Siirry hakuun ja työkalulinkkeihin
Siirry osion navigaatioon
Siirry päänavigaatioon

Älä lässytä, panosta kuviin, selitä asiat auki – Elisa Miinin tietää, miten lapset saadaan lukemaan

Lapset kaipaavat fiksua luettavaa – sellaista, jonka lukemista ei malta keskeyttää, vaikka olisi jo ruoka-aika. Apu Juniorin toimitus vastaa tähän haasteeseen: rima on korkealla ja kohderyhmän palautteita kuunnellaan tarkasti.

Mutta siis mikä on Apu Juniori? Vaikka lehdellä on jo oma aktiivinen yleisönsä, sitä eivät kaikki tunne. Apu Juniori on ajankohtaislehti, Apu-perheen uusin ja nuorin tulokas. Lehti käsittelee ajankohtaisia asioita, uutisia, ilmiöitä ja erikoisuuksia lapsille tarjoiltuna. Tarkoituksena oli tehdä lehti, joka olisi niin hyvä, että lapsetkin jaksavat sitä lukea. Tässä onnistuttiin, sillä lehti on jo nyt ylittänyt sille asetetut tavoitteet.

Kun lehteä suunniteltiin reilu vuosi sitten, tehtiin perusteellista pohjatyötä. Lehteä suunnittelevat keskustelivat lapsien kanssa ja kuuntelivat heidän toiveitaan. Apu Juniorista luotiin myös dummy-versio eli testilehti, jonka kanssa käytiin kouluissa lasten luona. Lapset kertoivat mielipiteitään lehden sisällöstä, ulkoasusta ja tyylistä. He saivat arvostella lehteä moneen otteeseen ennen kuin tuotos oli valmis julkaistavaksi.

– Lehden lukijoissa on nyt tasapuolisesti alakouluikäisiä poikia ja tyttöjä. Haluamme, että lehti ja sen visuaalisuus puhuttelevat kaikkia, kuvailee Apu Juniorin vastaava tuottaja Elisa Miinin.

Tutkimuksessa selvisi, että juuri kuvat ovat tärkeitä lapsille. Visuaalisuuden merkitys on todella iso, lähes puolet lehden painoarvosta. Jos kuvassa ei ole wau-efektiä, lapset jättävät jutun lukematta. Silti ei voi olettaa, että vain hassut tai hurjat kuvat kiehtoisivat lasta.

– Testilehden kansivaihtona oli lihansyöjäkasvi ja Sauli Niinistö. Mielipiteet kannesta jakaantuivat aika tasan, mutta lihansyöjäkasvilla kuvitettu kansi voitti.

Apu Juniorin vastaava tuottaja Elisa Miinin tietää, miten lapsilukijan mielenkiinnon saa heräämään. Katso videolta, millainen merkitys visuaalisuudella on lapsille suunnatussa aikakauslehdessä.

Fiksu aikuinen kertoo – ei lässytä

Apu Juniorista haluttiin niin hyvä, että lapset varmasti kiinnostuvat lukemaan sitä. Lehdelle ei haluttu verkkoulottuvuutta. Se oli tietoinen päätös, sillä tutkimusten mukaan paperilta luettu tieto jää paremmin päähän.

Apu Juniori haluaa olla se fiksu aikuinen, joka kertoo ajankohtaisista asioista järkevällä tavalla lapsille. Kohderyhmää ei saa paapoa.

– Lapset ovat tietoisia maailman tapahtumista, mutta läheskään kaikilla ei ole aikuista, joka voisi selittää heille asioita. Lehti kertoo, mikä on koronavirus ja tekee maailmasta ymmärrettävämmän ja vähemmän pelottavan.

Apu Juniorissa jutut junnutetaan, kuten toimitus sanoo. Ne siis kirjoitetaan fiksusti auki lapsille ymmärrettävään muotoon.

– Ei ole aiheita, joista emme kirjoittaisi – paitsi ehkä tilan kannalta. Jutuissa asiat pitää aina selittää auki, käytän siihen paljon aikaa. Ei voida olettaa, että lapset tietävät aiheesta etukäteen, Elisa Miinin kertoo.

Miininin mukaan lehti kannustaa lasta olemaan oma hieno itsensä. Sen arvoissa korostuvat suvaitsevaisuus, oman mielipiteen tärkeys ja osallistaminen. Apu Juniorissa kirjoitetaan uutisia maailmalta ja Suomesta, teemoja ovat myös tiede, avaruus, luonto ja ympäristö, eläimet, harrastukset, viihde ja puuhasivut.

– Lehdessä on yksi jatkokertomus, joka on pidempi juttutyyppi. Sillä on myös mediakasvatuksellinen kulma, sillä haluamme opettaa lapsia lukemaan.

Tylsä otsikko sivuutetaan lehdessä heti. Maalailevat ja liian mutkikkaat otsikot eivät myöskään toimi. Kiinnostava otsikko voi olla esimerkiksi Uskomaton luolapelastus.

– Lehden tekemisessä on tärkeää muistaa, ettei lapselle saa lässyttää ja antaa sitä kuvaa, että aikuiset tietävät paremmin, Elisa Miinin kuvailee.

Kriittinen lukijakunta

Elisa Miinin kuuntelee kohderyhmäänsä tarkoin. Muun muassa oma 10-vuotias poika on hyvä tietolähde. Junnun toimituksen pitää tietää, kuka tubettaja on tällä hetkellä pinnalla tai mikä on päivän slangisana.

– Lehden sävyn pitää olla kohderyhmälle uskollinen.

Elisa Miinin osallistui jo lehden suunnitteluvaiheeseen. Miinin on kokenut uutis- sekä aikakauslehtitoimittaja. Tämän lisäksi hän veti neljä vuotta mediakasvatus- ja osallisuushanketta yläkoululaisille ja lukiolaisille. Apu Juniorissa Miinin saa vapaat kädet ja paljon vastuuta lehden sisältöjen suunnitteluun.

– Tällä hetkellä olen unelmatyössäni – en tekisi mitään muuta juuri nyt.

Vuosi Apu Juniorin kelkassa on osoittanut, että lapset ovat sekä fiksuja että haluavat hyvää luettavaa. Apu Juniori saa paljon piirustuksia, viestejä sekä toiveita. Mutta kohderyhmä on myös kriittinen ja herkkä antamaan palautetta.

– Kerran jutun kuvana oli käytetty kuvatoimistolta hankittua kuvaa Titanic-laivasta. Tarkkasilmäinen lukijamme oli huomannut, että kuvassa oli sittenkin Titanicin identtinen sisarlaiva. Eron huomasi vain hytin ikkunoista. Kuvatoimiston tieto oli ollut väärä. Asiasta tehtiin oikaisu seuraavaan lehteen.


Apu Juniorin perustaminen oli ehdolla Vuoden journalistiseksi teoksi ja lehti palkittiin Aikakausmedian Editkilpailussa Vuoden 2019 brändilaajennus aikakausmediassa -sarjassa. Elisa Miinin on lehden vastaava tuottaja. Hän on tehnyt uutistoimittajan työtä sanomalehdissä sekä STT:llä ja ollut aikakauslehtitoimittajana ja -tuottajana.

Apu Juniorin digitaaliset näköislehdet on luettavissa 30.4.2020 saakka osoitteessa: www.apujuniori.fi

Teksti: Leena Seppinen


Haku ja sivuston työkalut
Linkit / Ota yhteyttä /

Yhteystiedot

Aikakausmedia
Käyntiosoite: Eteläranta 10,
00131 Helsinki


Postiosoite: PL 185, 00131 Helsinki
Sähköposti:
Puhelin: (09) 2287 7280

Laskutusosoite

Facebook

Twitter
Instagram

Henkilöstön yhteystiedot
Anna palautetta

Palvelut

Aikakausmedia on aikakauslehtijulkaisijoiden yhteistyöfoorumi, jonka jäseninä ovat kaikki merkittävät aikakauslehtikustantajat Suomessa.

Mediakortit.fi
Tiedot ja monipuoliset hakumahdollisuudet noin 200 aikakauslehdestä.

Koulujen lehtitilaukset
Tilaa koulullesi aikakauslehtiä alennettuun hintaan.

Jäsenluettelo
Jäsenkustantajien ja lehtien yhteystiedot.

Jäsenextranet
Jäsenten oma palvelu sisältää muun muassa tietoa tapahtumista.

Aikakausmedia ADS Oy

Aikakauslehtien liiton omistama yritys, jonka palveluja käyttävät niin pienet kuin suuretkin aikakauslehtikustantajat.

Ilmoitusvarausjärjestelmä
Ilmoitusaineistojen välitys- ja tarkitusjärjestelmä
Mediatietojen jakelujärjestelmä

Siirry Aikakausmedia ADS Oy:n sivuille