Haku

Anna ja Rakennuslehti ylsivät huipputuloksiin verkkokävijämäärissä

Anna.fissä vieraili lokakuussa FIAM:in (Finnish Internet Audience Measurement) verkkoyleisömittauksen mukaan lähes 523 000 kävijää viikossa, mikä on Annan uusi ennätys. Kävijämäärä on keskiarvo lokakuun viikoista. Aiempi lehden kävijäennätys tehtiin kesäkuussa 2022, jolloin Anna.fi keräsi 484 000 vierailijaa viikossa. 

Päätoimittaja Emma Koivulan mukaan menestys perustuu suunnitelmalliseen työhön: lehdessä aloitettiin viime vuoden lokakuussa Anna kasvuun -projekti, jolle asetettiin selkeät kävijämäärä- ja sivulataustavoitteet.

Annan luetuimmat jutut verkossa ovat henkilöjuttuja.

– Toimituksessa seurataan analytiikkaa ja kävijävirtaa entistä tarkemmin, mutta iso osa hyvistä luvuista perustuu myös siihen, että ollaan lähdetty kokeilemaan erilaisia tapoja tehdä ja viilattu prosesseja. Sisällöt ovat olleet kunnossa, mutta esimerkiksi tarjoilussa on saattanut olla petrattavaa. Kasvuprojektissa olemme päässeet hyödyntämään digiosaamista myös muualta talon sisältä, hän sanoo.

Annan luetuimmat jutut ovat yleensä henkilöjuttuja, joko julkkisjuttuja jollain uudella näkökulmalla tai tavallisten ihmisten vertaistuki- tai selviytymistarinoita. Myös terveys- ja hyvinvointiaiheet ovat Annan kohderyhmälle aina kiinnostavia.

Myös toinen Otavamedian lehti, Kotiliesi, teki lokakuussa kävijäennätyksensä tavoittaen keskimäärin 554 000 lukijaa viikossa. Sisarlehdet hyötyvät yhteistyöstä. 

– Otavamedian sisältöjä suositellaan eri medioiden välillä niin ristiinlinkityksen, suosittelutyökalun kuin perinteisten ”rippaustenkin” avulla. Rippaus tarkoittaa sitä, että esimerkiksi Kotiliesi tekee Annan jutusta tiivistelmän ja julkaisee sen omalla sivustollaan tai päinvastoin. Määrät eivät noissa vielä ole suuren suuria, mutta merkitystä niillä on, hän sanoo.

Rakennuslehden uusi uutistiimi tuo vipinää sivustolle

Myös rakennus- ja kiinteistöalan aiheista kertova Rakennuslehti.fi teki oman kävijäennätyksensä tavoittaen lokakuussa keskimäärin noin 45 000 lukijaa viikossa. Yksittäisiä sivuja ladattiin keskimäärin 117 000 kertaa viikossa. Sivulatausten määrä kertoo siitä, kuinka monella yksittäisellä sivulla kävijä on käynyt sivustolla vieraillessaan. 

Päätoimittaja Tapio Kivistön mukaan osa Rakennuslehden lukijoista lukee säännöllisesti näköislehteä, josta he löytävät hyvin myös päivittäisen verkkosisällön pariin.

Rakennuslehden päätoimittaja Tapio Kivistö toteaa, että kasvuun vaikutti syyskuussa perustettu uutisryhmä, joka keskittyy päivän aiheiden uutisointiin ja omien päiväkohtaisten juttujen tekemiseen verkkosivuille. Muutos on tuonut verkkosivuille lisää kävijöitä ja sivulatauksia. Lukijoita kiinnostaa juuri nyt esimerkiksi rakennusalan suhdannetilanne eli miten energiakriisi, inflaatio ja nousevat korot vaikuttavat rakentamiseen. 

– Lisäksi luettuja ovat yksittäisiin rakennusalan yhtiöihin liittyvät uutiset, henkilömuutokset yrityksissä ja rakentamisen tekniikkaan liittyvät aiheet. Kuukauden luetuin juttu liittyi uuden kerrostalon rakentamiseen, jossa huonekorkeus jäi suunnitteluongelman vuoksi osittain lain vaatimuksia matalammaksi, hän sanoo.

Syksyllä lehdessä on eri tavoin aktivoitu tilaajia rekisteröitymään ja kirjautumaan Rakennuslehden verkkosivuille. Viime vuoden loppupuolella lehti on ottanut käyttöönsä aiempaa tiukemman maksumuurin. Tällä hetkellä keskimäärin 80–90 prosenttia verkkosivujen sisällöstä on vain lehden tilaajien luettavissa.

– Siinäkin mielessä ennätysluvut kävijöissä ja sivulatauksissa on hieno juttu, että vertailuvuosina verkkosivujen sisältö on ollut käytännössä suurimmalta osalta ilmaista kävijöille, Kivistö sanoo.

Suurimmat aikakausmediat digissä lokakuussa 2022

  Media Viikkoyleisö (reach),
keskiarvo lokakuun viikoista, netto
1 Is.fi > Menaiset 1 373 554
2 Seiska.fi 1 165 770
3 Talouselama.fi 675 853
4 Kotiliesi.fi 554 037
5 Anna.fi 525 980
6 Tekniikkatalous.fi 381 112
7 Kaksplus.fi 320 642
8 Apu.fi 315 246
9 Meillakotona.fi 299 038
10 Tekniikanmaailma.fi 229 825
11 Tivi.fi 193 096
12 Soppa365.fi 168 028
13 Kodinkuvalehti.fi 165 786
14 Hs.fi > Perhe 153 396
15 Terve.fi 140 239
16 Hyvaterveys.fi 138 419
17 Mikrobitti.fi 119 409
18 Seura.fi 82 384
19 Suomenkuvalehti.fi 73 993
20 Hymy.fi 73 789

Lähde: FIAM. Keskiarvot viikoista 40–43/2022. 

Mediakohtaiset viikoittaiset tulokset löytyvät FIAM:in julkiselta listalta, joka päivitetään torstaisin klo 12.30. Julkisilta listoilta löytyvät medioiden viikkotason peitot, sivulataukset, käynnit ja käyntiuseus (reach, pageviews, sessions ja frequency).

Tavoittavuus- ja sivulatausluvut päivitetään myös kuukausittain Aikakausmedian Mediakorttipalveluun niille Aikakausmedian jäsenten lehdille, jotka ovat FIAM:n asiakkaita. 

Aikakausmedioiden digiyleisöt, kuukausittain päivittyvä tilasto

Teksti: Anniina Nissinen | kuvat: Outi Itävuo

FIAM (The Finnish Internet Audience Measurement) on online-yleisöjen virallinen mittaus Suomessa. Keskeinen mittari on viikkotavoittavuus. Tavoittavuusluvut (reach) ovat nettolukuja, jossa eri laitteita (kuten desktop, mobiili, sovellukset) käyttävä vierailija lasketaan mukaan vain kerran. 

FIAM:ia tuottaa Media Metrics Finland Oy (MMF), joka on voittoa tavoittelematon media-alan kehitysyhtiö. MMF:n toteuttajakumppani on AudienceProject AsP.

Seurannassa on mukana 35 aikakausmediabrändiä: Alibi.fi, Anna.fi, Apu.fi, Arvopaperi.fi, Eralehti.fi, Etlehti.fi, Gloria.fi, Hs.fi/perhe, Hymy.fi, Hyvaterveys.fi, Is.fi/menaiset, Kaksplus.fi, Kipparilehti.fi, Kodinkuvalehti.fi, Koneporssi.com, Kotiliesi.fi, Koululainen.fi, Lily.fi, Meillakotona.fi, Metsästysjakalastus.fi, Mikrobitti.fi, Rakennuslehti.fi, Rakennusmaailma.fi, Seiska.fi, Seura.fi, Soppa365.fi, Suomenkuvalehti.fi, Talouselama.fi, Taloustaito.fi, Tekniikanmaailma.fi, Tekniikkatalous.fi, Terve.fi, Tiede.fi, Tivi.fi ja Venelehti.fi.

page shape 1 page shape 3
×

Haku: