Haku
Asiakaslehtiä ja tulppaaneja.
Kuva: Anniina Nissinen

Aikakausmedia tutki yhdessä JHelske Researchin kanssa seitsemän eri yrityksen asiakkaiden suhtautumista yrityksen julkaisemaan asiakasmediaan. Tutkimuksiin vastasi yli 5 000 asiakasta.

Tutkimuksen perusteella lukijat ovat erittäin sitoutuneita asiakaslehtiin, sillä 70 prosenttia lukee jokaisen numeron ja 80 prosenttia vähintään joka toisen. Kun uusi numero ilmestyy, se käydään läpi tarkkaan. Lehdestä kuullaan uusista tuotteista ja palveluista, sen parissa viihdytään ja siitä saadaan sellaista tietoa, mitä ei välttämättä saisi mistään muualta. Peräti 84 prosenttia kertoo lehden vaikuttaneen myönteisesti mielikuvaan sitä julkaisevasta yrityksestä.

– Valtaosan mielestä lehti on tärkeä asiakasetu, ja laadukasta maksutonta sisältöä arvostetaan. Tutkimuksen mukaan lehti tuo yritystä lähemmäs, inspiroi, muistuttaa asiakkuudesta ja kertoo siitä, että yritys arvostaa asiakasta, sanoo Aikakausmedian markkinointi- ja tutkimuspäällikkö Outi Itävuo.

Tutkimuksessa mukana olleet lehdet ovat kuluttaja-asiakkaille suunnattuja maksuttomia julkaisuja, jotka ilmestyvät 2–6 kertaa vuodessa. Valtaosan mielestä lehden ilmestymistiheys on sopiva, mutta harvemmin julkaistavien lehtien asiakkaat toivoisivat useampia numeroita.

Printiltä vaaditaan entistä laadukkaampaa sisältöä

Peräti 97 prosenttia vastanneista lukee lehden printissä. Painetusta lehdestä pidetään, sillä se on konkreettinen muistutus yrityksen olemassaolosta. Monelle asiakasmedia saattaa olla ainoa lehti, joka tulee painettuna kotiin.

– Printtituotteilta vaaditaan nykyään entistä laadukkaampaa sisältöä. Painettua lehteä arvostetaan, ja myös asiakaslehdissä painopiste siirtyy koko ajan entistä enemmän laadukkaaseen journalismiin tiedottamisen sijaan, Itävuo sanoo.

Vaikka hyvä journalismi on lukijoille tärkeää, asiakasmedia saa olla myös näkyvästi kaupallinen.  

– Monelle uutuuksien ja tarjousten esiintuominen on tärkeä osa lukukokemusta, eikä kaupallisuutta tarvitse pelätä. Lukijoita kiinnostavat myös tarinat yrityksen ihmisistä, toiminnasta ja arvoista, ja moni kertoo lehden monipuolistaneen heidän mielikuvaansa julkaisijasta.

Tutkimuksen perusteella printtilehti on mieluisin tapa vastaanottaa tietoa yrityksestä kaikissa ikäryhmissä. Digikanavista uutiskirje on suosituin, ja digilehden lukijoille jopa yhtä toivottu tapa kuin painettu lehti. Yhden numeron keskimääräinen lukuaika on 29 minuuttia. Lukuaika kasvaa lukijan iän myötä, ja printtilehteä luetaan digiä pidempään.

Lehdessä olevat jutut houkuttavat lukemaan, kun ne ovat ajankohtaisia, niissä on uutta tietoa tai ne ovat itselle tai läheiselle tärkeistä aiheista. Lukuintoa lisäävät myös juttujen uudet näkökulmat, tunnetut tai kiinnostavat henkilöt ja houkutteleva kuva tai ulkoasu. 

Suomessa asiakaslehdet ovat suurimpia aikakauslehtiä, ja Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT 2022) mukaan kymmenestä luetuimmasta printtilehdestä neljä on asiakaslehtiä. KMT:ssä mukana olleet viisi asiakasmediaa tavoittavat eri kanavissaan kaksi kolmesta suomalaisesta eli 2,85 miljoonaa yli 15-vuotiasta.

Katso tästä tutkimusraportti kokonaisuudessaan

Lisätiedot:
Outi Itävuo
markkinointi- ja tutkimuspäällikkö 
outi.itavuo@aikakausmedia.fi
040 540 1820

ASSI-tutkimus 2022:

  • Tutkimuksen toteuttaja: JHelske Research Oy
  • Tutkimuksen tilaaja: Aikakausmedia ry
  • Tutkitut asiakasmediat: Avainapteekit (Avainapteekit Oy), Etiketti/Etiketten (Alko), Helen (Helen Oy), Sisustamo (Vepsäläinen), Terve Metsä (Stora Enso), Uniikki (Yliopiston Apteekki) ja Vinkkari (Braleva Kiinteistöpalvelut Oy)
  • Tutkimuksiin vastasi yhteensä 5 117 asiakasta.
  • Tutkimukset toteutettiin kesä–joulukuussa 2022.
  • Tutkimustapana oli nettikysely kunkin yrityksen asiakkaille.
×

Haku: