Haku

Seiska panostaa nyt verkkoon – elokuun uutisvoitot toivat ennätysyleisön

Seiskan päätoimittaja Jari Peltomäen mukaan huipputuloksen sai aikaan järjestelmällinen ja pitkäjänteinen toimitustyö sekä nopea reagointi kansaa kohauttaviin uutisiin, jotka ovat Seiskan peruskauraa.

– Suomalaisia tietysti puhutti elokuussa Sanna Marinin bilekohu, josta Seiska sai lukuisia uutisvoittoja. Pelkät pääministerin toilailut eivät kuitenkaan selitä ennätystä, vaan taustalla oli paljon muutakin hyvää uutistyötä, hän sanoo.

Seiska on kasvattanut verkkokävijöiden määrää huimasti toukokuusta 2021 lähtien, jolloin nykymuotoinen online-yleisöjen mittaus käynnistyi. Joulukuussa 2021 tapahtui hyppy ja lukijamäärät kasvoivat kerralla neljännesmiljoonalla viikkokävijällä. Siitä lähtien Seiska.fi:n sivustolla on vieraillut joka kuukausi yli miljoona viikkokävijää. Peltomäen mukaan taustalla on tietoinen strategia tehdä verkkoa yhä isommin ja suunnitellummin.

– Olemme panostaneet viime aikoina yhä enemmän verkon tekemiseen, lisänneet resursseja ja juttuvolyymejä, laajentaneet sisältöjä ja kehittäneet some-näkyvyyttä. Esimerkiksi viime vuonna poistimme toimituksen printti- ja verkkojaon ja yhdistimme koko Seiskan toimituksen puhaltamaan yhteen hiileen, hän selvittää.

Seiskan keskimääräinen viikkotavoittavuus (reach) digissä, netto

Lähde: FIAM. Keskiarvot on laskettu kunkin kuukauden viikoista. Tavoittavuusluvut (reach) ovat nettolukuja, jossa eri laitteita (kuten desktop, mobiili, sovellukset) käyttävä käyttäjä lasketaan mukaan vain kerran.

Seiskan verkkosivuilla juttujen kirjo on laaja viihdejulkkiksista kuninkaallisiin, ilmiöistä eläimiin ja tavallisista ihmisistä terveysuutisiin. Silti ylivoimaisesti suosituimpia sisältöjä ovat julkkisten elämästä kertovat uutiset. Myös videosisällöt, kuten esimerkiksi Seiskan alkuperäissarjat sekä Viihdeuutiset, keräävät miljoonia katselukertoja. 

Seiskan viikottaisten sivulatausten määrä oli elokuussa keskimäärin huimat 13,5 miljoonaa, mikä kertoo siitä, että Seiska on erityisen hyvä sitouttamaan yleisöään. Yleensä Seiskan sivuilla vieraileva lukee siis sivuilta useamman kuin yhden jutun.

Seiskan keskimääräiset sivulataukset (pageviews), viikkokeskiarvo

Lähde: FIAM. Keskiarvot on laskettu kunkin kuukauden viikoista. Sivulatausten määrä kertoo siitä, kuinka monta sivua kävijä on päätelaitteelleen ladannut sivustolla vieraillessaan. Mikäli yksittäinen käyttäjä lukee lehden sivustolta kolme juttua, sivulatausten määrä on kolme. 

– Seiska houkuttelee lukijoita sivustolleen iskevillä otsikoilla, joille on katetta jutussa. Jutuista tarkistetaan faktat ja huolehditaan, että ne antavat lukijalle luotettavaa tietoa. Myös tiiviillä juttujen julkaisutahdilla sitoutetaan kävijöitä.

Videoilla on tärkeä rooli Seiskan verkkojutuissa. Kaikilta juttukeikoilta tehdään video, laajempia alkuperäissarjoja tuotetaan säännöllisesti ja liki kaikissa verkossa julkaistuissa jutuissa on video mukana.

– Olemme tehneet ansiokasta brändinlaajennusta videoiden muodossa päätoimittajakaudellani ja videototeutukset ovat oleellinen osa Seiska.fi:tä. Olemme itse asiassa olleet videoiden suhteen edelläkävijöitä, sillä Seiska-TV alkoi pyöriä jo vuonna 2002, Peltomäki sanoo.

Kuva: Aikakausmedia

FIAM (The Finnish Internet Audience Measurement) on online-yleisöjen virallinen mittaus Suomessa. Keskeinen mittari on viikkotavoittavuus. Tavoittavuusluvut (reach) ovat nettolukuja, jossa eri laitteita (kuten desktop, mobiili, sovellukset) käyttävä käyttäjä lasketaan mukaan vain kerran. 

FIAM:ia tuottaa Media Metrics Finland Oy (MMF), joka on voittoa tavoittelematon media-alan kehitysyhtiö. MMF:n toteuttajakumppani on AudienceProject AsP.

page shape 1 page shape 3
×

Haku: