Haku

Nyt lasketaan lämpötilaa – kuukauden aikkarimainos kannustaa pieniin arkisiin tekoihin

Pienillä teoilla voi olla suuri vaikutus. Astetta alemmas -energiansäästökampanjassa kehotetaan muun muassa välttämään sähkönkulutuksen huippuja, säätämään huonelämpöä alemmas ja ottamaan astetta lyhyempiä suihkuja. Kampanja kertoo tärkeästä ja ajankohtaisesta aiheesta iloisella ja selkeällä tavalla. 

– Pienellä teolla voimme yhdessä saada aikaan energiansäästöä, josta on hyötyä meille kaikille. Mainoksista tulee tunne, ettei pieni huonelämmityksen lasku ole kovin vaikeaa, eikä vaikuta suuresti arkeemme, mutta laajan joukon yhteisellä tekemisellä on jo merkitystä, perustelee kilpailun tuomarina toiminut Merja Tummunki Suomen Punaisen Ristin viestinnästä. 

Energiansäästökampanjassa ovat mukana energiavirasto, työ- ja elinkeinoministeriö, ympäristöministeriö ja Sitra. Sen taustalla on ilmastonmuutoksen lisäksi Venäjän hyökkäyssota, jolla on suuri vaikutus energiamarkkinoihin ja suomalaisten arkeen.

Kampanjaa koordinoivan Motivan viestintäjohtaja Kati Laakson mukaan mainoskampanjan tarkoituksena on kannustaa kansalaisia energiansäästöön eri keinoin omassa arjessa sekä tunnistamaan mahdollisuutensa sähkönkäytön ajalliseen siirtämiseen kulutushuippujen tasaamiseksi. 

– Ajankohtaisen aiheen lähestyminen ilon kautta oli tärkeää. Vaikea aihe vaatii rinnalleen selkeän viestin ja lähestyttävän ulkoasun. Emme halunneet pelotella, vaan rohkaista pienellä pilkkeellä. Helposti toteutettavien arkisten tekojen kautta haluttiin saada ihmiset uskomaan omien tekojensa merkitykseen ja vaikutuksiin, Laakso toteaa.

Monikanavainen kampanja näkyy aikakauslehdissä, radiossa, päivä- ja järjestölehdissä, sosiaalisessa mediassa, ulkomainontana sekä yleishyödyllisenä tietoiskuna Ylellä. Voitokas mainos on julkaistu Annassa, Kotiliedessä, Koti & Keittiössä, Martoissa, Seurassa, Suomen Kiinteistölehdessä, Suomen Kuvalehdessä ja Tekniikan maailmassa.

Kuukauden aikkarimainokset lokakuu 2022

Lokakuun aikkarimainokset tuomaroi Suomen Punaisen Ristin viestinnän palvelupäällikkö Merja Tummunki. Kisassa kunniamaininnat saivat Keskinäinen Vakuutusyhtiö Turvan Tarina loppuu, mutta arki jatkuu -mainossarja sekä Partioaitta Oy:n Kohti uusia seikkailuja

Voittaja: Astetta alemmas. Jotta energiaa riittää meille kaikille.

Tuomarin kommentti:
– Mainosten sarja kertoo tärkeästä ja ajankohtaisesta asiasta iloisella ja selkeällä tavalla. Pienellä teolla voimme yhdessä säästää energiaa. Mainoksista tulee tunne, ettei pieni huonelämmityksen lasku ole kovin vaikeaa ja eikä vaikuta isosti arkeemme, mutta laajan joukon yhteisellä tekemisellä on jo merkitystä. Samalla mainos muistuttaa lempeästi energiapiikkien ajankohdista.





Kampanjan koordinointi Motiva
Kati Laakso, viestintäjohtaja
Leila Timonen, viestintäpäällikkö

Kampanjan rahoittajat
Energiavirasto, työ- ja elinkeinoministeriö, ympäristöministeriö ja Sitra

Mainostoimisto: Kaimana
Emma Kemppainen, Copywriter
Elina Kettunen, Copywriter
Jukka Päivinen, Designer
Janne Jormanainen, Senior Designer & Art Director
Emmi Ylitalo, Senior Content Designer
Mikko Multanen, Creative Planner
Anni Martikainen, Project Manager
Iina Ratinen, Creative Director
Jere Rinne, Director, Communication & PR

Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Anna, Koti ja keittiö, Kotiliesi, Martat, Seura, Suomen Kuvalehti, Suomen Kiinteistölehti, Tekniikan Maailma

Kunniamaininta: Tarina loppuu, mutta arki jatkuu

Tuomarin kommentti: 
– Kaikille tuttu puhelimen viestiketju pysäyttää lukemaan. Empatia ja huoli lisääntyy, kun vastausta viestiin ei kuulukaan. Mainoksen myötä herää ajatus, että näin voi käydä kenelle tahansa, joten parasta tehdä se mitä ennalta voi ja hankkia vakuutusturvaa.

 


Mainostaja: Keskinäinen Vakuutusyhtiö Turva
Kaisa Järvisalo
Janica Lamberg
Kirsi Raudaskoski
Rosi-Mari Fält
Jonna Jokinen
Katriina Aho
Tiina Neuvonen
Loviisa Itäkannas
Eeva Blomqvist
Heidi Jokisalo

LähiTapiola Keskinäinen Henkivakuutusyhtiö:
Sonja Lehtonen
Jenna Keto
Tanja Schlobohm

Mainostoimisto: Villivisio
Heidi Jouslehto, AD
Toni Liimatainen, copywriter
Karri Gardemeister, luova johtaja
Pauli Nurminen, asiakkuusjohtaja

Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu: 
Ammattisotilas, Crux, Loimu, Motiivi, Opettaja, PAM, Rakentaja, SuPer-lehti, Talentia, Tekijä, TOImintaterapeutti

Kunniamaininta: Kohti uusia seikkailuja

Tuomarin kommentti:
– Reipas matkaan lähtijä kuvassa ei jätä arvailujen varaan, minkä tyyppiselle matkalle on lähdössä. Reissaajan asusteet vaikuttavat laadukkailta ja tyylikkäiltä. Mainos kertoo selkeästi ilmoittajan ja tarjolla olevan valikoiman. Indiana Jones tyylinen lierihattu repun päällä viestii siitä, että näillä kelpaa tehdä matkan myös haastavampiin olosuhteisiin.



Mainostaja: Partioaitta 
Jenna Lehtonen ja Jenna Syrenius

Mainostoimisto: In house 

Mediatoimisto: OCMG Nordic
Terhi Backman

Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Matka

Teksti: Anniina Nissinen | Kuvat: Mainostajat

Kuukauden aikkarimainos -kilpailu nostaa esiin hyvää mainontaa

Kuukauden aikkarimainos -kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakauslehtimainontaa sekä inspiroida sen tekijöitä.

Vuosina 2016–2020 kilpailu järjestettiin yleisöäänestyksenä Markkinointi & Mainonnan sivuilla. Vuodesta 2021 alkaen kisan voittajat on valinnut kuukausittain vaihtuva tuomari, joka on valittu aina edelliskuukauden voittajan kampanjatiimistä. Ensimmäinen kisa käytiin tammikuussa 2008.


Näitkö vaikuttavan aikkarimainoksen? Kerro siitä meille!

page shape 1 page shape 3
×

Haku: