Siirry hakuun ja työkalulinkkeihin
Siirry osion navigaatioon
Siirry päänavigaatioon

Tuli syleilee ja liekit nuolevat – suomalainen tangomusiikki maustaa HK:n lihamainoksia

HK:n kesäkampanja kutittelee makunystyröitä. ”Markkinoinnin uusi linja keskittyy makuun, johon suhtaudutaan intohimolla muttei ryppyotsaisesti.”

HK:n grillilihat tirisevät tänä kesänä monen aikakauslehden sivuilla. Maukkaan ruokakuvan jälkeen lehdestä löytyy vielä resepti. Tämä herkullinen kombo toi brändille voiton Kuukauden aikkarimainos -kisassa, jonka tuomaroi toukokuussa dentsun Media specialist Ida Stromer.

Reseptiikkaa on hyödynnetty HK:n mainoksissa ennenkin, mutta muuten toukokuussa käynnistetty kampanja on osa brändin uutta markkinointilinjaa.

”Uusi linja keskittyy makuun, johon HK:lla suhtaudutaan intohimolla muttei liian ryppyotsaisesti. Kohderyhmänä ovat kaikki, joilla on makuaisti”, mainostoimisto SEK:n Creative Director Heli Roiha sanoo.

Kampanjalla haluttiin ilmentää suomalaisten intohimoa ruokaan. Sitä keksittiin korostaa suomalaisilla tangoilla, joissa räydytään ikävästä, kaivataan palavasti ja kärvennytään intohimon liekeissä. Tangojen tematiikkaa on hyödynnetty sekä printtien teksteissä että kampanjaan kuuluvissa tv-mainoksissa, joissa intohimoa itkettävän hyvään grilliruokaan sävyttää suomalainen tangomusiikki.

Mainosten pääosassa ovat makunystyröitä kutittelevat ruokakuvat, jotka kuvasi Juha-Pekka Laakio. Ruokastylistinä toimi Harri Syrjänen.

Roihan mukaan aikakauslehtimainoksen suunnittelussa yksinkertaistaminen on aina haastavinta. ”Tarinan kertominen yhdellä kuvalla on todellinen taitolaji ja vaatii usein aikaa ja pieteetillä tehdyn toteutuksen. Sama koskee myös tekstipohjaisia toteutuksia.”

Kun uudet mediat ovat vallanneet alaa, aikakauslehtimainonta on Roihan mielestä jäänyt jalkoihin. ”Toteutuksiin ei enää satsata samaan tapaan kuin joskus ennen. Uusia trendejä synnytetään enemmänkin muualla mainonnan laajalla kentällä."

Roiha sanoo printtimainonnan olevan yksi mainonnan kuninkuuslajeista. Hän toivoisi näkevänsä mahdollisimman hyvin tuotettuja, loppuun asti hiottuja toteutuksia, joissa on terävä, yksinkertainen idea.

”Idea voi olla sanallinen tai kuvallinen, kunhan se on.”

Toukokuussa kolmen parhaan aikkarimainoksen joukkoon ylsivät myös A.Tillander ja DNA.

HKScan – Liekin nuolema nautinto / Tulen syleilemä täyttymys

Mainostaja: HKScan
Marketing Manager: Riikka Haarasilta-Suutarinen
Markering Director: Mikko Järvinen

Mainostoimisto: Oy SEK ab
Senior Creative / Creative Director: Annu Terho
Senior Creative / Creative Director: Heli Roiha
Client Director: Mari Saluri
Project Director: Tanja Valo

Kuvaus: Juha-Pekka Laakio

Ruokastylisti: Harri Syrjänen

Mediatoimisto: Dagmar
Client Director: Marjo Salomaa
Media Planner: Mira Karvonen

Julkaistu: Apu, Glorian ruoka&viini, Kodin Kuvalehti

"Tehokas ja pysähdyttävä. Viesti käsityöllä tehdyistä tuotteista välittyy selkeästi ja tulee hienosti esiin mainoksesta. Lehtivalinta myös tähän kampanjaan toimiva."

A. Tillander – From Our Hands to Yours

Mainostaja: Oy Alexander Tillander Ab

Mainoksen toteutus: inhouse
Diplomigemmologi D.G.FIN Niina-Jasmin Korpi

Viimeistely: Mainostoimisto Pekka Karel Ky

Julkaistu: Eeva

"Kiinnostava artikkelimainen mainos, jonka sisältö hyödyllinen. Mainoksen viesti on hienosti optimoitu lehden kohderyhmälle sopivaksi."

DNA – Digi nappaa aina – myös metsällä

Mainostaja: DNA
Markkinointipäällikkö: Lotta Rechardt

Mainostoimisto: Otavamedian natiivitiimi
AD: Jonna Haavisto
Copywriter: Janne tarmio
Tuottaja: Mats Stenvall

Mediasuunnittelu: Otavamedia ja DNA

Julkaistu: Erä, Metsästys ja Kalastus

Kuukauden aikkarimainos nostaa esiin hyvää mainontaa 

Kuukauden aikkarimainos -kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakauslehtimainontaa sekä inspiroida sen tekijöitä. 

Vuosina 2016–2020 kilpailu järjestettiin yleisöäänestyksenä Markkinointi & Mainonnan sivuilla. Vuodesta 2021 alkaen kisan voittajat on valinnut markkinoinnin ja mainonnan ammattilaisista valittu kuukausittain vaihtuva tuomari.

Ensimmäinen kisa käytiin tammikuussa 2008. 

Lisätietoa Kuukauden aikkarimainos -kilpailusta:  
Mediatuottaja/Mediakasvatusasiantuntija
Piia Matikainen, 
etunimi.sukunimi@aikakausmedia.fi


Haku ja sivuston työkalut
Linkit / Ota yhteyttä /

Yhteystiedot

Aikakausmedia
Käyntiosoite: Eteläranta 10,
00131 Helsinki


Postiosoite: PL 185, 00131 Helsinki
Sähköposti:
Puhelin: (09) 2287 7280

Laskutusosoite

Facebook

Twitter
Instagram

Henkilöstön yhteystiedot
Anna palautetta

Palvelut

Aikakausmedia on aikakauslehtijulkaisijoiden yhteistyöfoorumi, jonka jäseninä ovat kaikki merkittävät aikakauslehtikustantajat Suomessa.

Mediakortit.fi
Tiedot ja monipuoliset hakumahdollisuudet noin 200 aikakauslehdestä.

Koulujen lehtitilaukset
Tilaa koulullesi aikakauslehtiä alennettuun hintaan.

Jäsenluettelo
Jäsenkustantajien ja lehtien yhteystiedot.

Jäsenextranet
Jäsenten oma palvelu sisältää muun muassa tietoa tapahtumista.

Aikakausmedia ADS Oy

Aikakausmedia ry:n omistama yritys, jonka palveluja käyttävät niin pienet kuin suuretkin aikakauslehtikustantajat.

Ilmoitusvarausjärjestelmä
Ilmoitusaineistojen välitys- ja tarkitusjärjestelmä
Mediatietojen jakelujärjestelmä

Siirry Aikakausmedia ADS Oy:n sivuille