Haku

Kuukauden aikkarimainos ei pelkää ottaa kantaa – "Aina muutoksen ei tarvitse olla vaikeaa"

Voittajaksi valittu Oatlyn kaurajuomamainos on tehty oatlymaisella otteella pilke silmäkulmassa. Siinä kuuluu brändille tunnusomainen selkeä ja kirkas oma ääni, jota ei ujostella käyttää. Huumori, kantaaottavuus ja tunteiden herättäminen ovat Oatlyn viestinnän ydintä. 

– Myyntipäällikkömme oli kuullut, että kaikki ihmiset eivät osaa käyttää kaurajuomaa. Emme uskoneet heitä, mutta siitä saimme idean tähän mainokseen, sanoo Oatlyn copywriter Ida von Backman.

Maitopropagandakone on tehnyt melko vaikuttavia mainoksia vuosien varrella ja on toiminut meille ehdottomasti inspiraation lähteenä.

Mainoksessa myydään kaurajuomaa, mutta lopulta kyse on brändistä – sitä joko rakastaa tai sitä vihaa, mutta ohittaa sitä ei voi. Brändin nokkela markkinointi toimii monelle mainostajalle inspiraationa ja rohkaisuna: mainos voi yhtä aikaa kertoa tuotteesta ja ottaa kantaa simppelillä tavalla. Mutta mistä Oatly itse saa ideoita?

– Maitopropagandakone on tehnyt melko vaikuttavia mainoksia vuosien varrella ja on toiminut meille ehdottomasti inspiraation lähteenä, hän sanoo.

– Olisi hienoa nähdä aikakauslehtimainonnassa enemmän kumouksellisia, elämää mullistavia ja huumoria sisältäviä mainoksia. Mutta oikeasti, kuka lukee aikakauslehtiä mainosten takia? 

Oatlyn voitokas kaurajuomamainos on julkaistu suurissa asiakaslehdissä kuten Pirkassa ja Yhteishyvässä sekä pienemmissä food service -ammattilaisille tarkoitetuissa lehdissä. Mainokset ja viestit räätälöidään aina kohderyhmillle ja lehdille sopiviksi, ja markkinointimateriaalit tehdään Oatlylla omin voimin.

Kuukauden aikkarimainokset maaliskuu 2023

Kunniamaininnat kisassa saivat Pauligin Paulig Presidentti Sapphire – Hetki ja ikoni, johon kuului näytepussi kahvia sekä Kalevan pysäyttävä Kuolemantaitovalmentaja-mainossarja.

Voittaja: Oatlyn kaurajuomamainos

Perustelut: Oatly on brändi, jolla on selkeä ja kirkas oma ääni, eikä se ujostele käyttää sitä. Viesti kerrotaan oatlymaisella otteella pilke silmäkulmassa. Aina muutoksen ei tarvitse olla vaikeaa. Kauramaitoahan tässä myydään, mutta lopulta kyse on brändistä – sitä joko rakastaa tai sitä vihaa, mutta ohittaa sitä ei voi. Suurissa asiakaslehdissä Oatly tavoittaa sekä nykyiset että potentiaaliset asiakkaansa. 



Mainostaja: Oatly
Ida von Backman, Copywriter
Oskar Pernefeldt, AD

Mainos- ja mediatoimisto: In-house

Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Gastronomie (Wihuri), Kespro Menu, Kespro Prosentti, K-ruoka (huhtikuun numero), Pirkka, Valio Aimo -lehti, Uutta Tukussa (Wihuri), Yhteishyvä.

Kunniamaininta Paulig Presidentti Sapphire – Hetki ja ikoni

Perustelut: Paulig jatkaa hyväksi havaittua linjaansa ja ammentaa voimaa kaikkien tuntemista ikonisista hahmoista. Kun kuluttajan ei tarvitse uskoa pelkkiä vakuutteluja, vaan tuotetta pääsee ihan oikeasti kokeilemaan, peli on selvä – mitalikahvit keitetään Pauligille. Linjakasta, pitkäjänteistä ja vaikuttavaa tekemistä.


Mainostaja: Paulig
Matleena Turkia, Brand Manager
Jutta Nordblad, Head of Coffee Portfolio & Brands
Antti Lauronen, Director Creative Planning & Digital
Aliyar Hussain, Head of Performance & Media
Kati Kyllönen, Marketing Manager Retail Finland
Emmi Kinnunen, Marketing Activation Manager

Mainostoimisto: Bob the Robot
Matti Virtanen & Olivia Muus, AD
Inker-Maaria Ketonen, Copywriter
Anu Igoni, Creative Director
Mira Sallanko, Project Director
Kaija Rossi, Client Lead
Iia Meriläinen, Graphic Designer
Marko Antila & Mikko Rosvall, Producer
Benjamin Ilmoni, Photographer
Flc: Retouch

Mediatoimisto: dentsu
Maija Hirvioja, Senior Media Specialist, OOH & Print
Maija Sarpakunnas, Senior Strategist
Katja Sepponen, Project Director
 
Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu (yhdessä näytepussin kanssa):
Glorian ruoka & viini, Kodin kuvalehti

Kunniamaininta: Kuolemantaitovalmentaja

Perustelut: Vakuutusmainoksen copy pysäyttää lukijan tärkeän asian äärelle. Lusikat on heitetty nurkkaan, mutta kultalusikkaa kourassaan pitelevä kuolemantaitovalmentaja rientää apuun viikatemiehen iskiessä. Mainos todistaa, että haudanvakavaa asiaa voi lähestyä onnistuneesti huumorin kautta.



Mainostaja:
Henkivakuutusyhtiö Kaleva
Niina Juurakko, markkinointipäällikkö
Elsa Silvasti, markkinointi- ja viestintäsuunnittelija
Minna Mikkanen, johtaja

Mainostoimisto: Folk Finland Oy
Vesa Kuula, AD
Atte Heikkinen, Copywriter
Tommi Laiho, luova johtaja
Otto Niinikoski, asiakkuusjohtaja / strategi

Tuotanto: Viehe Productions
Juha Törmälä, kuvaaja
Satu Akalan, stylisti
Inka Matilainen, rekvistööri
Janne Suono, meikki
Kirsi Pärni, tuottaja
 
Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Fair Play, Insinööri, Jyty-lehti, Motiivi, Muusikko, Opettaja, Pam-lehti, Reitti, Tehy-lehti, Työterveyshoitaja, Vasama, YTY-lehti.

Teksti: Anniina Nissinen | Kuvat: Mainostajat

Kuukauden aikkarimainos -kilpailu nostaa esiin hyvää mainontaa

Kuukauden aikkarimainos -kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakauslehtimainontaa sekä inspiroida sen tekijöitä. Aikakausmedia valitsee joka kuukausi kolme parasta, oivaltavinta ja puhuttelevinta aikakauslehtimainosta, jotka ovat onnistuneet hyödyntämään aikakauslehtiympäristöä toimivalla tavalla. 

Vuosina 2021–2022 voittajat valitsi kuukausittain vaihtuva tuomari, joka valittiin aina edelliskuukauden voittajan kampanjatiimistä. Vuosina 2016–2020 kilpailu järjestettiin yleisöäänestyksenä Markkinointi & Mainonnan sivuilla. Ensimmäinen kisa on käyty tammikuussa 2008. 


Näitkö vaikuttavan aikkarimainoksen? Kerro siitä meille!

page shape 1 page shape 3
×

Haku: