Vuoden myyvin aikakauslehtikantena palkittiin Suuri Käsityö 4/2020.

Juttu "Viimeinen palvelus" kertoo siitä, mitä kuoleman hetkellä ja sen jälkeen ihmiselle tapahtuu. Haastatellut ammattilaiset puhuvat avoimesti tunteistaan, joita kuoleman kohtaaminen työssä herättää.

Perusteluissaan tuomaristo toteaa: ”Lämmöllä kirjoitettu ja kuvitettu juttu on koskettava ja pitää otteessaan loppuun asti. Vaikea aihe on käsitelty taitavasti, ujostelematta ja suurentelematta. Aiheeseen on tuotu erilaisia lähestymiskulmia, joiden sisältämä ammatillinen tieto on arvokasta myös alan opiskelijoille. Selkeät ja havainnolliset kuvat ja levollinen taitto täydentävät kokonaisuutta, joka jättää vahvan tunnejäljen.”

Kilpailusarjassa haetaan juttua, joka on kokonaisuutena taidonnäyte ammattilaisten yhteistyöstä ja parhaimmillaan ja enemmän kuin osiensa summa. Voittaneen jutun tiimiin kuuluivat toimittaja Terhi Mäkinen, toimitussihteeri Teijo Kuusela, AD Pia Hietamies, kuvaajat Jari Lifländer, Harri Nurminen, Liisa Takala ja Pia Inberg.

Luonnonsuojelijan kansi oli yleisön suosikki

Editkilpailun yleisöäänestyksessä vuoden 2020 aikakauslehtikansista yli 20 prosenttia äänistä sai Suomen luonnonsuojeluliiton Luonnonsuojelija 2/20, jonka kannessa poseeraa suomalaisessa kesämaisemassa sympaattinen saukko. Äänestäjät perustelivat valintaansa muun muassa näin ”Mielenkiintoinen sommittelu sekä kauniit värit”, ”Katse palasi aina tähän kanteen”, ”Komea kuva, sopii julkaisun kanteen, herättää lukijan mielenkiinnon.”

Seuraavaksi eniten ääniä kilpailussa saivat ammatti- ja järjestölehtiin kuuluva Marttaliiton Martat 1/20 ja Suomen Osakesäästäjien Viisas Raha 8/20. Yleisöääniä kilpailusivustolla annettiin kaikkiaan yli 7 600 helmikuun aikana.

Mukana äänestyksessä oli 20 kantta, jotka esituomaristo oli valinnut kisaan lähetetyistä 70 kannesta. Lehdet edustivat hyvin Aikakausmedian jäsenkustantajien ja -julkaisijoiden eri lehtiryhmiä; yleisölehtiä, ammatti- ja järjestölehtiä sekä asiakaslehtiä.

Kilpailun toisessa kansisarjassa, ’Vuoden myyvin aikakauslehden kansi’ voittaja oli Sanoma Media Finlandin Suuri Käsityö 4/20. Tuomariston mukaan kansi erottuu edukseen irtonumerorivistössä ja rikkoo tyylillään perinteistä käsityölehtien linjaa. Lehdelle numero 4 oli vuoden 2020 myydyin irtonumero. Kilpailussa menestyivät myös Otavamedian Anna 8/20 ja A-lehtien Kauneus & Terveys 13/20.

Editkilpailun tavoitteena on löytää ja palkita sekä sisällöllisiä että visuaalisia alan huippuja. Mukana kilpailussa ovat Aikakausmedian jäsenkustantajien ja -julkaisijoiden lehdet tekijöineen.  Vuosittain järjestettävässä kilpailussa oli 14 toimituksellista sarjaa, joissa kilpailun tuomaristojen arvioitavana oli kaikkiaan 367 ehdotusta palkittavista aikakausmedioista ja alan ammattilaisista.

EDITKILPAILUN 2020 VOITTAJAT TOIMITUKSELLISISSA SARJOISSA

Vuoden myyvin aikakauslehtikansi

Suuri Käsityö 4/20, Sanoma Media Finland/Sanoma Lifestyle

Vuoden aikakauslehtikansi, yleisöäänestys

Luonnonsuojelija 2/20, Suomen luonnonsuojeluliitto

Vuoden feature-juttu yleisömediassa

Ikuinen tuli, Kauppalehti Optio

toimittaja Mikael Vehkaoja, valokuvaaja Vesa Ranta, visuaalinen toimitussihteeri Teemu Heinilehto, editori Jenny Jännäri

Vuoden lifestyle-juttu yleisömediassa

Valmis maailmalle, Kodin Kuvalehti

ruokatoimittaja Christina Aaltio, AD Taru Castrén, toimituspäällikkö Sanna Tyry, kuvaaja Tuomas Kolehmainen, kuvausjärjestäjä Kirsten Reuter

Vuoden juttu asiakasmediassa

Dramaattinen ruokavuosi, Yhteishyvä

toimittaja Kaisa Hako, valokuvaaja Paula Kesäläinen, tyyli Juuli Hakkarainen, data Rami Paasovaara, vastaava tuottaja Leila Mehto, AD Leena Majaniemi, toimituspäällikkö Sanna Suokko, sisältöpäällikkö Sara Malmberg

Vuoden juttu ammatti- ja järjestömediassa

Viimeinen palvelus, Tehy-lehti

VUODEN KUVA AIKAKAUSMEDIASSA

Henkilökuva

"Arto O. Salonen”, valokuvaaja Aleksi Poutanen, Toimihenkilöliitto Erto

Lifestyle-kuva

”Normalia verta”, valokuvaaja Sanna Lehto, Demi

Kuvareportaasi

”Tapaus haahka”, valokuvaaja Heikki Eriksson, Suomen Luonto

Vuoden brändilaajennus aikakausmediassa

Sekasin by Demi, Demi, A-lehdet

Vuoden toimittaja aikakausmediassa

Juhani Karila, Image

Vuoden ammatti- ja järjestömedia

Siirtolapuutarha, Suomen Siirtolapuutarhaliitto

Vuoden asiakasmedia

Hippo, Genero/A-lehdet. Julkaisija OP osuuskunta

Vuoden yleisömedia

Trendi, A-lehdet

» Voittajien perustelut sekä kilpailun tuomaristot

» Tallenne voittajien julkistamistilaisuudesta

Samalla sivustolla ovat myös Editkilpailun markkinoinnillisten sarjojen voittajien tiedot

toimituksellisten sarjojen tuomaristojen puheenjohtaja, viestintäpäällikkö Heli Häivälä, Aikakausmedia
heli.haivala@aikakausmedia.fi
p. 050 5294499

Aikakausmedia ry on aikakausmediakustantajien ja -julkaisijoiden toimialayhteisö. Kustantaja- ja julkaisijajäseniä on lähes 250, ja ne julkaisevat yhteensä noin 460:tä painettua tai/ja digitaalista aikakausmediaa Suomessa.