Sivuston navigaatio
- AJANKOHTAISTA If((subMenuItems) != null){ }
-
MEDIA & MAINONTA
If((subMenuItems) != null){
- Tunne tekijät
- Vuoden aikkarimainokset
- Kuukauden aikkarimainos
- VINK! Tutkimus natiivimainonnasta
- Blogi
- HELP! Tutkimus aikakauslehtimainonnasta
- TRIP! Tutkimus matkailumainonnasta
- LOOK! Tutkimus kosmetiikkamainonnasta
- WROOM! Tutkimus automainonnasta
- CHIC! Tutkimus muotimainonnasta
- WAU! Tutkimus sisustusmainonnasta
- JES! Tutkimus hyvinvointimainonnasta
- NAM! Tutkimus elintarvikemainonnasta
- Mediakortit
- Liiteopas Tools
- MEDIAKASVATUS If((subMenuItems) != null){ }
- TIETOA & TUTKIMUKSIA If((subMenuItems) != null){ }
-
JÄSENILLE
If((subMenuItems) != null){
- AIKAKAUSMEDIA If((subMenuItems) != null){ }
Somenostot
Tähän osioon on koottu Aikakausmedian sosiaalisen median nostot.
Vuoden aikakausmediakampanja- ja Vuoden aikakauslehtimainos -sarjojen shortlistat on julkistettu!
Katso Editkilpailun sivustolta ehdokkaat ja niiden tekijät!
Editkilpailun toimitukselliset shortlistat julkistettu!
Markkinoinnillisten sarjojen shortlistat julkaistaan perjantaina 5.3.
Äänestä vuoden 2020 aikakauslehtikantta!
Opettaja-lehden Minna Ängeslevä: ”Kuulemme opettajia ja näemme, etteivät he jaksa”
Opettajat ovat rautaisia ammattilaisia ja kekseliäitä ideanikkareita mutta myös hyvin kuormittuneita työssään. Opettaja-lehti tarjoaa päätoimittaja Minna Ängeslevän johdolla heille vertaistukea ja kertoo, mitä OAJ tekee heidän hyväkseen.
Aikakausmediat somessa 2020
Katso raportistamme suurimmat aikakausmediat eri somekanavissa sekä eniten yleisöään viime vuoden aikana kasvattaneet!
Onko uutisten takana ihminen vai kone?
Miten tekoäly muuttaa journalismia? Millainen on tulevaisuuden media? Mediaa, kiitos! -materiaali auttaa pohtimaan omaa mediasuhdetta.
Tammikuun voittaja on 100-vuotias klassikko!
Tammikuun Kuukauden aikkarimainos -kisan voitti Nanso juhlavuoden kampanjallaan. Parhaina palkittiin myös Me Naiset ja Suomalaisen työn liitto.
Mediaa, kiitos!
Mitä media sinulle on? Uusi aikuisten mediakasvatusmateriaali tarjoaa viisi näkökulmaa journalismiin. Materiaalin on tuottanut Aikakausmedia ja Uutismedian liitto.
Mielenterveyttä käsittelevät jutut eivät tarjoa tyypillistä alkua, keskikohtaa ja loppua, eivätkä ylipäätään aina täydellistä loppua.
Haastattelussa Tunne & Mieli -lehden päätoimittaja Meri Nykänen.
Tervetuloa Virtuaali-Educaan 29.–30.1.
Aikakausmedian osastolla esittelemme uuden Koneet käyntiin! -mediakasvatusmateriaalin varhaiskasvatukseen ja alakouluun. Klikkaa itsesi messuille!
Tuoreet KMT-tiedot on nyt päivitetty Mediakortit.fihin!
Kokonaistavoittavuustietojen (=lehden yleisö printissä ja digissä) lisäksi jokaiselle KMT:ssa mukana olleelle lehdelle on tuotettu avainluvuista oma infograafinsa, josta selviää mm. lukijoiden ikä- ja sukupuolijakauma sekä erottuvimmat kiinnostuksen kohteet.
Mielenterveysongelmista puhumista kartetaan yhä – ”Helpompi on kertoa töissä, että käsi on murtunut”
Suomalaisista joka toinen kokee elämänsä aikana jonkin mielenterveyden häiriön. Silti aiheesta puhumista kartetaan, tietää Tunne & Mieli -lehden päätoimittaja Meri Nykänen.
Loppuvuoden voittajasta paistaa joulumieli
Marras-joulukuun Kuukauden aikkarimainos -kisan voitti Suomen Punainen Risti Joulu-mainoksella 37%. Osuuspankki sai hopeaa ja pronssille tuli Kyrö Distilleryn Dairy Cream. Onnea voittajille!
Viimeiset hetket ilmoittautua Editkilpailuun!
Parhaat toteutukset ja tekijät valitaan nyt! Ilmoittautumisen takaraja on 7.1. klo 16.00.
#viikonaikkari 52/2020 on Kotiliesi Unelmien joulu!
Kurkkaa jouluvinkkejä myös Kotilieden nettisivuilta!
Ilmoita parhaat aikakausmediakampanjat ja aikakauslehtimainokset Editkilpailuun!
Lue lisää palkitsemisperusteista ja ilmoittaudu mukaan.
”Kodeista, joissa rakastetaan joulua, välittyy erityinen lämpö”, kertoo joululehtiä päätoimittava Kari-Otso Nevaluoma
Kaikkien aikojen joulu -lehtiä aletaan suunnitella jo vuotta ennen julkaisua. Lehtien kodikas nostalgia ja juhlava kimallus tarjoavat lukijalle lämpöä epävarmassa maailmassa.
Osallistu Editkilpailuun NYT!
Ehdota vuoden 2020 Editkilpailuun palkittavia aikakausmedioita, tekijöitä ja toteutuksia nyt! Kilpailussa on 15 toimituksellista ja kolme markkinoinnillista sarjaa.
Nyt äänestetään loppuvuoden parasta aikkarimainosta!
Marras-joulukuun Kuukauden aikkarimainos -kisassa ovat mukana Hakola, Kaiko & Lunette, Kyrö Distillery, Osuuspankki ja SPR. Käy äänestämässä suosikkiasi!
Vuoden 2020 aikakausmediat valitaan nyt!
Editkilpailussa palkitaan vuoden aikakausmedioita kolmessa sarjassa: Vuoden yleisömedia, Vuoden ammatti- tai järjestömedia sekä Vuoden asiakasmedia. Lue lisää sarjojen palkitsemisperusteista ja ilmoita lehtesi mukaan!
#viikonaikkari 49/2020 on Reserviläinen!
Tutustu lehteen sen verkkosivuilla tai hyppää kuuntelemaan Gona-podcastia!
Neulominen on uusi jooga – haastattelussa Taito-lehden päätoimittaja Minna Hyytiäinen
"Käsityöt voivat olla syy herätä aamulla ja tapa täyttää yksinäisiä hetkiä. Ihminen on kädellinen olento, se ei ole muuttunut mihinkään teknologian kehityksen myötä", Hyytiäinen kertoo.
#viikonaikkari 47/2020 on Tunne & Mieli!
Tunne & Mieli avaa digilehden kaikille luettavaksi mielenterveysviikon kunniaksi.
Kuukauden aikkarimainokset Pinterestissä
Yli 300 palkittua aikakauslehtimainosta Pinterestiin kerättynä!
Syyskuun kirkas voittaja on NOSH!
Syyskuun Kuukauden aikkarimainos -kisassa äänestettiin 638 kertaa ja kultaa sai kirkkaasti NOSH. Toiseksi tuli K-Rauta ja kolmanneksi Paulig. Mukana kisassa olivat myös Ikea ja Kalevala Koru. Onnea voittajille!
Neulominen on uusi jooga, sanoo Minna Hyytiäinen
Hyytiäinen päätoimittaa palkittua Taito-lehteä ja nauttii käsitöiden meditatiivisuudesta. Käsitöiden avulla hoidetaan mieltä, lievitetään yksinäisyyttä ja jopa käsitellään kuolemanpelkoa.
Kesän aikkarimainoskisan voittajamainoksissa asutaan kodissa ja kadulla
Kesä-elokuun tasaväkisessä kisassa parhaiksi äänestettiin kaksi mainostajaa, Kotiliesi ja Pelastusarmeija. Mukana kisassa olivat myös Roche, Asuntomessut ja Saurum. Onnea voittajille!
"Tiede on kaikkia totuuksia vastaan"
Tiede-lehden päätoimittaja Jukka Ruukki muistuttaa, ettei tiede tarjoa koskaan lopullista totuutta. Pysyviä faktoja on vähän, ja tutkimustulokset ovat aina valideja toistaiseksi.
KMT: Suomalaisista aikakausmedioista 57 tavoittaa yli 100 000 lukijaa printissä
Puolet suomalaisista lukee painettuja aikakauslehtiä vähintään kerran viikossa – ja vain 4 prosenttia ei lue painettuja aikakauslehtiä koskaan.
#viikonaikkari 41/2020 on National Geographic Suomi!
Kurkkaa mediakortista lehden ilmestymisaikataulu, mainospaikkojen hinnat ja muut tiedot!
Näin syntyvät Yhteishyvän ruokasisällöt
Yhteishyvän reseptit suunnitellaan tarkasti ja testataan huolellisesti. Tietoa ihmisiä kiinnostavista aiheista saadaan paitsi käytännön työssä, myös analytiikan avulla. Esimerkiksi syksyllä moni googlettaa omenareseptejä tai esimerkiksi ruokavinkkejä omena+leivonnainen -sanoilla.
Nyt äänestetään syyskuun parasta aikkarimainosta!
Kisaa käydään ruskan väreissä ja mukana ovat Ikea, K-Rauta, Kalevala-koru, NOSH ja Paulig. Äänestä suosikkiasi!
Kesän parhaista aikkarimainoksista äänestetään nyt!
Kesä-elokuun Kuukauden aikkarimainos -kisassa ovat mukana Asuntomessut, Kotiliesi, Pelastusarmeija, Roche ja Saurum. Käy äänestämässä suosikkiasi!
Yhteishyvän ruokasisällöt testataan useasti ja mietitään tarkkaan: ”Suosituimmat reseptit ovat todella tavallisia”
Tunne tekijät -sarjassa Yhteishyvän ruokasisällöistä vastaava Sanna Autio kertoo, miten lehden reseptit syntyvät.
#viikonaikkari 35/2020 on Luonnonsuojelija!
Katso Luonnonsuojelijan jutusta 15 upeaa suoretkikohdetta eri puolelta maata!
”Rakastamme lukea juttuja välittämisestä. Välinpitämättömyyden pelko on yksi suurimmista peloistamme"
Kodin Kuvalehden päätoimittaja Minna McGill piirtää juttua lukiessaan pienen sydämen kohtaan, jossa sydän läikähtää.
Toukokuun Kuukauden aikkarimainos on blingiä!
Toukokuun paras aikkarimainos on Atelier Torbjörn Tillanderin Nyt jos koskaan. Hopealle tuli Fazer Leipomoiden Ylläri Pullari ja pronssille Pentikin Valkea.
Heinäkuun Aikakausmediat somessa -raportti on saatavilla
Eniten uusia seuraajia Instagramissa saivat Meillä kotona, Meidän Mökki, Meidän Talo, Suomen Luonto sekä Koti ja keittiö.
#viikonaikkari goes podcast!
Viikolla 27/2020 esittelyssä on Avotakan Sohvaryhmä-podcast, jota voi kuunnella esimerkiksi Meilläkotona.fissä sekä Spotifyssa. Podcastissa sohvalle kokoontuvat Avotakan toimituspäällikkö Miia Kauhanen ja päätoimittaja Kari-Otso Nevaluoma sekä vaihtuvat vieraat.
Sairaanhoitaja-lehden reportaasi syntyi yhteistyössä hoitajien kanssa
Sairaanhoitaja-lehti toimii sairaanhoitajien äänitorvena poikkeuksellisenakin aikana. Korona-ajan numeron reportaasissa yhdeksän HUS:in sairaanhoitajaa piti päiväkirjaa työstään viikon ajan koronaepidemian keskellä.
#viikonaikkari goes podcast!
Viikolla 26/2020 esittelyssä on Talouselämän Kasvun rakentajat ja Kaupantekijät -podcastit, jota voi kuunnella esimerkiksi Spotifyssa ja lehden sivuilla.
#viikonaikkari goes podcast!
Viikolla 25/2020 esittelyssä on Anna-lehden podcast, jota voi kuunnella Spotifyssa tai Annan sivuilla.
Äänestä toukokuun parasta aikkarimainosta!
Toukokuun kisassa ovat mukana Atelier Torbjörn Tillander, Fazer Leipomot, Ikea, Pentik ja Veho. Käy äänestämässä suosikkiasi!
Tunne tekijät, osa 16: Eva Agge, Sairaanhoitaja
Sairaanhoitaja-lehden juttu koronapotilaita hoitaneiden sairaanhoitajien työstä eturintamassa sai paljon kiitosta. Päätoimittaja Eva Agge on uransa erikoisimmassa pisteessä: koskaan aikaisemmin ammattikunnan maailmanlaajuinen merkitys ei ole ollut näin suuri.
Maailman Kuvalehti tuo maailman lähelle
Päätoimittaja Anni Valtosen mukaan lehti kertoo tarinoita suurien uutisotsikoiden takaa ja viestii kaikilla jutuillaan, ettei maailma ole valmis – sitä voi vielä muuttaa.
#viikonaikkari goes podcast!
Viikolla 24/2020 esittelyssä on Mandatum Lifen Palkittu-podcast, joka on ainoa suomenkielinen palkitsemista käsittelevä podcast.
#viikonaikkari goes podcast!
Viikolla 23/2020 esittelyssä on Suomen Kuvalehden SK Radio, jota pääset kuuntelemaan Spotifysta ja lehden nettisivuilta.
Huhtikuussa työkalut voittivat mainoskisan!
Huhtikuun kuukauden aikkarimainokseksi äänestettiin Keskon Työkalut, hopealle tuli Mehiläinen ja pronssia otti Suomen Yrittäjät.
Tunne tekijät, osa 15: Anni Valtonen, Maailman Kuvalehti
Maailman Kuvalehti tuo maailman lähelle suomalaista. Se kertoo tarinoita suurien uutisotsikoiden takaa ja viestii kaikilla jutuillaan, ettei maailma ole valmis – sitä voi vielä muuttaa.
#viikonaikkari 22/2020 goes podcast!
Esittelyssä Ylioppilaslehti, jonka podcastia voit kuunnella muun muassa Spotifyssa.
#viikonaikkari 21/2020 on Kemia-lehti!
Lehden tuorein, koronavirusta käsittelevä numero, on luettavissa nyt. Mediatiedot näet Mediakortit.fi-palvelusta.
Huhtikuun Kuukauden aikkarimainos -kisa on käynnissä!
Huhtikuun parhaan aikkarimainoksen tittelistä kisaavat Iltalehti, K-Rauta, Lumoava, Mehiläinen ja Suomen Yrittäjät. Käy äänestämässä suosikkiasi!
Maaliskuu maistuu jäätelölle!
Maaliskuun Kuukauden aikkarimainos -kisassa Oatly- ja Jymy-jäätelöt nappasivat kultaa ja pronssia. Artek tuli hienosti hopealle.
Ajankuva on ilmestynyt!
Vuoden 2020 Ajankuva nostaa keskiöön aikakausmedioiden visuaalisuuden voiman sekä alan upeat ammattilaiset.
Aikakausmediat somessa / huhtikuu 2020
Katso huhtikuun Aikakausmediat somessa -raportti SlideSharesta tai lataa se sivuiltamme.
Tunne tekijät, osa 14: Minna Siltala, Kotipuutarha
Puutarhalehdissä on pöhinää erityisesti keväällä, mutta lukijoiden kiinnostus ja harrastuneisuus kestävät läpi vuoden. Mutta mikä puutarhanhoidossa trendaa tässä ajassa?
Apu Juniori kannustaa lapsia lukemaan
Apu Juniori haluaa olla se fiksu aikuinen, joka kertoo ajankohtaisista asioista järkevällä tavalla lapsille. Kohderyhmää ei saa paapoa, eikä sille saa lässyttää, tietää Elisa Miinin.
Aikakauslehtiviikkoa vietetään 20.–26.4.
Aikakauslehtiviikolla noin 70 digilehteä ovat luettavissa maksutta. Avaa lehti ja löydä sun juttu!
Kuka voittaa maaliskuussa?
Kuukauden aikkarimainos -kisassa ovat maaliskuussa mukana Artek, Jymy-jäätelö, Kiasma, K-Supermarket ja Oatly. Käy äänestämässä!
Pelikaani voitti helmikuussa
Helmikuun Kuukauden aikkarimainos -kisassa liihotteli voittoon Pelican Rougen mainos. Toiseksi tuli Kesko ja kolmanneksi Koulunäkki.
Tunne tekijät, osa 13: Elisa Miinin, Apu Juniori
Älä lässytä, panosta kuviin, selitä asiat auki – Elisa Miinin tietää, miten lapset saadaan lukemaan
Haastattelussa Lääkärilehden Pertti Saloheimo
Millaisia periaatteita Lääkärilehdessä noudatetaan, kun kirjoitetaan tutkimustuloksista?
Editkilpailun tulokset on julkistettu!
Katso tulokset Editkilpailun nettisivuilta. Lämpimät onnittelut voittajille ja shortlistalle päässeille!
KMT: Aikakausmediat tavoittavat yhdeksän kymmenestä suomalaisesta
Tuoreimman Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT) mukaan aikakausmediat tavoittavat painettuna 84,8 prosenttia yli 15-vuotiaista suomalaisista. Luku on 89,7 prosenttia, kun huomioidaan myös digitaaliset sisällöt.
Mikä oli helmikuun paras mainos?
Voitosta kisaavat Bonge, Vaasan, Kesko, Pelican Rouge ja SOK. Äänestä paras voittoon!
Turvavälillä on väliä
Nissanin Turvaväli voitti tammikuun Kuukauden aikkarimainos -äänestyksen. Hopealle tuli WWF ja pronssia otti Aku Ankka.
Tunne tekijät, osa 12: Pertti Saloheimo, Lääkärilehti
Yksi tutkimus sanoo tätä, toinen toista. Lääkärilehti julkaisee tietoa, joka on tutkittua ja oikeellista. Tiedeartikkelit käyvät läpi tiukan vertaisarvioinnin ja siksi lehden tietoon voi luottaa.
Editkilpailun shortlistat julkistettiin!
Shortlistoista julkistettiin lähes kaikki toimitukselliset sarjat sekä Vuoden aikakauslehtimainos -sarja. Toimiksellisista sarjoista Vuoden aikakauslehtikansi (yleisöänestys) sekä Vuoden myyvin irtonumerokansi ehdokkaat julkistamme viikon 10 alussa.
Tammikuun parhaasta kisataan nyt!
Kuka voittaa tammikuun Kuukauden aikkarimainos -kisan: Aku, Magnum, Nissan, WWF vai Tjäreborg? Käy äänestämässä suosikkiasi!
Tunne tekijät, osa 11: Jukka Heinonen, Seura
Sadat yksityiskohdat, kymmenet puhelut ja pitkä selvitystyö auttoivat Seuran toimittajan neuvostoloikkarin vaietun tarinan äärelle.
Loppuvuoden 2019 voittaja on Luhta
Marras-joulukuun parhaaksi aikkarimainokseksi äänestettiin Luhta Home. Toiseksi tuli Pohjola Sairaala ja kolmanneksi Saint-Gobain/Isover.
Marras-joulukuun Kuukauden aikkarimainos -kisa on käynnissä!
Loppuvuoden 2019 parhaan aikkarimainoksen tittelistä kisaavat LuhtaHOME, Pohjola Sairaala, Lidl, Saint-Gobain ja Pelastusarmeija.
Äänestä suosikkikanttasi!
Mikä oli vuoden 2019 paras aikakauslehtikansi? Äänestä suosikkiasi osoitteessa www.editkilpailu.fi/kansi19 ja osallistu 500 euron matkalahjakortin ja vuoden aikakauslehtitilauksen arvontaan!
#viikonaikkari 4/2020 on Nova
Nova on Meira Novan julkaisema asiakaslehti, joka kertoo foodservice-alan kuulumiset. Tutustu lehden mediakorttiin!
#viikonaikkari 3/2020 on Mondo!
Mediakorttipalvelusta löydät mm. Mondon ilmestymisaikataulun, teemat ja mainostilan hinnat.
Rakkaus voitti lokakuussa
Scandicin Live happily ever after
suuteli kultaa lokakuun aikkarimainos-kisassa. Toiseksi tuli Kojamon Ellinoora, ja kolmanneksi äänestettiin K-ruoka mainoksella Kun kädet on täynnä.
Tunne tekijät, osa 10: Elina Lappalainen
"Matka kohti tasa-arvoa ei ole valmis sillä, että meillä on naisia lehden kannessa", sanoo Talouselämän toimittaja Elina Lappalainen. Jutussamme hän kertoo, miksi Talouselämä tekee Päättäjänaiset-selvitystä, ja miksi on tärkeää nostaa naisia esiin talousmediassa.
Vuonna 2019 syntyi 40 uutta aikakauslehteä
Uusia lehtiä olivat mm. Apu Juniori, Tiede Luonto, Kotiliesi Juhlat, Rakkaat Villasukat, Pulla sekä Vintage ja keräily.
Editkilpailu on nyt käynnissä!
Ehdota vuoden 2019 Editiin palkittavia lehtiä, tekijöitä ja toteutuksia viimeistään tiistaina 7.1.2020 klo 16.00.
Kilpailu on avoin kaikille Aikakausmedian jäsenkustantajien lehdille ja niiden tekijöille.
Kuka voittaa lokakuun aikkarimainoskisan?
Äänestä nyt lokakuun parasta aikkarimainosta! Kisassa mukana ovat K-Ruoka, Kojamo, Scandic, Silmäasema ja Valio.
Syyskuun aikkarimainos on makea
Kouvolan lakritsi voitti syyskuun Kuukauden aikkarimainos -kisan. Toiseksi tuli Me Naiset ja Sanoma Media Finland, ja kolmanneksi Aurinkomatkat.
Karhun 0,0 % kahmi 84 % äänistä
Sinebrychoff voitti alkoholittoman oluen mainoksellaan kesä-elokuun Kuukauden aikkarimainos -yleisöäänestyksen. Toiseksi tuli Sanoma Media Finland ja kolmanneksi Valio.
Tunne tekijät, osa 9: Lauri Paloposki, Riffi
Musiikkitekniikan erikoislehti Riffi käsittelee kaikkia niitä asioita, joita tarvitaan, kun tehdään musiikkia tai tuotetaan ääntä. Tunne tekijät -sarjan yhdeksännessä osassa ääneen pääsee Riffin päätoimittaja Lauri Paloposki.
Äänestä syyskuun parasta aikkarimainosta!
Syyskuun mainoksista Markkinointi&Mainonta-lehden yleisöäänestykseen pääsivät #Readhour-kampanja, Aurinkomatkat, Kouvolan lakritsi, Lidl ja Sanoma/Me Naiset. Tutustu mainoksiin ja anna äänesi alla olevasta linkistä!
VINK! opastaa natiivimainonnan saloihin
Aikakausmedian tutkimus naisille suunnatusta natiivimainonnasta on julkaistu. Tutustu oppaaseen ja esitykseen sivuillamme tai pyydä painettu julkaisu itsellesi toimistoltamme.
Tunne tekijät, osa 8: markkinointitutkija Vaula Norrena
Vahvat värit ja suuret kuvat. Ne vetoavat mainoksissa lukijoihin. Myös yhteiskunnan tilanne heijastuu mainosmaailman väreihin ja muotoihin. Mutta miten? Vaula Norrena avaa mainosmaailman muutoksia ja trendejä Tunne tekijät -sarjan kahdeksannessa osassa.
Sarjan edelliset osat näet täältä.
Aikakausmedia julkaisi lastenkirjan päiväkodeille
Lyyti Kynäsen ja Seppo Sanasen Lehtimetsäläinen täydentää tammikuussa julkaistua, varhaiskasvatukseen suunnattua oppimateriaalikokonaisuutta.
Blogi: Onko lukemisen vähentyminen pelkkä illuusio?
"Osa lapsista ja nuorista kokee, että ”periaatteessa se menee silleen, että me opetetaan niitä [vanhempia] ennen kuin ne meitä", oli kyseessä sitten medialukutaito tai uusi teknologia", kirjoittaa blogissamme tutkija Anne Melander.
Onko lukeminen tosiasiassa vähentynyt, mittaammeko lukemista oikein – ja kuka opettaakaan ketä, kun puhutaan mediataidoista?
Tunne tekijät, osa 7: Eero Kettunen
Tunne tekijät -sarjan seitsemännessä osassa Kolmiokirjan ristikkolehtien päätoimittaja Eero Kettunen kertoo, miten ristikot syntyvät. Sarjan edelliset osat näet täältä.
Lasten ja nuorten mediapäivä -tutkimus on julkaistu!
Tiedätkö, mitä medioita ja välineitä kouluikäiset lapset ja nuoret käyttävät? Tai millaisia kiinnostuksen kohteita tytöillä ja pojilla on, ja miten ne vaihtelevat iän myötä? Uusin tutkimuksemme kertoo 7–15-vuotiaiden mediankäytöstä.
Blogi: Epämääräinen häivähdys vai ympärivuotinen tujaus sateenkaarta?
"Sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöt eivät loista läsnäolollaan mainonnassa, vaikka brändit laittavatkin sateenkaarilipun liehumaan priden kunniaksi. Sateenkaarevien arvojen näkymistä tarvitaan ympäri vuoden", kirjoittaa Setan Eliisa Alatalo.
Huhtikuun paras mainos oli Ifolorilla
Kuukauden aikkarimainos -kisan huhtikuun yleisöäänestyksen voitti Ifolorin Valokuvilla sisustaminen. Toiseksi tuli Paulig ja kolmanneksi Sanoma.
Ajankuva 2019 on ilmestynyt!
Jos et jo saanut lehteä, pyydä painettu kappaleesi toimistoltamme!
Tunne tekijät, osa 6: Tuukka Grönholm
Pelimaailma luo yhteisöjä ajasta ja paikasta riippumatta. Tunne tekijät -sarjan kuudennessa osassa Pelit-lehden päätoimittaja Tuukka Grönholm kertoo yhteisöllisyyden uusista muodoista.
Vuoden aikkarimainokset 2018
Vuoden aikkarimainokset 2018 on julkaistu! Lue julkaisu digitaalisena tai pyydä oma kappale toimistoltamme.
Tunne tekijät, osa 5: Riikka Kaartinen, Suomen Luonto
Sarjan viidennessä osassa toimittaja Riikka Kaartinen kertoo luontotoimittajan työstä sekä uhanalaisista ankeriaista. Miksi jopa yli 90 prosenttia ankeriaista sekä Suomessa että koko Euroopassa on hävinnyt, ja miksi ankeriaiden salakauppa houkuttelee salakuljettajia?
Blogi: Valitse sopiva vaikuttaja, briiffaa rehellisesti ja panosta näkökulmaan – vinkit onnistuneeseen vaikuttajayhteistyöhön
Bloggaaja Julia Thurén antaa blogissamme vinkkejä onnistuneeseen vaikuttajayhteistyöhön. Tutustu myös muiden kirjoittajien postauksiin.
Tunne tekijät, osa 4: Anni Lintula, A-lehdet
Tunne tekijät -sarjan neljännessä osassa diginatiivin kohderyhmän asiantuntija Anni Lintula kertoo, miten nuorten tapa kuluttaa mediaa on muuttunut.
Blogi: Vieläkö aikakauslehti mahtuu mainostajan työkalupakkiin?
Perinteisesti on ajateltu, että aikakauslehti on media, jossa rakennetaan brändiä. Mutta onko imagomainonta ainoa tapa hyödyntää printtilehteä – ja onko aikakauslehtimainonnalla tulevaisuutta aikana, jolloin kattavaa nettopeittoa on entistä vaikeampi saavuttaa yhdessä kanavassa? Lue mediatoimisto Dagmarin asiakkuusjohtaja Mari Riipisen ajatuksia blogistamme. Näet aiemmat postaukset muilta kirjoittajilta sivuiltamme.
Tunne tekijät, osa 3: Suvi Takala ja Jenni Fabritius, Heppu-lehti
Partiolaisten Heppu-lehden uudistuksessa mukaan tuotiin jotain ihan uutta – lisättyä todellisuutta eli AR:ää. Tunne tekijät -sarjan kolmannessa osassa Suvi Takala ja Jenni Fabritius kertovat, miten uudistusta lähdettiin tekemään.
Editkilpailun toimitustellisten sarjojen shortlistat on nyt julkaistu!
Katso ehdokkaat kilpailusivustolta. Vuoden aikakauslehtimainos -sarjan shortlista julkistetaan 7.3.2019.
Tunne tekijät, osa 2: Velimatti Honkanen, Tekniikan Maailma
Joskus huolellinen journalismi voi jopa pelastaa henkiä. Tunne tekijät -sarjan toisessa osassa Tekniikan Maailman tuottaja Velimatti Honkanen kertoo, miten riippumaton testaus paljasti vakavan vian Volkswagenin automalleissa, ja mitä siitä seurasi.
Tunne tekijät -sarja alkoi!
Sarjassa esitellään aikakausmedia-alan osaajia. Ensimmäisenä vuorossa on Kodin Kuvalehden päätoimittaja Minna McGill, joka puhuu muun muassa Tämän haluan sanoa -jutusta, jossa saattokodin asukkaat puhuvat heille tärkeistä asioista.
Mikä on tammikuun paras aikkarimainos?
Joulukuussa Kuukauden aikkarimainos -kisan yleisöäänestyksen voitti Hartwallin Merry Joe. Katso koko kärkikolmikko tästä ja äänestä tammikuun parasta aikkarimainosta tästä.
Äänestä suosikkiasi vuoden aikakauslehtikanneksi!
20 mainiota ehdokasta Vuoden 2018 aikakauslehtikanneksi! Äänestä suosikkiasi osoitteessa www.editkilpailu.fi/kansi18. Äänestäneiden kesken arvotaan 500 euron matkalahjakortti ja aikkarivuosikerta.
Lasten lehtikone
Tässä ovat Seppo Sananen ja Lyyti Kynänen, Aikakausmedian uutta oppimateriaalia tähdittävä reportterikaksikko. Varhaiskasvatukseen suunnattu oppimateriaali koostuu digitaalisesta Lasten lehtikoneesta, painetusta harjoituslehtisestä ja Lyyti Kynäsen ja Seppo Sanasen lehtirallista, jonka laulaa Pikku Papun orkesterista tuttu Sanna Kaisa Sundström.
Tubekulttuurin perusteet
Aikakausmedian ja A-lehtien uusi verkkokurssi perehdyttää kasvattajat tubekulttuuriin. Videomuotoinen kurssi auttaa ymmärtämään ilmiötä ja hyödyntämään sitä mediakasvatuksessa. Kurssi on maksuton.