Haku

Trendit ja ilmiöt vauhdittavat aikakauslehtimyyntiä – ”Teemalehtien markkinassa olisi paljon otettavaa”

Aikakauslehtihetki-tutkimuksen mukaan joka kolmas lukee loma-aikana enemmän aikakauslehtiä. Eniten vaikutusta loma-ajalla on alle 24-vuotiaiden ja naisten lukuintoon. Naisista peräti 38 prosenttia lukee lomalla aktiivisemmin. Kesäloma-aika näykyy myös lehtien irtonumeromyynnissä.

– Kesäkuukausina luetaan erityisesti naistenlehtiä ja täytetään ristikoita. Silloin ilmestyy myös paljon tuplanumeroita, kun ihmisillä on enemmän aikaa lukea, sanoo Lehtipisteen valikoimajohtaja Netta Kuhlberg.

Ajankohtaiset teemat ja sesongit määrittävät sitä, mikä lukijoita milloinkin kiinnostaa. Syksyisin markkinoille tulee paljon uutuuslehtiä, ja syyskuukausina myydään erityisen paljon askarteluun ja käsitöihin, kuten neulontaan liittyviä julkaisuja. Loppuvuodesta puolestaan alkaa jouluun ja juhlaruokaan liittyvien erikoisnumeroiden vilkkain sesonki. Terveyslehdillä on myyntipiikki alkuvuodesta, asumisen lehdillä puolestaan asuntomessujen aikaan heinäkuussa sekä keväällä.

Aikakauslehtien irtonumeromyynti  2017–2021

  2017 2018 2019 2020 2021
Kappalemyynti, milj. kpl          
Suomalaiset lehdet 10,7 10,0 10,1 10,1 10,1
Ulkomaiset lehdet 1,9 1,8 1,7 1,5 1,5
Euromääräinen myynti, milj. €          
Kotimaiset lehdet  47,9 44,0 45,8 46,0 46,5
Ulkomaiset lehdet 13,3 12,9 11,4 10,6 10,7

Suomalaisten aikauslehtien irtonumeromyynti on pysynyt viime vuodet hyvällä tasolla ja euromääräisesti jopa noussut. Lähde: Lehtipiste Oy, 2022

Myyntiin vaikuttavat ajankohtaiset ilmiöt, ja trendeihin osuvat erikoisjulkaisut toimivat yleensä hyvin. Kaikkien aikojen myydyimpiä irtonumeroita viime vuosina ovat olleet Novitan erikoisjulkaisut, jotka on tehty brändiyhteistyönä suomalaisten yritysten kanssa. Novita on onnistunut luomaan neulomisen ympärille innokkaan yhteisön, joka varaa erikoisnumeroita ennakkoon ja jonottaa lehtiä ensimmäisten joukossa.

– Tätä ilmiötä on hämmästelty muissa Euroopan maissa. Markkinassa olisi paljon otettavaa, kun kustantajat vaan lähtisivät rohkeasti tekemään teemanumeroita, Kuhlberg sanoo.

Suurin osa aikakauslehdistä myydään hypermarketeissa

Lehtipisteen valikoimassa on noin tuhat aikakauslehteä, joita myydään 3 000 myyntipisteessä kaupoissa, lentokentillä ja kioskeissa ympäri maan. Vaikka monen printtilehden lukijamäärät ovat laskeneet, lehtiä ostetaan irtonumeromyynnistä yhä ahkerasti. Tänä päivänä yli 60 prosenttia aikakauslehdistä myydään hypermarketeissa, koska niissä on eniten liikennettä.

– Tässä Suomi eroaa Keski-Euroopan maista, sillä meiltä puuttuu kokonaan ulkolehtikioskien kulttuuri.

Kaupoissa aikakauslehtiä myydään erillisellä lehtiosastolla ja kassojen lähettyvillä. Kassalehdet valikoidaan myyntiin edellisen vuoden myydyimpien lehtien mukaan ja uusi lista päivitetään aina tammikuussa. Kassalehtiä on esillä kaupan koosta riippuen 20–30. Kassoilla on myynnissä myös muutamia muita ajankohtaisia myyviksi tiedettyjä erikoisjulkaisuja.

Lehtipisteen tekemän kuluttajatutkimuksen mukaan eniten irtonumeroiden ostopäätökseen vaikuttavat ennen kaikkea lehtien kannet.

– Lukijoille on tärkeää miltä kansi näyttää, mitä lehden sisällöstä kerrotaan ja kuka kannessa on. Kannen selkeyttä ja houkuttelevuutta ei voi korostaa liikaa, Kuhlberg sanoo.

Myydyimmät aikakauslehdet 2021 top 10:

  1. Seiska
  2. Me Naiset
  3. Anna
  4. Seura
  5. Eeva
  6. Apu
  7. Deko
  8. Kodin Kuvalehti
  9. Koti & keittiö
  10. Kotivinkki
Teksti ja kuvat: Anniina Nissinen

Fakta Lehtipiste:

  • Lehtipiste on koko maan kattava jakelu- ja markkinointiyhtiö.
  • Ympäri Suomen 4 200 myyntipistettä, joista 3 000 myydään aikakauslehtiä.
  • Eteläisin myyntipiste on Hangossa ja pohjoisin Utsjoella.
  • Valikoimaan kuuluu noin tuhat aikakauslehteä.

Onko mielessäsi aihe, josta haluaisit lukea Aikakausmedian sivuilta? Kerro meille!

page shape 1 page shape 3
×

Haku: