Haku
Kuva: Aikakausmedia / Jarkko Mikkonen

Naistenlehtien seuraajien osuus aikakausmedioiden someyleisöstä oli 13 prosenttia, mikä tarkoitti yhteensä lähes 599 000 seuraajaa eri kanavissa. Melkein samoihin lukemiin ylsivät asumisen, puutarhanhoidon ja remontoimisen lehdet. Naistenlehdistä suurimmat olivat Me Naiset, Kodin Kuvalehti ja Kotivinkki, asumisen lehdistä Meillä kotona, Koti ja Keittiö ja Avotakka.

– Naistenlehdissä ja asumisen lehdissä käytetään monipuolisesti sosiaalisen median eri kanavia, ja etenkin asumisen lehdissä Instagram on merkittävä kanava, kertoo Aikakausmedian tutkimus- ja markkinointipäällikkö Outi Itävuo.

– Suosittuja ovat esimerkiksi visuaalisesti näyttävät ruoka- ja sisustusaiheet sekä kiinnostavien henkilöiden oivallukset. Tällaiset lifestyle-lehdille tyypilliset sisällöt vetoavat niin printissä kuin sosiaalisessa mediassakin.

Muita suuria lehtiryhmiä olivat talouden, markkinoinnin ja median lehdet, lasten ja nuorten lehdet sekä ruoka- ja juomalehdet, joilla kullakin oli yli 300 000 seuraajaa eri somekanavissa.

Suurimmat seuraajamärät lehtiryhmittäin 2020

 

lehtiryhmä

seuraajamäärä*

1.

Naistenlehdet

598 649

2.

Asuminen, puutarhanhoito ja remontointi

597 677

3.

Talous, markkinointi ja media

357 713

4.

Lapset ja nuoret

331 964

5.

Ruoka ja juoma

308 075

6.

Yleislehdet

285 351

7.

Luonto, maa- ja metsätalous

236 351

8.

Autot, moottoriajoneuvot ja kuljetus

204 038

9.

Hyvinvointi, terveys ja liikunta

203 380

10.

TV ja viihde

167 018

*) yhteenlaskettu tykkääjien, seuraajien ja kanavan tilaajien määrä Facebookissa, Instagramissa, Twitterissä, YouTubessa ja Pinterestissä.

Seuratuimmat ovat Talouselämä, Aku Ankka ja Suomen Luonto

Aikakausmediaoiden yhteenlaskettu seuraajamäärä somessa oli vuoden lopussa 4 482 528.

Puolet yleisöstä seuraa aikakausmedioita Facebookissa, mutta tämän kanavan osuus pienenee vuosi vuodelta yleisömäärän kasvusta huolimatta. Viime vuonna Facebook-yleisö kasvoi 7 prosentilla. Suurimmat aikakausmediat Facebookissa olivat Aku Ankka, Suomen Luonto ja Yhteishyvä.

Instagram-yleisö on kasvanut kanavista eniten vuodesta 2018 alkaen, ja sen osuus yleisöstä oli viime vuoden lopussa 29 prosenttia. Instagramissa suurimmat olivat Suomen Luonto, Meillä kotona ja Soppa365.

Vertailtaessa yleisön kokoa kaikissa somekanavissa eniten yleisöä keräsivät Talouselämä, Aku Ankka ja Suomen Luonto. Eniten uusia seuraajia vuoden aikana saivat Meillä kotona, Kotiliesi ja Suomen Luonto.

Suurimmat aikakausmediat somessa vuonna 2020

 

lehti

seuraajamäärä*

1.

Talouselämä

223 510

2.

Aku Ankka

210 985

3.

Suomen Luonto

204 043

4.

Suomen Kuvalehti

162 271

5.

Seiska

157 329

6.

Yhteishyvä

151 002

7.

Meillä kotona

139 496

8.

Soppa365

116 830

9.

Me Naiset

114 929

10.

Demi

111 152

*) yhteenlaskettu tykkääjien, seuraajien ja kanavan tilaajien määrä Facebookissa, Instagramissa, Twitterissä, YouTubessa ja Pinterestissä.

 

Lisätietoja:

Aikakausmedian markkinointi- ja tutkimuspäällikkö Outi Itävuo
outi.itavuo@aikakausmedia.fi
puh. 040 540 1820

Aikakausmedia on seurannut suomalaisten aikakausmedioiden sometavoittavuutta kuukausittain tammikuusta 2016 alkaen. Seurannassa ovat mukana Aikakausmedian jäsenkustantajien ja -julkaisijoiden lehdet, joilla on käytössään yksi tai useampi seuraavista sosiaalisen median kanavista: Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest tai YouTube. Joulukuussa 2020 mukana oli 214 aikakausmediaa. Keskimäärin lehdillä oli käytössä 2,6 somekanavaa, useimmiten Facebook.

Tarkemman raportin voi ladata Aikakausmedian nettisivuilta.


Aikakausmedia ry on aikakausmediakustantajien ja -julkaisijoiden toimialayhteisö. Kustantaja- ja julkaisijajäseniä on lähes 250, ja ne julkaisevat yhteensä noin 470:tä painettua tai/ja digitaalista aikakausmediaa Suomessa.

page shape 1 page shape 4
×

Haku: