Haku

Koskettavan voittajamainoksen idea löytyi koulumaailmasta – ”Yhdellä kuvalla kerrotaan kaikki olennainen”

Perinteinen luokkakuva, jossa on kuitenkin jotain perin häiritsevää ja surullista. Yksi lapsi istuu yksin, muista erillään.

– Selkeä ja pysäyttävä mainos, jossa yhdellä kuvalla kerrotaan kaikki olennainen, tiivistää SEK:n Creative Director Heli Roiha, joka toimi tuomarina kesä–elokuun mainoskisassa.

Pelastusarmeijan Auta ihmistä -keräys auttaa monenlaisia avuntarvitsijoita: vähävaraisia lapsiperheitä, yksinäisiä vanhuksia, syrjäytyneitä nuoria. Nyt aiheeksi valikoitui lasten ja nuorten syrjäytyminen, mikä on erityisen ajankohtainen ongelma koronaeristäytymisen vuoksi.

– Mainoksen idea löytyi koulumaailmasta. Luokkakuva on yksinkertainen ja ymmärrettävä metafora asiasta. Luotiin kuva, jossa yksi lapsi on eristetty muista, mainostoimisto Make it Simplen Account Director Pia Eiro kertoo.

Make it Simplen ja Pelastusarmeijan yhteistyö alkoi vuonna 2015, ja takana on jo yhdeksän suurta kampanjaa. Eiron mukaan jokainen Joulupata- ja Auta ihmistä -keräys on tuonut edellistä suuremman tuoton.

Yhteistyö perustuu luottamukseen, joka on saavutettu onnistumisten kautta.

– Ensin päätetään, mitä sanotaan, ja sitten se, miten sanotaan. Aihe sovitaan yhteistyössä asiakkaan kanssa, ja me luomme aiheesta erilaisia dramatisaatioita, joista vaikuttavin valitaan toteutettavaksi. Nyt valinta oli selkeä. Luokkakuva-aihe resonoi kaikkien osapuolten mielissä.

Mainoksen teksti noudattaa Auta ihmistä -keräyksessä käytettyä linjaa, jota varioidaan vuosittain aiheen mukaan. Lehdet valikoituivat kampanjaan laajan tavoittavuuden mukaan, koska keräyksen kohderyhmä on lavea: kuka tahansa voi tehdä hyvää.

Hyväntekeminen näkyy myös yhteistyössä: Make it Simple ja valokuvaaja Anton Sucksdorff ovat tehneet kampanjan pro bono -periaatteella.

Eiro pitää aikakauslehtimainontaa erinomaisena brändinrakennusvälineenä.

– Sitä saisi olla enemmänkin. Kuten myös laadukkaasti printin ehdoilla toteutettuja kuvan ja tekstin yhdistelmiä, joissa on todellinen oivallus.

Kesä–elokuun kolme parasta aikkarimainosta

"Selkeä ja pysäyttävä mainos, jossa yhdellä kuvalla kerrotaan kaikki olennainen." 
Heli Roiha, Creative Director, SEK

Jottei yksikään lapsi jää ulkopuoliseksi

Mainostoja: Pelastusarmeija
Anne Fredriksson, Head of Marketing and Corporate Relations

Mediatoimisto: dentsu
Pirjo Ketola, Project Director

Mainostoimisto: Make it Simple
Jarkko Tuuri, luova johtaja
Jaakko Kastari, luova johtaja
Vesa Tujunen, strategi
Pia Eiro, projektijohtaja
Anton Sucksdorff / Flc, kuvaaja
Tuotannossa vaikuttivat myös: Anu Levy, Kirsi Pärni, Nico Backström ja Jules Verne -koulu

Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu: Anna, Kotiliesi, Viva

"Yksinkertainen, selkeästi ja tyylikkäästi toteutettu idea."
Heli Roiha, Creative Director, SEK

Ota tavaksi perjantaipuhelu

Mainostaja: Alko

Sari Karjalainen, markkinointipäällikkö
Marja Aho, vastuullisuuspäällikkö
Virpi Valtonen, vastuullisuusasiantuntija
Annakaisa Koskinen, markkinointiasiantuntija
Iiris Mikkonen, viestintäasiantuntija
Saara Kaihlanen, viestintäasiantuntija

Mainostoimisto: TBWA Helsinki
Lasse Kangasmaa, AD
Suvi Höytö, Designer
Lara Ala-Olla, Designer
Ville Ohtonen, Creative Director
Ville Ruokonen, Junior Planner
Otto Kilpiö, Copy
Nelli Pätäri, Project Manager
Ella Komulainen, Account Director
Anssi Perttala, Producer
Atso Wilen, Designer
Sari Sälemaa, Designer
Benjamin Ilmoni, Photographer
Kasimir Häiväoja, Retoucher

Mediatoimisto: OMD Finland
Kati Lähdeaho, Senior Specialist
Karoliina Kinnunen, Senior Client Manager

Julkaistu: Anna, Apu, Me Naiset, Kotivinkki

"Tyylikkään vähäeleisesti toteutettu jatko Doven luonnollisen kauneuden sarjalle."
Heli Roiha, Creative Director, SEK

Evolution Reloaded

Mainostoja: Dove
Sofia Lundberg, Nordic Marketing Manager, Beauty & Personal Care

Mediatoimisto: Mindshare
Riitta Vahtera, Account Manager
Pirjo Hartikainen, Print and Outdoor Senior Specialist

Mainostoimisto: INGO
Ylva Jakobsson, Account Director

Julkaistu: Kauneus & Terveys, Me Naiset

Kuukauden aikkarimainos -kilpailu nostaa esiin hyvää mainontaa

Kuukauden aikkarimainos -kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakauslehtimainontaa sekä inspiroida sen tekijöitä.

Vuosina 2016–2020 kilpailu järjestettiin yleisöäänestyksenä Markkinointi & Mainonnan sivuilla. Vuodesta 2021 alkaen kisan voittajat on valinnut markkinoinnin ja mainonnan ammattilaisista valittu kuukausittain vaihtuva tuomari. Ensimmäinen kisa käytiin tammikuussa 2008. 

Lisätietoa Kuukauden aikkarimainos -kilpailusta:  
Mediatuottaja Piia Matikainen

page shape 1 page shape 3
×

Haku: