Haku

Syyskuun aikkarimainokset kertoivat koskettavia tarinoita ja vetosivat tunteisiin

Parhaana mainoksena palkittiin Suomen Punaisen Ristin Nälkäpäiväkeräys. Tuomari kehui mainoksen herättävän tunteita ja siinä on tärkeä, ajankohtainen ja inhimillinen teema, auttaminen. Kun kuvaa jää katselemaan pidempään, huomaa sen rakentuvan tuhansista pikkukuvista, ihmisistä ja tarinoista. 

– Mainoksen mosaiikkikuva muodostuu lukemattomista valokuvista, jotka kuvastavat Punaisen Ristin auttamistyötä. Slogan "Toistemme tukena. Aina." tiiviistää Suomen Punaisen Ristin periaatteet, joita ovat puolueettomuus ja inhimillisyys. Kuvissa näytämme konkreettisesti vapaaehtoistemme tekemää auttamistyötä, Suomen Punaisen Ristin viestinnän palvelupäällikkö Merja Tummunki sanoo.

Mainos on osa laajaa, monikavavaista kampanjakokonaisuutta ja kuvaa on käytetty myös muissa printti- ja digimateriaaleissa. Voitokas mainos julkaistiin Avussa, Hanaa-lehdessä, Koti & Keittiössä, Kantrissa ja MRKTNG-lehdessä. Mainos julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 2021. 

Lue lisää:  Syyskuun koskettava aikkarimainos rakentuu tuhansista kuvista, ihmisistä ja tarinoista

Toiseksi syyskuun aikkarimainoskisassa tuli Visman Iholla. Tuomari kiitteli, että mainos rakentui kiinnostavaan asetelmaan ääripäistä, ajatukseen ”kylmästä” teknologiasta ja ihmisen ihosta. Teknologiasta on apua, kun ihminen itse ei määräänsä enempään riitä. Mainoksen suunnitteli markkinointiosakeyhtiö i2 ja se julkaistiin Talouselämässä.

Kolmanneksi kilpailussa sijoittui Terveystalon Elämää kokeneille. Tuomarin mukaan mainoksessa on kiinnostava visuaalinen split-kuvatoteutus, joka viestii tarinoita. Meidän jokaisen menneisyydessä, nykyhetkessä ja tulevaisuudessa terveys on aina läsnä ja kirjoittaa tarinaamme. Mainoksen suunnitteli TBWA\Helsinki ja se julkaistiin seuraavissa aikakauslehdissä: ET, Hyvä Terveys, Kodin Kuvalehti, Me Naiset ja Tiede. 

Voittaja: Nälkäpäiväkeräys

Tuomarin kommentti: 
– Mainos palvelee sekä silmäilijää että syventyjää. Mainoksesta tunnistaa nopeasti, mistä ilmoittajasta ja aiheesta on kyse. Kun kuvaa katsoo pidempään, huomaa sen rakentuvan tuhansista pikkukuvista, ihmisistä, tarinoista. Mainos herättää tunteita, mainoksessa on tärkeä, ajankohtainen ja inhimillinen teema, auttaminen. Lisäksi se aktivoi muistuttaa osallistumaan tai jos on jo ehtinyt osallistua, se herättää kiitollisuuden tunteen.

Nälkäpäiväkeräys.

Mainostaja: Suomen Punainen Risti
Nälkäpäiväkoordinaattori Hilkka Korte

Mainostoimisto: Punainen Risti, Viestinnän palvelut
Suvi Hämäläinen, AD
Henna Raatikainen, copywriter

Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Apu, Hanaa, Kantri, Koti- ja Keittiö ja MRKTNG-lehti.


Kunniamaininta: Iholla

Tuomarin kommentti:
– Kiinnitti huomion. Rakentui kiinnostavaan asetelmaan ääripäistä, ajatukseen ”kylmästä” teknologiasta ja ihmisen ihosta. Teknologiasta on apua, kun ihminen itse ei määräänsä enempään riitä. Toimii hyvin sarjan muiden mainosten kanssa.

Mainostaja: Visma
Sanna Burton, Maarit Kauppila, Eva Koivunto, Sofia Joutsia + brändityöryhmä

Mainostoimisto: Markkinointiosakeyhtiö i2
Ari Rauhala, asiakkuusjohtaja
Leena Mattila, projektipäällikkö
Timo Heikkilä, copywriter
Satu Hänninen, AD
Ari Rantala, AD
Jussi Koivunen, kuvaaja
Anna-Maria Eriksson, maskeeraaja

Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Talouselämä

Kunniamaininta: Elämää kokeneille

Tuomarin kommentti:
– Kiinnostava visuaalinen split-kuvatoteutus, joka viestii tarinoita. Meidän jokaisen menneisyydessä, nykyhetkessä ja tulevaisuudessa terveys on aina läsnä ja kirjoittaa tarinaamme.
Mainos saa tehoja myös toisesta ilmoitusversiosta sekä muiden kanavien mainonnan muistamisesta ja huomaamisesta.





Mainostaja: Terveystalo

Karla Martinez Majander, Brand Director
Annika Wiksten, Marketing Lead

Mainostoimisto: TBWA\Helsinki 
Milla Leisti, Account Director
Tuomas Perälä, Copywriter
Aino Soukko Art Director,
Aki Toivonen, Creative Strategist
Timo Klemola, Designer

Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
ET, Me Naiset, Kodin Kuvalehti, Tiede, Hyvä Terveys


Näitkö vaikuttavan aikkarimainoksen? Kerro siitä meille!

Kuvat: Mainostajat

Kuukauden aikkarimainos -kilpailu nostaa esiin hyvää mainontaa

Kuukauden aikkarimainos -kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakauslehtimainontaa sekä inspiroida sen tekijöitä.

Vuosina 2016–2020 kilpailu järjestettiin yleisöäänestyksenä Markkinointi & Mainonnan sivuilla. Vuodesta 2021 alkaen kisan voittajat on valinnut kuukausittain vaihtuva tuomari, joka on valittu aina edelliskuukauden voittajan kampanjatiimistä. Ensimmäinen kisa käytiin tammikuussa 2008.

Lisätietoa Kuukauden aikkarimainos -kisasta:
Viestinnän suunnittelija Anniina Nissinen

page shape 1 page shape 3

Lue myös

×

Haku: