Haku
Suurimpia aikakauslehtiä. Kuva: Anniina Nissinen

Yhdeksän kymmenestä suomalaisesta lukee aikakauslehtiä joko painettuna lehtenä tai digikanavissa. Se tarkoittaa 3,9 miljoonaa yli 15-vuotiaista lukijaa, mikä on 100 000 enemmän kuin edellisessä mittauksessa. Luvut käyvät ilmi Kansallisen Mediatutkimuksen uusimmasta mittauksesta (KMT 2022). 

Lukijoista 91 prosenttia lukee aikakauslehtiä painettuna ja 53 prosenttia digikanavissa. Pelkästään digitaalisia sisältöjä lukee 9 prosenttia. 

Kokonaistavoittavuudeltaan suurimmat aikakausmediat ovat asiakasmedioita, joita seurataan pääasiassa printissä. SOK:n julkaisema Yhteishyvä tavoittaa 2,2 miljoonaa ja K-Ryhmän Pirkka 1,7 miljoonaa lukijaa eri kanavissaan.  

Kokonaistavoittavuus muodostetaan printtilehden keskimääräisen numeron lukijamäärästä, johon lisätään lehden digiyleisö yhden keskimääräisen viikon ajalta. Yksi henkilö lasketaan mukaan kokonaistavoittavuuteen vain kerran riippumatta siitä, lukeeko hän lehteä yhdessä vai useammassa kanavassa. 

Suurimmat aikakauslehdet 2022

 

Lehti 

Kokonaistavoittavuus (printti + digi) 

1. 

Yhteishyvä 

2 200 000 

2. 

Pirkka 

1 734 000  

3. 

Me Naiset 

1 344 000 

4. 

Seiska 

1 169 000 

5. 

Terveydeksi!

845 000 

6. 

Avainapteekit 

622 000 

7. 

Talouselämä 

587 000 

8. 

Kotiliesi 

561 000 

9. 

Anna 

497 000 

10. 

Taloustaito 

475 000 

Lähde: KMT 2022 

Yleisömedioista eniten lukijoita keräävät Me Naiset ja Seiska, joiden kokonaistavoittavuus ylittää miljoonan. Toisin kuin asiakasmedioilla, valtaosa suurimpien yleisömedioiden lukijoista lukee lehteä digikanavissa. Yleisömedioilla tarkoitetaan sellaisia medioita, joita ostetaan tilaamalla tai irtonumeromyynnistä, eikä niitä saada asiakkuuden tai järjestön jäsenyyden perusteella.

Suurimmat yleisölehdet 2022

 

Lehti 

Kokonaistavoittavuus (printti + digi) 

1. 

Me Naiset 

1 344 000 

2. 

Seiska 

1 169 000 

3. 

Kotiliesi 

561 000 

4. 

Anna 

497 000 

5. 

Tekniikan Maailma 

446 000 

6. 

Suomen Kuvalehti 

385 000 

7. 

Kodin Kuvalehti 

378 000 

8. 

Apu 

348 000 

9. 

ET

333 000 

10. 

Hyvä Terveys 

329 000 

Lähde: KMT 2022 

Talouslehtiä

Talouslehtiä. Kuva: Anniina Nissinen

Talousmedioiden yleisöt kasvussa 

Yksittäisistä lehtiryhmistä talouden ja yritystoiminnan lehdet pärjäsivät mittauksessa erityisen hyvin. Koko lehtiryhmän tavoittavuus oli 1 186 000 lukijaa eri kanavissa, mikä on 141 000 lukijaa enemmän kuin edellisenä vuonna. Luvussa ei ole huomioitu Viisas Raha -lehteä, joka on mukana tutkimuksessa ensimmäistä kertaa. 

Talouslehdistä suurin yleisö on viikoittain ilmestyvällä Talouselämällä, joka tavoittaa yhteensä 587 000 lukijaa eri kanavissaan. Lähelle pääsee Veronmaksajain Keskusliiton lehti Taloustaito 475 000 kokonaistavoittavuudellaan. 

– Talousaiheet kiinnostavat maailmanpoliittisesti epävarmassa tilanteessa niin yksilön kuin yhteiskunnan näkökulmasta. Nyt puhuttavat Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa, energiakriisi ja inflaatio, ja niistä janotaan luotettavaa tietoa, Aikakausmedian tutkimus- ja markkinointipäällikkö Outi Itävuo sanoo. 

Kovimman kasvutuloksen teki Tekniikka&Talous, joka sai peräti 129 000 uutta lukijaa ja kokonaistavoittavuus nousi 43 prosenttia. Printissä uusia lukijoita tuli 19 000 ja digissä 118 000. Lehti on Tekniikan akateemisten TEKin jäsenlehti, jota voi myös tilata. Lukijamäärä on kasvanut TEKin uusien jäsenten myötä, mutta kasvu ei selity vain sillä.   
 
– Toinen puoli uusista lukijoista on maksavia tilaajia, mikä on tosi hieno juttu. Syy kasvuun ovat varmasti lukijoita kiinnostavat sisällöt, päätoimittaja Harri Junttila sanoo.   

Suurimmat talouselämän ja yritystoiminnan lehdet 2022

  

Lukijamäärä (printti) 

Kokonaistavoittavuus (printti + digi) 

Talouselämä  

128 000 

587 000 

Taloustaito  

456 000 

475 000 

Tekniikka&Talous  

77 000 

428 000 

Yrittäjä

107 000 

133 000 

Arvopaperi  

70 000 

118 000 

Viisas Raha 

57 000 

82 000 

 Lähde: KMT 2022 


Kansallinen Mediatutkimus KMT on luetun media-alan tutkimuskokonaisuus, jossa selvitetään aikakaus- ja sanomalehtien lukijamääriä printissä ja digissä sekä lukijakunnan rakennetta ja lukutapoja. Vuosittain julkaistavaan tutkimukseen vastaa yli 23 000 yli 15-vuotiasta suomalaista. Tutkimuksen tilaaja on MediaAuditFinland ja sen toteuttaa Kantar TNS. 

Tutustu KMT-raportteihin

Lisätietoja: 
Outi Itävuo, tutkimus- ja markkinointipäällikkö, Aikakausmedia, p. 040 540 1820 
Kaija Sinko, toimitusjohtaja, MediaAuditFinland Oy, p. 0400 489 876 
Tarja Pentilä, johtaja, Mind & Insight, Kantar TNS Oy, p. 040 516 3799 

KMT-tutkimuksen perustiedot 

  • Tutkimuksen toteuttaja: Kantar TNS Oy
  • Tutkimuksen tilaaja: MediaAuditFinland Oy
  • Näytteen koko: 23 508
  • Tutkimuksen kohderyhmä: 15 vuotta täyttäneet mannersuomalaiset, joiden äidinkieli on suomi tai ruotsi
  • Kohderyhmän koko: 4 300 000
  • Tutkimuksen tiedonkeruujaksot: 1.7.-23.12.2020, 1.7.-31.12.2021 ja 11.1.-27.6.2022
  • Tutkimustyyppi: jatkuva tiedonkeruu
  • Tutkimuksen toteutustapa: CAWI (Computer assisted web interview), mobiilioptimoitu tutkimuslomake
  • KMT 2022 -tutkimuksessa oli mukana 86 aikakauslehteä, 142 sanomalehteä tai sanomalehden liitettä, 37 kaupunkilehteä sekä 13 lehtipakettia. 
page shape 1 page shape 4
×

Haku: