Haku

VR:n kampanjassa vihreä tulevaisuus liikkuu raiteilla – ”Ympäristövastuullisuudesta pitää viestiä selkeästi ja rohkeasti”

Tulevaisuus liikkuu raiteilla -kampanja sai kunniamaininnan Editkilpailun 2021 Vuoden aikakausmediakampanja -sarjassa. Sarjassa palkitaan tuloksellisia aikakausmediakampanjoita, joiden toteutuksessa on hyödynnetty valittujen kanavien erityispiirteitä toimivalla tavalla.

VR:n B2B-kampanjan tavoitteena oli hoksauttaa yrityspäättäjät näkemään juna entistä parempana vaihtoehtona sekä rahdin kuljettamiseen että työmatkojen taittamiseen.

– VR on jo vuosia kommunikoinut ympäristövastuullisuuttaan teemalla “vihreä valinta”, mutta koimme, että nyt olisi oikea aika nostaa rimaa ja vahvistaa entisestään VR:n mielikuvaa vastuullisena valintana. Teema tuntui ajankohtaisemmalta kuin koskaan. Onhan Suomella ja yrityksillä kunnianhimoiset päästötavoitteet, joiden saavuttamisessa junalla on merkittävä rooli, sanoo VR:n kaupallinen johtaja Johanna Jäkälä.



Vaikka juna saattaakin tuntua Teslojen ja muiden huippumodernien liikkumisratkaisujen rinnalla jopa vanhanaikaiselta, totuus on toinen. Jäkälän mukaan puhtaasti sähköllä liikkuva, jopa 200 kilometriä tunnissa kiitävä juna on yksi vastuullisimmista liikkumismuodoista sekä tavara- että matkustajaliikenteessä. Kampanjan ideana olikin määritellä juna uudelleen tulevaisuuden keksintönä ja liikkumismuotona, joka on jo keksitty. Siitä ajatuksesta syntyi kampanjan kantava teema “tulevaisuus liikkuu raiteilla”.  

Kampanjan visuaalisuuden keskiössä on puhdas vihreä sähköjuova, josta juna saa voimansa. Mainosten viesteissä korostettiin junan merkitystä puhtaamman tulevaisuuden mahdollistajana sekä yritysten että koko Suomen näkökulmasta. 

Ympäristövastuullisuus on tekoja ja faktoja

Jäkälä uskoo, että kampanja erottui edukseen monista muista vastuullisuuskampanjoista sekä viestin että visuaalisuuden osalta.

– Kampanjan ilmeeseen tuotiin teknologia- ja sähköautomarkkinoinnista tuttua muotokieltä, sen sijaan, että VR olisi toistanut vain tuttuja vastuullisuusviestinnän konventioita. Uskomme, että tämä on tehnyt vaikutuksen yrityspäättäjiin, jotka ovat jo hieman turtuneet niin sanottuihin perinteisiin vastuullisuuskampanjoihin, hän sanoo.

VR halusi kohdistaa kampanjan erityisesti yrityksille ja yritysten logistiikka- ja työmatkapäättäjille, sillä yrityksillä on suurin potentiaali vauhdittaa Suomen siirtymistä kohti puhtaampaa liikkumista. Näin ollen medioiksi valittiin kohderyhmät parhaiten tavoittavat B2B-mediat ja esimerkiksi LinkedIn. 

Tämän kampanjan myötä opimme, että ympäristövastuullisuus on tekoja ja faktoja, mutta niistä pitää pystyä myös viestimään tarpeeksi selkeästi ja rohkeasti.

Kampanja näkyi erilaisina variaatioina muun muassa Suomen Kuvalehdessä, KL Optiossa, KL Faktassa ja Talouselämässä sekä useissa digitaalisissa mainoskanavissa. Esimerkiksi Talouselämän printtitutkimuksessa kampanja toimi erittäin hyvin ja se rikkoi keskiarvot reilusti. Kehuja sai erityisesti sen visuaalisuus, viesti, huomioarvo ja mielikuva VR:stä.

– Tämän kampanjan myötä opimme, että ympäristövastuullisuus on tekoja ja faktoja, mutta niistä pitää pystyä myös viestimään tarpeeksi selkeästi ja rohkeasti, jotta ne löytävät tiensä päättäjien tietoisuuteen ja tekevät aidon vaikutuksen. Nyt siinä onnistuttiin hyvin ja tästä on hyvä jatkaa, Jäkälä sanoo.

Kunniamaininta Vuoden aikakausmediakampanja -sarjassa: Tulevaisuus liikkuu raiteilla

Mainostaja: VR Group
Mainostoimisto: 358
Tuotanto: Brink Helsinki
Mediatoimisto: ToinenPHD

Kampanjassa käytetyt mediat: Kauppalehti Fakta, Kauppalehti Optio, Suomen Kuvalehti (vastuullisuusliite), Talouselämä, HS Visio, Alma Talent RON, Sanoma RON, ohjelmallinen display, LinkedIn, VR:n omat kanavat

Kuva: Anniina Nissinen ja VR Group

Aikakausmedian järjestämässä Editkilpailussa palkitaan vuosittain aikakausmedia-alan parhaita osaajia ja toteutuksia toimituksellisissa sekä markkinoinnillisissa sarjoissa. Markkinoinnilliset sarjat ovat Vuoden aikakauslehtimainos, Vuoden aikakausmediakampanja sekä Vuoden aikakausmediamainostaja. Vuonna 2021 Vuoden aikakausmediakampanjana palkittiin Löfbergs ja toisen kunniamaininnan sai Inderes. Lue lisää Editkilpailusta täältä.


Onko mielessäsi aihe, josta haluaisit lukea Aikakausmedian sivuilta? Kerro meille!

page shape 1 page shape 3
×

Haku: