestä tarinan kannalta tärkeää.

– Halusin, että tarinallisuus nousisi esiin myös kuvissa, ettei lukija olisi vain maailmassa, jossa markkinoidaan hotellia. Tammer on osa Tampereen ja Suomeen historiaa, ja se välittyy jutun visuaalisuudesta.

Koska Yhteishyvä on S-ryhmän asiakaslehti, juttusarjan tarkoitus on esitellä ketjun hotelleja mahdollisimman kiinnostavasti. Majaniemen mielestä Tammerista kertova juttu onnistuu yhdistämään kaupallisen mission ja kiinnostavan tarinan.

– Kun esittelemme kiinnostavia hotelleja, esittelemme myös historiaa, henkilöitä ja tapahtumia. Se antaa lukijalle paljon enemmän kuin se, että esittelisimme vain houkuttelevan viikonloppumatkakohteen.

Leena Majaniemen ja Sami Sykön vinkkejä onnistuneen asiakasmediajutun tekemiseen

  1. Pidä tarina ja tuote tasapainossa. ”Yhteishyvällä on valtavan suuri lukijakunta. Kirjoitan heille, mutta juttujen tilaaja on totta kai hotellien omistaja. Jutussa pitää tuoda esiin myös kaupallista puolta mutta ei niin, että se olisi päälle liimattua.” (Sami Sykkö)

  2. Luo yhtenäinen linja. ”Pyrimme aina omaperäisyyteen, omintakeisuuteen ja tunnistettavuuteen, jotta lukija tietää, missä mediassa ollaan.” (Leena Majaniemi)

  3. Yllätä. ”Tämä on ehkä vähän klisee, mutta yllätyksellisyys on tärkeä asia. Hyvä juttu näyttää houkuttelevalta ja erottuu.” (Majaniemi)

Sami Sykkö ja Leena Majaniemi.

Toimittaja Sami Sykkö ja AD Leena Majaniemi kuuluivat kunniamaininnan saaneen jutun tekijätiimiin.

Teksti Emmi Laukkanen | Kuvat Jirina Alanko

Aikakausmedia palkitsee vuosittaisessa Editkilpailussa aikakausmedioiden parhaita osaajia ja toteutuksia. Toimituksellisiin sarjoihin voivat osallistua kaikki Aikakausmedian jäsenten kustantamat aikakausmediat sekä niiden kilpailuun ilmoittamat tekijät. Editkilpailussa on 14 toimituksellista ja 3 markkinoinnillista sarjaa.

Vuoden 2021 kilpailuun voi ehdottaa palkittavia kilpailusivustolla
www.editkilpailu.fi.

page shape 1 page shape 3
×

Haku: