Haku

Juttu uimahallin laitosmiehestä onnistui välittämään haastateltavan intohimon työhönsä

Idea sai alkunsa hyvästä tyypistä. Motiivin toimituspäällikkö bongasi Ulvilan uimahallin vastaavan laitosmiehen Karri Etelän JHL-opiston kurssilta. Etelä vastaa työkseen veden puhtaudesta sekä kiinteistön ylläpidosta ja hoidosta. Koska Etelä vaikutti hyvältä tyypiltä eikä vastaavaa työtä ollut vielä esitelty Motiivissa, hänestä päätettiin tehdä juttu.

Motiivi on Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n jäsenlehti, ja siinä on tapana esitellä liittoon kuuluvia ammattilaisia ja heidän työtään.

– Halusimme välittää jutussa sen, kuinka suuri rooli puhtaanapidolla on. Voimme olla varmoja siitä, että uimahallissa on turvallista käydä, ja tällainen ammatti on tosi tärkeä, toimittaja Saija Heinonen (kuvassa) kertoo.

Jutun kuvat ottanut freelancevalokuvaaja Tomi Glad on samaa mieltä.

– On paljon näkymättömiä ihmisiä, jotka tekevät merkittävää työtä ja joita ei edes huomaa omassa arjessaan. On hyvä, että heitä nostetaan esille.

Heinosen ja Gladin juttu Ulvilan uimahallin palkittu ideanikkari sai kunniamaininnan Editkilpailun Vuoden juttu ammatti- ja järjestömediassa -kategoriassa. Jutusta tuli hyvä kuvien, kiinnostavan näkökulman ja onnistuneen taiton ansiosta. Jutusta välittyy myös haastateltavan innostus työtään kohtaan.

Leipätekstin lisäksi juttukokonaisuudessa on ammatista kertova faktalaatikko sekä viiden kohdan listamuotoinen kainalo, jossa Etelä kertoo, miten uimahallikäynneistä voisi tehdä asiakkaille entistä mukavampia.

– Halusin tuoda ilmi, kuinka suuri merkitys sillä on, että ihminen on innostunut työstään ja haluaa kehittää sitä, Heinonen sanoo. 

Hyvä juttu syntyy yhteistyöllä

Editkilpailun arviointiperusteissa vuoden juttua kuvaillaan ammattilaisten yhteistyön taidonnäytteeksi, joka on ”enemmän kuin osiensa summa”. Kukin lehti voi osallistua kahdella vuoden aikana julkaistulla jutulla.

Myös Saija Heinonen ja Tomi Glad pitävät yhteistyötä suuressa arvossa. Juttuaiheen ideointiin osallistui koko Motiivin toimitus. Editoinnista vastasi Motiivin toimituspäällikkö Maarit Uusikumpu, taitosta ja kuvavalinnoista tuotanto-AD Kati Ahonen ja kontakteista haastateltavaan päätoimittaja Heidi Hänninen.

Glad näkee tekstin mielellään ennen keikkaa, jos juttu on valmis.

– Se helpottaa ja nopeuttaa kuvaajan työtä tosi paljon, kun tietää, mitä on tekemässä. Välillä saatan saada vain ihmisen nimen, ammatin ja osoitteen. Tähän juttuun sain hyvän briiffin, Glad sanoo.

Hän kuvasi jutun aamulla, kun uimahallissa oli hiljaista ja Etelällä oli hyvin aikaa. Gladille mieluisin työtapa on seurata ihmistä sen suuremmin ohjeistamatta, ja se toimi tälläkin kertaa.

– Annoin Karrin tehdä työtään ja seurasin perässä. Homma osoittautuikin tosi monipuoliseksi. En tiennyt yhtään, että uimahallin vettä puhdistetaan noin paljon.

Jutun kuvat vievät lukijan altaan reunalta sen pohjalle. Viimeisessä kuvassa Etelä on veden alla korjaamassa altaasta lähtevän kiertoveden imusiivilää.

– Kysyin, käykö hän koskaan altaan pohjalla. Karri sanoi, että joo, kyllä hänellä on uikkarit.

”Yksi parhaista haastateltavista ikinä”

Glad ja Heinonen kehuvat molemmat Etelän heittäytymistä. Heistä hyvän haastateltavan tai kuvattavan löytäminen on jutun onnistumisen kannalta erittäin tärkeää.

– Karri oli yksi parhaista haastateltavista ikinä. Hän käytti aikaa minun perehdyttämiseeni ja kertoi kaikesta tosi hienosti ja yksityiskohtaisesti. Hänen ammattitaitonsa välittyi, ja hän oli myös äärimmäisen ystävällinen ja sanavalmis. Juttua oli poikkeuksellisen helppo kirjoittaa, Heinonen sanoo.

Editkilpailun shortlistalle pääseminen tuntui kummastakin hyvältä. Motiivi on ollut ehdolla kerran aiemmin, Vesa Tynin ottamalla kansikuvalla.

– Kun päätoimittaja kertoi, että tämä juttu on nyt shortlistalla, ajattelin, että vau, mitä hitsiä. Laitoin Tomille heti viestiä, Heinonen sanoo.

Glad uskoo jutun saaneen lisäbuustia siitä, että aihe oli koronan vuoksi ajankohtainen. Keikka tehtiin maaliskuussa 2020 juuri ennen koronasulun alkamista, ja juttu julkaistiin toukokuussa.

Heinosen mielestä Karri Etelästä kertovan jutun menestyksen salaisuus oli arkipäiväisyys, haastateltavan persoonan välittyminen ja hyvät kuvat.

– Karri itse teki tämä jutun. Minun piti vain kirjata ylös se, mitä hän teki ja sanoi.

Saija Heinosen ja Tomi Gladin vinkit onnistuneeseen ammattimedian juttuun

  1. Tuo persoona esiin. ”Onnistuneessa jutussa ihminen nousee esiin persoonallisella ja helposti lähestyttävällä tavalla. Tietoa ja inhimillisyyttä pitää löytyä sopivassa suhteessa”, Saija Heinonen sanoo.

  2. Jaa tietoa kiinnostavasti. ”Ammatti- ja järjestölehtien missio on olla tiedonvälittäjiä ja tarjota vastauksia myös peruskysymyksiin, joita liiton jäsenillä on. Hyvä juttu kertoo myös aina jotakin uutta tai sellaista, mitä ei ole aiemmin tullut ajatelleeksi”, Saija Heinonen sanoo.

  3. Muista aitous. ”Se, että pääsen oikeasti seuraamaan ihmisen työtä, antaa lukijalle enemmän kuin se, että joku vain hymyilee maireasti kuvissa”, Tomi Glad sanoo.

 

Aikakausmedia palkitsee vuosittaisessa Editkilpailussa aikakausmedioiden parhaita osaajia ja toteutuksia. Toimituksellisiin sarjoihin voivat osallistua kaikki Aikakausmedian jäsenten kustantamat aikakausmediat sekä niiden kilpailuun ilmoittamat tekijät. Editkilpailussa on 14 toimituksellista ja 3 markkinoinnillista sarjaa.

Ilmoittautuminen vuoden 2021 kilpailuun aukeaa marraskuun alussa kilpailusivustolla 
www.editkilpailu.fi.

 

Teksti Emmi Laukkanen | kuvat Jirina Alanko

page shape 1 page shape 3
×

Haku: