Haku

Kuukauden parhaassa mainoksessa hyvän tekeminen on tatuoitu iholle – "Veriryhmä kertoo ihmisten ainutlaatuisuudesta"

Kuukauden parhaaksi mainokseksi valittiin Suomen Punaisen Ristin Veripalvelun mainos, joka kehottaa tekemään hyvää. Sen tarkoituksena on herättää kiinnostus lähimmäisen auttamiseen luovuttamalla verta ja liittymällä Kantasolurekisteriin. 

– Kädet symboloivat tekemistä. Toisaalta kuvan kädet voisivat olla kahden eri ihmisen, potilaan ja auttajan. Käteen tatuoitu veriryhmä kuvassa kertoo ihmisten ainutlaatuisuudesta. Jokaisella ihmisellä on oma veriryhmänsä, joka määrittää, keitä potilaita hän voi auttaa luovuttaessaan verta, sanoo Veripalvelun markkinointipäällikkö Anne Lind.

Mainoksen tatuointiin liittyy kaunis tarina. Kuvassa oleva henkilö halusi kertoa auttamishalustaan ja verenluovutuksestaan tatuoimalla veriryhmänsä käteensä Veripalvelun järjestämässä Blood Tattoo -tempauksessa vuonna 2019. Kuva kertoo myös siitä, että tatuoitu voi luovuttaa verta.

Aikakauslehtimainonnalla saa kiinni eri kohderyhmää kuin digistä ja somesta. Verenluovutuksen ja Kantasolurekisterin kohderyhmä on osin päällekkäinen: verta voi luovuttaa 18–70-vuotiaana, mutta Kantasolurekisteriin voi liittyä vain 18–35-vuotiaana. Mainoksen tuli toimia siis kaiken ikäisille.

Kuvassa oleva henkilö halusi kertoa auttamishalustaan ja verenluovutuksestaan tatuoimalla veriryhmänsä käteensä.

– Painettua lehteä selatessa ihmisellä on ehkä lähtökohtaisesti enemmän aikaa pysähtyä kuin verkkomediaa käytettäessä. Kokosivun mainokset voivat oikeasti pysäyttää ja haastaa pohtimaan. Kun pyritään erottumaan kilpailijoista ja tavoittamaan yleisöä, aikakauslehtimainonnassa luovuus on avainasemassa, Lind sanoo,

Kunniamaininnat K-Raudalle ja Terveystalolle

Tammikuun Kuukauden aikkarimainos -kisassa kunniamaininnat saivat K-Raudan Parempi Remppa -palvelut sujuvaan remonttiin ja Terveystalon Suun vuoro. Terveystalon mainos viestii hammastarkastuksen tarjoushinnasta nokkelalla copylla ja hauskalla kuvalla. 

K-Raudan kierrätystä tarjoava palvelu syntyi remontoijien toiveesta.

– Remonttia suunnitellessa kannattaa jo etukäteen miettiä, minkälaista jätettä remontista syntyy. Oikea-aikaisesti ja oikein välinein tehty lajittelu helpottaa koko työmaan hallintaa. Ison osan jätteestä voi kierrättää, loput pitää hävittää ohjeiden mukaan. Tärkein muistisääntö rakennusjätteen lajittelussa on, että jokaiselle jätteelle on paikkansa, sanoo K-Raudan Brand and Content Manager Mirjana Saunamäki.

K-Raudan mainos on Milttonin suunnittelema ja se on julkaistu Dekossa, Glorian kodissa ja Me Naisissa.

Tammikuun Kuukauden aikkarimainos -kisan voittaja: Tee elämäsi tärkein teko

Perustelut: Yhteen kuvaan mahtuu monta tärkeää viestiä. Tatuonti pistää miettimään – upeaa, että jollekin niin tärkeä asia, että sen voi tatuoida ihoonsa. B+ ihossa kertoo verenluovuttamisesta kauniilla tavalla – tällainen mainonta toimii myös aihetta kammoaville. Mainos kertoo myös vastauksen usein kysyttyyn kysymykseen: voiko tatuoitu luovuttaa verta.

Mainostaja: Suomen Punainen Risti, Veripalvelu
Anne Lind, markkinointipäällikkö
Janne Nurmi, graafinen suunnittelija 

Suunnittelu: Suomen Punainen Risti, Veripalvelu
Satu Grönlund, markkinoinnin asiantuntija
Maaria Koskelo, viestintäharjoittelija 

Muut tekijät:
Fanny Haga, valokuvaaja

Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Avotakka, Tuulilasi

Kunniamaininta: K-Raudan Parempi Remppa -palvelut sujuvaan remonttiin

Perustelut: Remontti voi olla rasittavaa ja kuormittavaa aikaa, jolloin ei kiinnosta mikään ylimääräinen säätäminen. Samastuttava mainos esittelee ongelman ja myös ratkaisun. Vaikka remppajäte ei ole kaunista, tässä kuvasta on saatu laadukas – se erottuu edukseen muista kategorian kuvapankkikuvista. Mainoksella on hyvä mediavalikoima ja palvelusta voi lukea lisää kätevästi suoraan QR-koodista. 



Mainostaja: K-Rauta
Mirjana Saunamäki, Brand and Content Manager, Creative Lead
Ulla Hakonen, Senior Marketing Manager
Jonna Nummela, Senior Vice President, Marketing and Communications

Mainostoimisto: Miltton
Veera Lindstedt, AD
Sanna Hyvärinen, Graafikko
Erika Raiskinen, Copywriter
Saija Jantunen, Creative Strategist
Juha Nikkilä, Creative Director
Tanja Ijäs, Project Director

Mediatoimisto: ToinenPHD
Lotta Home, printtisuunnittelija
Anne Sipilä, asiakkuuspäällikkö

Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Deko, Glorian Koti, Me Naiset

Kunniamaininta: Suun vuoro

Perustelut: Onko se valkoinen aita, rivi jäätelöpuikkoja vai sittenkin valkoinen hammasrivistö? Hauska kuvitusratkaisu ja pieni sanaleikki erottuvat lehden muusta sisällöstä. Mainoksesssa on simppelillä ja toimivalla tavalla saatu aikaan hengittävä ja värikäs kokonaisuus. Nokkela teksti houkuttelee lukemaan pienemmänkin präntin ja pitämään huolta suun hyvinvoinnista. 

Mainostaja: Terveystalo
Manager, digital marketing & cross-sales Henri Saxén, Terveystalo
Suun Terveyden liiketoimintajohtaja Heikki Tonteri, Terveystalo

Mainostoimisto: TBWA\Helsinki 
Aki Toivonen, Creative strategist
Aino Soukko, Creative AD
Jenni Kanerva, Creative copy
Timo Klemola, Designer
Essi Tirronen, Projektikoordinaattori
Milla Leisti, Projektijohtaja

Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
ET, Hyvä Terveys, Me Naiset

Teksti: Anniina Nissinen | Kuvat: mainostajat
page shape 1 page shape 3

Lue myös

×

Haku: